Foto’s: Sfeervangers.nl / Bruno van den Elshout
De ondernemers achter de veelbelovende uitdagers pitchten voor een jury (Oscar Kneppers (Rockstart), Menno van Leeuwen (ABN Amro) en Heleen Dura-Van Oord (DQ&A). Die bepaalde uiteindelijk dat TravelBird, Joost Zorgt en Snappcar doorgaan naar de finale op Challengerday.
Intracare, Compananny, Beeboxx en Cheapcargo vielen dus af, maar houden natuurlijk hun eervolle plek in de Sprout Challenger 50.
We geven alle pitchers nog een keer het podium, in deze slideshow met memorabele quotes:
De Jury
‘Het gaat er niet alleen om dat het de challengers van nu zijn, we kijken ook of ze dat in de toekomst ook blijven’
Menno van Leeuwen over de manier waarop de jury naar de challengers kijkt. Samen met Oscar Kneppers en Heleen Dura-Van Oord had hij een taaie klus aan het selecteren van de 3 grootste uitdagers.
Marc Poelenjee – Cheapcargo
‘De laatste innovatie in het vervoer was de zeecontainer, daarna was er Cheapcargo’
Marc Poelenjee is de Booking.com voor Nederlandse MKB’ers die iets te vervoeren hebben, van envelop tot container. ‘Wij zijn übercool vergeleken met de rest van de markt. Maar de markt is niet sexy: het zijn vrachtwagens, containers en kartonnen dozen.’
Peter-Jan Hulsebosch – Beeboxx
‘Het probleem van verhuizen is niet het inpakken. Het gaat om het uitpakken’
Peter-Jan Hulsebosch legt uit, dat zijn klanten de huur van zijn kunststof verhuisdozen erg vaak met een paar weekjes verlengen. ‘En dat is natuurlijk heel prettig voor ons businessmodel.’ Ja, zijn dozen zijn zwaarder dan de kartonnen concurrent. ‘Maar als je hem vult, merk je dat niet.’
Bas Beek – Compananny
‘Wij doen niet aan opvang, wij werken aan de ontwikkeling van kinderen’
Bas Beek heeft met zijn kinderopvangbedrijf Compananny veel aandacht voor de kleintjes – én hun ouders. ‘De hele markt staat bol van ‘dit kan niet’ en ‘dat kan niet’. Wij hebben lef dat we proberen aan alle vragen van ouders te voldoen. ‘
Jan van Geest – Intracare
‘De groten der aarde bepaalden eerst hoe dierziektes bestreden werden: met antibiotica. Tegenwoordig nemen ze steeds vaker contact met ons op voor alternatieven’
Jan van Geest heeft na elf jaar ontwikkelen een geneesmiddel dat minstens zo goed werkt als antibiotica. Maar hij piekert er niet zijn groei te versnellen met venture capital of een deal met Big Pharma. ‘Als dit gaat lopen, is 100 miljoen omzet niks.’
Dennis Klompalberts – TravelBird
‘Ons volgende target worden Booking.com en Expedia. Die gaan we het echt heel moeilijk maken’
Uh-oh. Klompalberts ging al in drie jaar tijd van nul naar 50 miljoen omzet, dat dreigement jegens de grootsten in zijn branche is iets meer dan bluf. Binnenkort komt TravelBird met een nieuw platform dat de branche nog een keer op zijn kop zal zetten.
TravelBird pitcht opnieuw tijdens Sprout Challengerday. Kom je ook?
Joost Nauta – Joost Zorgt
‘Zorg is voor ons geen doel, maar een middel: om de kwaliteit van leven hoger te krijgen’
Joost Nauta slaat de ene na de andere spijker op zijn kop: ‘Ik ben begonnen als eerste klant van mijn bedrijf: ik was ontevreden over mijn zorg en wilde het zelf regelen.’ Juist doordat klant en ondernemer in een persoon samenkomen, weet Nauta hoe hij moet schakelen, met inmiddels 10 miljoen omzet, 400 man personeel en plannen om zijn zorgbedrijf internationaal uit te rollen.
Joost Zorgt pitcht opnieuw tijdens Sprout Challengerday. Kom je ook?
Victor van Tol – Snappcar
‘GreenWheels kan alleen maar groeien door auto’s aan te schaffen. Wij groeien met een paar duizend auto’s per maand, dat kunnen zij nooit bijbenen’
Victor van Tol houdt zijn autodeelplatform asset light. Meer dan een community manager en wat marketingdollars heeft hij niet nodig om Europa te veroveren. ‘Over vijf jaar willen we het autobezit in Europa met 1 procent terug hebben gedrongen. Dat gaat om 2 miljoen auto’s.’
Snappcar pitcht opnieuw tijdens Sprout Challengerday. Kom je ook?