1. Oprichters kopen HealthCity terug
HealthCity/Basic-Fit, de grootste fitnessketen van Europa, komt weer in handen van de oprichters. Ondernemers René Moos en Eric Wilborts hebben het belang van 50 procent van investeringsmaatschappij Waterland teruggekocht. Ze besloten in 2005 met behulp van een kapitaalinjectie van Waterland de groeistrategie van HealthCity een extra impuls te geven. Door opening van nieuwe clubs en overnames in Nederland, België en Duitsland groeide de fitnessketen in minder dan drie jaar van elf naar meer dan honderd clubs en een omzet van meer dan 250 miljoen euro.
2. Peerby komt met app
Daan Weddepohl en Eelke Boezeman hebben nu ook een iPhone-app klaar voor Peerby, de dienst waarbij je eenvoudig spullen leent van je buren door rond te vragen in je buurt. De Amsterdamse startup lanceerde in september 2012 zijn website en groeide binnen no time uit naar meer dan 12.000 leden. Vandaag presenteerde Peerby zijn iPhone app, zodat je op iedere plek en op ieder tijdstip Peerby kunt gebruiken. Plannen voor een Android app zijn in de maak. Via de app geef je aan waar je naar op zoekt bent en Peerby stuurt een bericht naar mensen in je buurt die ook lid zijn van Peerby. Heb je even een ladder, fiets, beamer, hogedrukreiniger of een discobal nodig? Je krijgt een reactie gemiddeld binnen 30 minuten. De Peerby app staat in de App Store en is gratis.
3. Reuzenkaneelstok van Holland Foodz
Jan Harm Spijkervet trekt weer flink de aandacht met zijn snoepfabriek Holland Foodz. In Oosterhout heeft hij een dertig meter hoge suikersilo uitgedost als reuzenkaneelstok. Vandaag wordt het gevaarte officeel geopend, met acrobaten die de afdaling maken, De kaneelstok is een eerbetoon aan de Oosterhoutse kaneelstok die sinds 1894 in de Brabantse stad wordt gemaakt. Ook nu nog is de suiker in de silo bestemd voor het maken van de langwerpige tandbederver. Holland Foodz is inmiddels de grootste lollyfabriek van de Benelux en is tevens de grootste oud-Hollandse snoepfabriek van Nederland.
Lees ook op Sprout: Geenmanszaak pakt snoepmarkt in
4. Wat kost een mobiele app?
Iedereen wil een mobiele app, maar wat kost het om hem te laten maken? De app calculator van webbureau Ecreation uit Woerden rekent het in grote lijnen uit voor potentiële klanten. Handig tooltje: aan de hand van de basisvereisten (functionaliteit, besturingssysteem, tablet en/of smartphone) rekent Ecreation voor de bouw van de app grosso modo zou moeten kosten. Paul van Lent van Ecreation: “Natuurlijk laten zeker niet alle nieuwe ideeën voor apps zich vangen met deze set aan basisfunctionaliteiten. Dat is ook niet de opzet van deze calculator. Onze intentie is om iedereen met een goed idee voor een app, een indicatie te geven wat de ontwikkeling hiervan bij ons kost. Wij hopen hiermee mensen te bereiken die nu nog rondlopen met een goed idee voor een app, maar misschien onterecht afgeschrikt worden door onwetendheid over de kosten.”
5. Autobedrijven hard geraakt
Nederlandse autodealers en garagebedrijven zijn snoeihard geraakt door de crisis in het afgelopen halfjaar. Het aantal faillissementen liep hard op, de verkoop van nieuwe auto’s en de omzet zitten in een diep dal. Dat blijkt uit een woensdag verschenen rapport over de sector van ABN Amro. In de eerste helft van het jaar gingen er 146 autobedrijven over de kop, ruim een vijfde meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van de merkdealers en garagebedrijven daalde in de eerste 6 maanden van dit jaar met ruim 16,5 procent. Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro, voorziet dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar verder oploopt tot ongeveer 250.
6. 5 miljoen voor Amsterdamse gamestudio
BoosterMedia, de Amsterdamse gamestudio, heeft vijf miljoen dollar opgehaald bij venture capitalists. Solid Ventures en Truffle Capital waren al aan boord, de Italiaanse ontwikkelaar van smartphonegames Neomobile treedt toe als derde aandeelhouder. Met de verse miljoenen gaan de Amsterdammers hun internationale expansie versnellen en kantoren openen in Singapore en Sao Paulo. In Tokio heeft BoosterMedia, gespecialiseerd in spellen op basis van HTML5, al een kantoor.
7. En dan dit: 43 jaar wachten op vergunning
Bernardo Caprotti (87), oprichter van de Italiaanse supermarktketen Esselunga, is het zat: het aanvragen van de nodige vergunningen duurt volgens hem gemiddeld 8 à 14 jaar. Voor een winkel in Legnano in de regio Lombardije deed hij er 24 jaar over, in Florence gaat een zaak over een paar maanden open, waarvoor in 1970 was begonnen met de vergunningaanvraag, aldus de krant Corriere della Sera.
Tot zover de Sprout update van donderdag 12 setpember. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.