Anderhalf jaar zijn ze nu bezig met het organiseren van denktanks, Nathan Volkers (24) en Martin Nagelsmit (25). Hun Club van Delft zet studenten in bij het aandragen van oplossingen voor bedrijven. “Studenten komen vaak met gekke ideeën omdat ze nog niet zijn afgeschermd door ervaringen in het bedrijfsleven”, vertelt Volkers, zelf student Bouwkunde aan de TU Delft. “Vanwege die onbevangenheid leveren we een outside view.”
Afhankelijk van het onderwerp selecteren de jonge ondernemers een groep van tien studenten, specialisten en generalisten. De onderwerpen variëren sterk. Volkers: “We hebben bijvoorbeeld tijdens een eenmalige brainstormsessie gadgets bedacht voor een groot biermerk, en op dit moment zijn we bezig met een innovatie voor de bouw. Dat is een ingewikkelder, langer traject. Een echte denktank dus, waarbij we ook het marktonderzoek en de conceptontwikkeling voor de klant verzorgen.”
De Club wordt dan wel gerund door studenten, Volkers en Nagelsmit pakken het serieus aan. “Je kunt een krat bier neerzetten en gaan brainstormen, maar je haalt de beste resultaten als je het goed voorbereidt.” Nieuwe klanten worden geworven door innovatiemanagers binnen bedrijven te benaderen. Ook zoeken de Delftenaren strategische partnerships met bedrijven die creatieve sessies aanbieden.
CSI
Een soortgelijk initiatief is Pressure Cooker, dat zijn wortels heeft in de creatieve sector. Doel van deze groep is om nieuwe samenwerkingen tot stand te brengen tussen zowel creatieven en bedrijven, als tussen creatieven onderling. Tijdens brainstormavonden bedenken vijf multidisciplinaire teams van elk vijf deelnemers – bijvoorbeeld een fotograaf, architect, organisatiepsycholoog, bestuurskundige en illustrator – ieder een concept, op verzoek van een opdrachtgever.
Freelance trainer Willemijn Phielix (24) en beeldend kunstenaar Johannes Steendam (35) hebben sinds de oprichting van Pressure Cooker in 2007 als projectleider en deelnemer meegewerkt aan uiteenlopende cases. Phielix: “Als je door de ruimte loopt, ziet het er net uit als in Crime Scene Investigation, zoals iedereen daar bezig is met een case.” Steendam vult aan: “Ook voor de deelnemers is het leerzaam. Ze versterken elkaar.” Phielix beaamt dat: “Het is voor ons ook een snelkookpan.”
Ondernemer Emiel van Melis (46) schakelde Pressure Cooker in voor de marktintroductie van Sideways News, een communitybased nieuwsportal met ‘inspirerend nieuws’ als tegenhanger van de gevestigde media die volgens hem “vaak negatief van karakter” zijn. “We hebben er een veelvoud aan ideeën aan overgehouden, die grotendeels te maken hebben met viral marketing. Zo gaan we op YouTube een aantal campagnes runnen en hebben we events gepland waarvan de beginselen zijn voortgekomen uit Pressure Cooker.”
Economische tegenwind
Maar niet altijd is de klant toe aan de oplossingen die worden geboden. Voor een grote financiële instelling bedacht Pressure Cooker een nieuwe manier om meer studentenrekeningen te verkopen. De innovatieve ideeën bleken een brug te ver, aldus Phielix. “De groene bank van ABN Amro, daar hadden ze het heel lastig mee. Zoiets wilden zij ook. Wij hadden hele gave ideeën: bijvoorbeeld nieuwe studenten een waszak geven en een keer in de week een wasbus langs sturen. Maar zij waren daar nog niet aan toe. Ze bleven in het fysieke hangen, wilden die leuke studentenfiets.”
Ook de Club van Delft kent die frustratie. “Het is lastig te meten wat er precies uitkomt”, onderschrijft Volkers. “Daarom nemen we sinds kort ook wat langere projecten aan, om te voorkomen dat ideeën in de la terechtkomen. Want dat zagen we wel gebeuren.”
Beide organisaties denken te kunnen profiteren van de economische tegenwind. Hun oplossingen kosten immers een fractie van het bedrag dat traditionele bureaus rekenen. De Club van Delft stuurt een rekening voor de brainstormsessie, terwijl de pay-off voor Pressure Cooker pas komt wanneer de concepten – door de eigen creatieven – worden uitgevoerd. Toch speelt niet alleen het financiële plaatje mee, denkt Steendam van Pressure Cooker. “Ik denk dat het sowieso een trend is om creativiteit in te schakelen.”
Ook Volkers van De Club van Delft ziet de toekomst zonnig in. “We moeten nog een professionaliseringsslag maken zodat dit echt levensvatbaar wordt. Verder willen we een ondernemerscommunity opzetten. Een laagdrempelige werkomgeving waar studenten of pas afgestudeerden met elkaar kunnen ondernemen en nieuwe bedrijfsconcepten met elkaar kunnen ontwikkelen, zodat hun ideeën verder komen dan de achterkant van een bierviltje. Dat is onze ambitie.” Hij lacht. “En als dat niet lukt kan ik desnoods altijd nog op zoek naar een echte baan.”
Door Annette van Soest