De beste ict-bestuurders van 2012 reageren op 7 stellingen. Vandaag: techniek en niet de klant staat centraal.
Theo de Vries, directeur XS4ALL: "Wie dat nog doet, is binnen een paar jaar out of business. Hoewel wij als internetbedrijf van het eerste uur gek zijn op de technische kant van het internet, is dat voor klanten meestal volstrekt irrelevant. Zij kijken – volledig terecht – naar wat ze met onze diensten kunnen doen in plaats van die diensten tot in detail technisch te doorgronden. We leven in een spannende tijd waarin de techniek zich razendsnel aanpast aan de behoeften van de mens, in plaats van andersom."
XS4ALL werd vorig jaar eerste in de categorie Web, en dit jaar weer
Wim van Campen, vice-president Noord-Europa McAfee: "De rol van ict is de business ondersteunen. Daar is een aanzienlijke hoeveelheid techniek voor nodig en daarbij vervult de ict-dienstverlener een belangrijke functie. Maar de business moet altijd centraal blijven staan. Een goede ict-dienstverlener is zich daarvan bewust en zal daar ook naar handelen. Mijn ervaring is dat dienstverleners hun job wat dat betreft misschien niet altijd perfect doen, maar in de meeste gevallen wel goed."
McAfee is voor het derde jaar de onbetwiste nummer 1 in de categorie Security.
Bart Hogendoorn, managing director HP Nederland: "Ik ben het deels met deze stelling eens. Door de techniek centraal te stellen heeft de ict zich snel ontwikkeld. Als efficiencymiddel is ict ook niet meer weg te denken. Vandaag de dag zien bedrijven steeds meer mogelijkheden om ict in te zetten voor hun businessmodellen. Cloudcomputing, smartphones, tablets en het feit dat steeds meer mensen overal en altijd online (kunnen) zijn, veranderen de samenleving en ook de markt. Steeds vaker gaan de gesprekken vooral daarover en niet alleen over technologie."
HP is de winnaar in de categorie Kantoorautomatisering en staat in de top-10 van Beheer & Onderhoud en van Consultancy.
Afbeelding op de homepage via Flickr.