Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Citinerary laat je zien hoe bewoners hun stad beleven

De laptop waarmee Martijn Arets ondernemers in de deeleconomie belicht, staat deze keer in Amsterdam bij Robin Cox van Citinerary. Hij brengt bezoekers en bewoners van steden bij elkaar. Want hun verhalen geven een beter beeld van een stad dan een reisgids.

Citinerary laat je zien hoe bewoners hun stad beleven
Je leest nu: Citinerary laat je zien hoe bewoners hun stad beleven

Dit interview is ook te beluisteren als podcast

Je kan als toerist een stad verkennen, maar verhalen van locals vertellen je méér. Citinerary laat bezoekers van steden kennismaken met de manier waarop lokalo’s hun stad zien en beleven. Het netwerk portretteert steden, maar dan niet zoals een reisgids dat doet, benadrukt Cox. Hij wil bewoners verhalen laten vertellen over hoe zij hun stad beleven: “Hoe ze zich door hun stad bewegen, wat ze meemaken. Hoe zij het ervaren.”

Vooralsnog runt Cox de website van Citinerary in zijn eentje. Hij heeft in elke stad 5 tot 10 correspondenten die de site voorzien van content over de stad. Zo ontstaat een heuse city-community.

Naast Amsterdam laat Citinerary ook veel zien over Boekarest en Minneapolis. Maar waarom Minneapolis? “Dat is nou zo’n stad die nooit ergens in een toeristische top-5 staat, maar die echt veel te bieden heft. Wat dat allemaal is, ontdek je bij ons.”

Businessmodellen

Cox streeft naar businessmodellen die gebruikmaken van de content die Citinerary genereert. Dus een samenwerking voor branded content met bijvoorbeeld in-flight magazines of met grote merken zoals Mercedes-Benz dat in Amsterdam de Car2Go-smarts heeft rondrijden en gebaat is bij een goed portret van zo’n stad.

Over 5 jaar hoopt Cox een werkend businessmodel te hebben staan met een netwerk, een magazine, en met offline events zoals diners. “En ik wil minstens één stad hebben gepromoot waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Dat lijkt me nou leuk!”

Citinerary is een vorm van bottom-up marketing die een stad laat zien zoals hij door zijn bewoners wordt ervaren: “Uiteindelijk wordt het beeld dat je van een stad overhoudt niet bepaald door wat je er gegeten hebt en wat je gezien hebt, maar wie je ontmoet hebt”, aldus Cox.

Zie ook de eerdere afleveringen in deze reeks:

1: Modebibiotheek LENA: delen als fast fashion
2. De internationale ambities van Barqo
3: Hoe Vandebron een marktplaats voor energie bouwt
4: Hoe The Awesome foundation de stad ‘awesome’ maakt
5: De leerzame playlists van Gibbon
6: De crowdfundmachine van Live on Demand
7: De experimenteerdrift van Peerby
8: Hoe Konnektid van elke buurt een universiteit maakt