Coca-Cola introduceert zijn ‘mini’ plastic flessen met een opmerkelijke reclamecampagne in Israël: in de commercial ploppen kleine poppetjes uit de flessen, ‘mini me’s’, die de coladrinkers ook echt kunnen laten maken. De frisdrankgigant heeft daarvoor speciale printshops opgezet met een 3D-scanner, waar de Coke-fanaten zichzelf kunnen laten scannen en in handformaat vereeuwigen via de 3D-printer.
Coca Cola is niet het eerste bedrijf dat 3D inzet om op een simpele manier aandacht te trekken met een innovatieve technologie, maar bewijst wel wat de mogelijkheden zijn van de essentie van 3D: personalisatie van alles wat je kunt vasthouden. Inclusief jezelf, met een dienst die ook al werd aangeboden door CapturedDimensions.
Disney
Een ander aardig voorbeeld bracht dit voorjaar filmgigant Disney, rond zijn laatste Star Wars-aflevering: print jezelf als echte Imperial Startroooper! De toekomstige Startroopers moesten daarvoor wel naar een Star Warsfeestje in Hollywood komen, waar ze een tien minuten durende fotoshoot kregen om hun gezicht goed te laten scannen. De poppetjes kwamen overigens wel pas na een week of acht per post naar hun makers.
SoundCloud
De grote jongens bewijzen dat 3D printen mogelijkheden biedt om marketing mee te bedrijven. Maar de techniek zou geen revolutie zijn, als niet ook de kleinere bedrijven ermee aan de slag zouden kunnen. Dat bewees bijvoorbeeld SoundCloud met een inventieve campagne. Luisteraars kunnen hun favoriete song laten printen als iPhonehoesje. Via een samenwerking met de (Nederlandse) 3D printdienst Shapeways, dus meer dan een website en de software die liedjes die songs omzet in de SoundCloudhoesjes was daarvoor niet nodig.