Muller heeft er vertrouwen in dat Picnic wél gaat slagen, nadat eerdere initiatieven als Superdirect.com de handdoek in de ring moesten gooien. “We nemen de twee belangrijkste drempels voor consumenten weg”, zegt Muller. “Ten eerste willen ze niet lang wachten op hun boodschappen, en ten tweede willen mensen niet betalen voor de bezorging.”
Picnic bezorgt derhalve gratis en voor niks (Muller belooft dat de kosten niet in de prijzen verdisconteerd zullen worden) en: “we komen om de dag bij je langs.” Kosten worden bespaard door het ontbreken van dure panden en een uitgekiend distributiesysteem, met supermarktketen Boni als inkooppartner.
Online
Wat Muller betreft is de tijd nu echt rijp voor online boodschappen. “Elektronica en fashion hebben de sprong naar online al gemaakt, daar is rond de 25 procent online. Alleen boodschappen blijven behoorlijk achter.” Slechts 1,5 procent van de 35 miljard euro aan supermarktomzet ging via het web. Dat terwijl volgens de prognoses van Picnic 80 procent van de consumenten zijn boodschappen graag thuisbezorgd wil hebben.
Na drie jaar voorbereiding komt het nieuws rondom zijn nieuwe startup toch nog onverwacht – en ongepland – naar buiten, beaamt Muller. “We hebben met de bezorgers een geheimhoudingsverklaring getekend, maar van het algemene publiek kun je dat natuurlijk niet verwachten. Dit moest een keer bekend worden.”
Compagnons
Drie jaar geleden beet Muller zich met compagnons Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en Bas Verheijen vast in de eerste spreadsheets, waarna het team het afgelopen jaar is uitgedijd tot 30 mensen. Beckers en Nieuwenhuys waren eerder eigenaar van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Muller kennen we natuurlijk van de onbemande tankstations van Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.
Dit is een kapitaalintensief traject, dus je moet bereid zijn om serieus te investeren
Hoeveel geld het viertal tot nu toe geïnvesteerd heeft geeft Muller niet prijs. “Maar je kunt je voorstellen dat je met een team van 30 mensen niet uitkomt met 50.000 euro. Dit is een kapitaalintensief traject, dus je moet bereid zijn om serieus te investeren.”
Testen
Afgelopen mei werden de eerste boodschappen bezorgd, met een aantal wijken in Amersfoort als testgebied. Om het project zo lang mogelijk geheim te houden rijden de busjes anoniem, zonder logo’s, rond. In totaal doen 150 huishoudens mee met de test. “Het is nu belangrijk om alle kinderziektes eruit te halen en de app te verbeteren.” In september moet de dienst officieel live gaan.
De belangrijkste uitdaging is wat Muller betreft de klant “supertevreden” te houden, vooral met stipte bezorging. Die “last mile” is het grootste knelpunt in online boodschappenland: hoe krijg je de melk, luiers en frisdrank snel en op tijd bij de klant? Picnic wil dit oplossen door een systeem met één landelijk distributiepunt, waar alle boodschappenmandjes worden gevuld. Die worden vervolgens naar de hub van een stad gebracht, waarna een vloot elektrische busjes ze naar de voordeur brengt.
De klant kiest zelf welke rit hem of haar het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Bij de aflevering van de boodschappen is geen pinpas nodig: betaling vindt in de app plaats.
Elektrisch
Een van de projecten waar Muller en co. zich de afgelopen drie jaar over bogen was het ontwerpen van die busjes. Behalve de aandrijflijn is de wagen door Picnic zelf ontworpen, inclusief handige schuifdeur aan de zijkant. Het voertuig doet veel testklanten volgens Muller denken aan een moderne miniatuurversie van de ouderwetse SRV-wagen. Elektrisch ligt volgens hem betreft voor de hand. Vrachtwagens die met diesel steden verstoppen en vervuilen zijn wat hem betreft achterhaald.