Waar bedrijven vroeger maanden de tijd hadden voor een beslissing, móeten klanten nu resultaat zien, liever vandaag dan morgen.
Keuzes maken. Volgens een onderzoek van bureau Berenschot vinden managers dat het moeilijkst aan hun werk, vooral in tijden van crisis. De toekomst is onzeker, het is lastig te bepalen waar het heen moet met de organisatie. Het topmanagement schrikt terug voor de nodige beslissingen, en beperkt zich liever tot bewezen succesnummers. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Integendeel zelfs.
Geen vaste grond
Keuzes worden op een andere manier gemaakt dan vroeger, zegt Paul Pietersma, managing director Business Strategies van Berenschot, net zoals succes halen op een andere manier gaat. De wereld is in beweging, bedrijven hebben geen vaste grond meer onder de voeten. “Managers worstelen, ze willen de keuzes maken: welke kant moet het op met de organisatie, hoe zijn we onderscheidend, van toegevoegde waarde? Tegelijk willen ze alle opties open houden.”
Bedrijven opereren in een onzekere en steeds veranderende omgeving, managers kampen met een dilemma. In de fysieke en virtuele wereld is alles met elkaar verweven, organisaties zijn onderdeel van ketens, netwerken, wisselende verbanden. In dat steeds veranderende speelveld zoeken organisaties hun plek.
Niet broeden
Adviseurs zijn de aangewezen personen om analyses op een vraagstuk los te laten, snel te schakelen, scherpe keuzes te maken. Maar dat moet wel steeds sneller. Waar bedrijven vroeger maanden de tijd hadden voor een beslissing, moeten dingen nu in drie, vier weken geregeld zijn. Klanten móeten resultaten zien, zegt Pietersma, geen klant zit nog te wachten op een adviseur die een maandje op een probleem komt broeden en vervolgens met een theoretische oplossing aan komt zetten.
Onvaste tijden
Dat betekent nogal wat voor Berenschot, zegt Pietersma. Maar de winnaar in de categorie Management en Organisatie is een stevig bureau in onvaste tijden, vervolgt hij. Het is een van de oudste adviesbureaus van het land. Mensen die er werken, moeten daar goed van doordrongen zijn. Ze hebben een reputatie hoog te houden. Je moet kwaliteit in huis hebben, toegevoegde waarde leveren. “De klant heeft recht op de beste adviseur.”
Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.