De onrust op de financiële markten duurt voort. Uw bedrijf succesvol door de crisis loodsen? Tien tips om gezond te blijven en straks klaar te staan om te oogsten.
1. Begrijp wat er precies speelt in uw sector
Een eenvoudig basisprincipe. De invloed van de economische ontwikkelingen verschilt per sector. Niet elke sector word even hard getroffen en ook niet op dezelfde manier en op hetzelfde moment. Het ene bedrijf zit eerder in de cyclus dan het andere. Volg de ontwikkelingen in de economie en uw sector op de voet.
2. Kom in actie
Het leven gaat gewoon door, dus raak niet verlamd door angst. Sterker nog, nu is de tijd om het speelveld te verschuiven. Wie de zaken beter aanpakt dan de concurrent kan profiteren en marktaandeel van de ander afsnoepen. Focus op wat uw bedrijf uniek maakt en speel daar zo op in, dat u uw concurrenten voorblijft.
3. Stuur op kasstroom
Wie voldoende liquiditeiten heeft gaat niet failliet. Heel simpel. Geld moet wel binnen blijven komen. Het is dus zaak om scherp op de eigen kaspositie te zitten, zeker nu banken moeilijker geld uitlenen. Als een bedrijf in financiële problemen raakt, gaat alle tijd naar het managen van de knelpunten. Dat betekent dat de aandacht van het handhaven van de verkoopcijfers en daarmee de inkomstenbron op het slechtst mogelijke moment wordt afgeleid. Houd hier oog voor.
4. Kijk vooruit
Om te overleven op de korte termijn moet u misschien hard ingrijpen. Maar pas op voor willekeur. Voorkom dat u allerlei maatregelen neemt die gaten in de organisatie slaan. Zodra het herstel zich aandient, moet niet eerst het rechttrekken van die problemen al uw tijd opslokken. Kijk dus goed vooruit en houd de doelen voor de middellange termijn in de gaten, zodat u ondanks de crisis vooruit gaat.
5. Focus op klanten
Is er geen geld voor handen om te adverteren en nieuwe klanten binnen te halen? Focus dan op uw bestaande klanten. Dat is sowieso een goede zet. Begrijp hoe de crisis hen raakt en speel daarop in. Als een afnemer bijvoorbeeld moeite heeft om grote aankopen in één keer te financieren, overweeg dan om een betaling in termijnen aan te bieden.
6. Zet in op innovatie
Onderdruk de drang om te bezuinigen op onderzoek en ontwikkeling. Doe dit alleen als het niet anders kan. Innovatie blijft van groot belang. Zodra de economie weer aantrekt, zijn nieuwe producten, ideëen en zakelijke ontwikkelingen zijn de motor voor succes.
7. Hanteer heldere doelen voor kostenbesparingen
Probeer bij het snijden in de kosten te voorkomen dat u ingrepen doet die uw belangrijkste klanten en meest succesvolle onderdelen van het bedrijf raken. Focus op de kernactiviteiten en snijd in de 'ballast'. Kijk zowel naar de variabele als de vaste lasten.
8. Houd oog voor kansen
Never waste a good crisis. Ofwel, de neergang biedt ook kansen. Herken ze en speel er op in. Een overname van een concurrent behoort tot de mogelijkheden, maar dat niet alleen. Ook overnames van onderdelen die u goed kunt gebruiken, zoals een distributienetwerk, kunnen welicht tegen een gunstiger prijs plaatsvinden dan buiten crisistijd. Bovendien zijn niet alle delen van de wereld tegelijkertijd in crisis. Kijk dus ook over de grens en neem andere markten onder de loep.
9.Ontsla niet de mensen die u straks nodig hebt
Voorkom natuurlijk dat u complete managementlagen moet ontslaan. Maar vergeet ook de leiders van straks niet. De pas afgestudeerde talenten ontslaan, leidt over drie tot vijf jaar tot een gebrek aan goede managers. Vergeet ook niet dat bij uw concurrent ook gesneden wordt. Dit kan een goede tijd zijn om hun talenten binnen te hengelen.
10.Houd uw personeel gemotiveerd
Het personeel dat u in dienst houdt moet gemotiveerd blijven. Communiceer goed over de te nemen beslissingen. Zeker de pijnlijke. Gemotiveerde krachten zullen meer oog hebben voor de belangen van de onderneming.
Crisis gebruiken als excuus voor harde maatregelen? De meeste managers doen het. Bijna alle leidinggevenden hebben bovendien last van de crisis.
Meer lezen over uitblinken en Nederlandse uitblinkers? Kijk op bmc.mt.nl. Daar vindt u ook alles over de verkiezing van Best Managed Companies.
Lees ook het boek: Maak van je organisatie een crisiskampioen of volg de masterclass: Van kansen naar new business