Als de ongeveer 120 medewerkers van HousingAnywhere ‘s morgens aan de slag gaan, ontvangen ze niet veel later al een bericht van hun collega’s van Business Intelligence in de mailbox. Het is de rapportage waarin meteen goed zichtbaar is hoe het bedrijf de dag ervoor geperformd heeft. Hoeveel bezoekers er waren en op welke manier die zich op het platform hebben bewogen. De statistieken worden zo gepresenteerd dat elke collega meteen snapt wat er staat.
Betere beslissingen nemen
‘Deze inzichten zijn er niet enkel voor mensen in het management, we sturen ‘m bewust naar álle medewerkers van het bedrijf. Zo weet iedereen precies hoe we ervoor staan. De inzichten zorgen ervoor dat onze accountmanagers, marketeers, developers en HR-professionals betere besluiten kunnen nemen’, vertelt Massimo Belloni, die een team aanstuurt van data engineers en mensen met data science skills.
Naast de dagelijkse rapportage per mail organiseert Business Intelligence elke veertien dagen een algemene bijeenkomst. Iedereen in het bedrijf ziet dan hoe de verschillende steden het doen, op welke manier de huurprijs zich ontwikkelt en wat het aanbod op het platform is geweest. ‘Deze meetings zijn niet alleen bedoeld om extra informatie te delen, we creëren zo ook die data-driven mentaliteit die we in dit bedrijf zo belangrijk vinden’, aldus Belloni.
De impact van Snowflake op jouw organisatie
Snowflake’s clouddataplatform levert in 3 jaar tijd een klant-ROI van 612% en meer dan 21 miljoen dollar voordeel op, blijkt uit onderzoek van Forrester. Lees in dit gratis Engelstalige onderzoeksrapport hoe verschillende klanten dit voordeel hebben gehaald.
lees verderTechnologie leidt tot gebruikersgemak
Veel bedrijven zeggen dat data belangrijk is, maar weinig organisaties gaan hierin zover als HousingAnywhere. Het verhuurplatform ging in de huidige vorm in 2016 online en richt zich met name op expats en andere professionals die voor hun werk of studie op zoek zijn naar een tijdelijk onderkomen. Bij voorkeur gemeubileerd en gemiddeld genomen tussen drie en zes maanden.
‘We brengen vraag en aanbod bij elkaar. Om gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden, gebruiken we daarbij alle mogelijke denkbare technologie. Van zelf ontwikkelde algoritmes tot data science, machine learning en externe tools’, vertelt Simone Pouw, PR-manager van HousingAnywhere.
Coronacrisis laat sporen na
Die strategie is één van de belangrijkste drijvers achter het succes van HousingAnywhere. Het platform groeide in vier jaar naar acht miljoen gebruikers maar liefst, al ondervindt het momenteel wel veel last van de coronacrisis. Zo is het aantal boekingen in Italië en Spanje vrijwel tot stilstand gekomen. ‘Wel zien we veel meer lokale bewegingen op ons platform en mensen die zich aan het oriënteren zijn voor later dit jaar’, aldus Pouw.
Voortdurend innoveren
De data engineers van HousingAnywhere leveren niet alleen cruciale informatie aan hun collega’s, ze voorzien ook het platform van nieuwe, slimme tools die sneller tot de juiste match tussen vraag en aanbod leiden. Met als ultieme doel? De best mogelijke gebruikerservaring.
Zo lanceerde het bedrijf begin dit jaar RentRadar, een artificial intelligence gestuurd product waarmee vastgoedverhuurders binnen een paar seconden de ideale huurprijs van hun woning of appartement op het beeldscherm zien verschijnen.
Data-engineer Belloni legt uit: ‘Het is een zelflerend algoritme dat de optimale huurprijs berekent op basis van aangeleverde woninginformatie en vergelijkbare vastgoedobjecten in de buurt. De tool is een complex samenspel van algoritmen, data analyse en machine learning en tegelijkertijd heel simpel in gebruik.’
Verder ontwikkelde het bedrijf Penelope, een tool die op basis van artificial intelligence frauderen tegengaat en voorkomt dat er zogeheten fake listings op het platform verschijnen.
Ook nieuwe tools worden toegepast
Niet álle data-applicaties die het platform gebruikt, ontwikkelt het overigens in eigen beheer. Voor externe tools die iets wezenlijks toevoegen aan een slimmere bedrijfsvoering, rolt het graag de rode loper uit.
Zo zet HousingAnywhere onder meer Apache Airflow in, een open-source workflow-management platform waar ook Airbnb al jaren fan van is. ‘We gebruiken deze tool om data te verplaatsen en te transformeren. Zo krijgt de data extra waarde’, vertelt Belloni.
‘En met Snowflake hebben we een tool in handen die ons in staat stelt om al onze data op dezelfde plek te hebben, terwijl het datateam er eenvoudig bij kan. Vanaf elke plek, op ieder gewenst moment.’
De juiste mensen nodig
Handig, zoveel slimme tools. Al benadrukt Belloni wel dat je als organisatie mensen nodig hebt die al die data kunnen vertalen naar de dagelijkse praktijk op de werkvloer. ‘Met alleen tools ben je er nog niet, maar investeer juist ook in slimme mensen.’
‘Het is goed om over de juiste technische vaardigheden te beschikken, maar nog belangrijker is het om diepgaande kennis van business dynamics te hebben. Daarbij moet ieder teamlid een project kunnen oppakken en in staat zijn om dat zelfstandig tot een einde te brengen.’
Wil je weten hoe je een simpele, modulaire, betrouwbare en veerkrachtige data-infrastructuur opzet? Kijk dan het webinar Snowflake Office Hours terug. In de editie van mei 2020 deelt HousingAnywhere hun tips en best practices.