Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Communicatie en reclame Trends 2010

Twitter is niet meer te negeren


Twitter, LinkedIn, Facebook, meedoen of niet? Ondernemer en ondernemersexpert André ­Hagelen ging naar socialmedia-mekka New York, op zoek naar antwoorden. Er viel hem op:
a) bijna alle bedrijven gebruikten social media, b) ze gebruikten ze omdat iedereen ze gebruikte, c) bijna iedereen klaagt over de content (inhoud) en d) er wordt veel non-informatie verspreid. Naar schatting is hooguit 5 procent van de informatie zakelijk interessant. Gaan de bedrijven in New York dus stoppen met de social media? “Beslist niet,” schrijft Hagelen in Het Financieele Dagblad. De sociale media groeien namelijk als kool en zijn niet meer te negeren. Hagelen heeft dan ook zelf óók maar een Twitter-account voor zijn bedrijf aangemaakt.

Surf till you drop

Het internet is het belangrijkste oriëntatiekanaal voor aankopen door consumenten. Dat blijkt uit de Multichannel Monitor 2010, een onderzoek van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Consumenten zoeken bij 41 ­procent van de aankopen vooraf naar informatie op internet. Bovendien is voor het eerst de informatie van internet net zo vaak doorslaggevend als de informatie van de winkelvloer. De helft van de Nederlanders ­gebruikt het internet regelmatig tot vaak bij de aanschaf van producten en diensten. Slechts 1 op de 10 zegt dit ‘nooit’ te doen.

Unilever nummer 1 adverteerder

Unilever was vorig jaar weer de grootste adverteerder van Nederland. In de adverteerders-top-100 van MarketingTribune staat de Nederlands-Britse levensmiddelenproducent met ruim 267 miljoen euro aan reclamebestedingen bovenaan, gevolgd door Procter & Gamble (162 mln), KPN (155 mln), de Rijksvoorlichtingsdienst (146 mln) en l’Oréal (89 mln). Op tv waren KPN, Albert Heijn en C-1000 de grootste adverteerder, in de dagbladen KRAS, Lidl en KPN, op internet Vodafone, KPN en Ditzo.

Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.