Natuurlijk trokken Apple, Facebook, Google, Uber en Airbnb dit jaar weer veel (media)aandacht, maar we laten die grootmachten even voor wat ze zijn. The Next Web selecteerde 12 diensten die volgens de in Amsterdam gevestigde nieuwssite het afgelopen jaar een grote impact maakten:
Nuzzel
Aggregeert (nieuws)verhalen op basis van de links die connecties delen op Twitter en Facebook. Opgericht door Jonathan Abrams, ook bekend van Friendster, een van de eerste sociale netwerken. “Nuzzel maakt Twitter beter”, zegt investeerder Chris Sacca, die misschien hoopt dat Twitter de dienst koopt tegen een mooie waardering.
Slack
Communicatie-app voor teams. Na amper twee jaar heeft de onderneming van Stewart Butterfield al 340 miljoen dollar investeringsgeld opgehaald. Daarmee werd onder meer een reclamecampagne uitgerold waarin de dienst zijn grootste voordelen uitlicht: minder e-mail, minder vergaderingen en meer productiviteit. De app claimt nu 2 miljoen dagelijks actieve gebruikers.
Telegram
Samen met diensten zoals Signal en Threema is Telegram een van de belangrijkste uitdagers van WhatsApp. Dankzij een nadruk op privacy en beveiliging steeg het aantal berichten tussen februari en september van 1 naar 12 miljard per dag. Een Whatsapp-blokkade in Brazilië eerder deze maand zou de dienst van Pavel Durov 1 miljoen nieuwe gebruikers hebben opgeleverd.
Giphy
Giphy maakte het gif-bestand, een bewegende afbeelding, dit jaar nog groter. Dat lollige plaatjes ook big business kunnen zijn bewijst de 21 miljoen dollar die het jaar incasseerde. Giphy ziet zichzelf dan ook niet als de zoveelste app, maar als een heus mediabedrijf en aanjager van op gif’jes gebaseerde communicatie.
Meerkat
Het begon voor de Israëlische bedenker Ben Rubin als een experiment, maar al snel explodeerde het aantal gebruikers van Meerkat. Met de app kunnen gebruikers live video delen via Twitter. Slimme zet bleek de link die automatisch werd gedeeld bij elke nieuwe stream, waardoor de app al snel viraal ging. Toeval of niet, Twitter lanceerde niet lang na de livegang van Meerkat zijn eigen livevideodienst Periscope. Het komende jaar moet blijken of Meerkat zich naast die grootmacht kan handhaven.
Zenefits
Gooit in de VS hoge ogen als online hr-dashboard. De groei van het bedrijf is vooral te danken aan het freemium-model, waarbij gebruikers pas betalen als zij via Zenefits zorgverzekeringen kopen. Net als Slack is Zenefits een unicorn, oftewel een privaat techbedrijf met een waardering van minimaal 1 miljard dollar. Zenefits is een uitdager van salarisverwerker ADP, dat het bedrijf van Parker Conrad dit jaar voor de rechter daagde – en verloor.
Product Hunt
Product Hunt is platform voor het ontdekken en beoordelen van nieuwe digitale diensten. De site van Ryan Hoover speelde al een belangrijke rol in de tech-gemeenschap, maar werd in 2015 een belangrijk onderdeel van marketingplannen
Postmates
2015 was het jaar waarin on-demand-bezorging explodeerde, met Postmates als een van de vaandeldragers. Net als concurrent DoorDash is Postmates vooral een efficiënte logistieke startup, die er dankzij mobiele apps en gps voor kan zorgen dat bestellingen – van boodschappen tot laptops – binnen een uur geleverd worden. Het business model is gebaseerd op een stevige bezorgpremie. In tegenstelling tot bijvoorbeeld GrubHub werkt Postmates niet – per se – samen met restaurants, maar bestelt eten zoals iedere andere klant dat zou doen. “We gebruiken de stad als warenhuis”, zei medeoprichter Bastian Lehmann eerder. Postmates sloot dit jaar wel samenwerkingen met onder meer McDonald’s en Starbucks. Het bedrijf maakt het komende jaar de oversteek naar Europa, om te beginnen in Londen.
Deliveroo
Vanuit Londen timmert Thuisbezorgd-concurrent Deliveroo hard aan de weg met het bezorgen van eten. De dienst claimt in Nederland een gemiddelde bezorgtijd van 32 minuten. Per bestelling wordt een vast bezorgbedrag van 2,50 in rekening gebracht. Deliveroo “bestelde” dit jaar zelf voor bijna 200 miljoen dollar aan groeigeld.
Kano
Een knutselcomputer waarmee kinderen vanaf 6 jaar leren programmeren en bouwen, een soort Lego op computergebied. Kano haalde dit jaar 15 miljoen dollar op, onder meer voor de ontwikkeling van een zelfbouw-scherm.
HotelTonight
HotelTonight beconcurreert Booking.com met een snelle mobiebele app voor last minute-boekingen, een ‘persoonlijke assistent’ en slim op de persoon afgestemde aanbiedingen om mensen te verleiden nog dezelfde avond of het komende weekend te boeken.
Transferwise
Deze Britse dienst om geld naar een buitenlandse rekeningen over te maken waagde dit jaar de oversteek naar de VS en schaarde zich dankzij een kapitaalinjectie van 58 miljoen dollar bij de unicorn-club. Transferwise viel dit jaar ook op met strijdlustige reclames waarmee het zich afzet tegen banken en bedrijven zoals Western Union. Richard Branson is fan.