Vanaf volgende week krijgt een eerste testgroep van 20 bedrijven de kans om Instagram als winkel te gebruiken, waaronder kledingwinkels J.Crew en JackThreads en brillenverkoper Warby Parker. Facebook-dochter Instagram volgt daarmee een dienst als Pinterest, Twitter en Facebook zelf.
Waar Instagram iets denkt toe te kunnen voegen aan het bestaande mobiele koopproces door op zijn eigen manier meer informatie te bieden over een bepaald product. Concreet werkt dat zo: een winkel plaatst een foto van een product en voorziet die afbeelding van tags (met prijzen), die tevoorschijn komen als je op de foto klinkt.
Die klikbare tags leiden de potentiële koper vervolgens naar een aparte pagina met meer informatie. Om af te rekenen wordt een klant doorgesluisd naar een mobielvriendelijke pagina op de website van de verkoper.
De proef beperkt zich aan de gebruikerskant tot Amerikaanse Instagram’ers die de iOS-app (Apple) gebruiken. Als de test een succes is volgt de rest van de wereld, inclusief Android-toestellen.
Instagram verdient – vooralsnog – niets met deze online aankopen, zegt het bedrijf tegen de Wall Street Journal. Kennelijk ziet Facebook de tool vooral als een manier om het platform waardevoller te maken voor bedrijven.