Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd beurskandidaat WeTransfer groot (maar nog geen unicorn)

Zelf wil zijn bedrijf geen commentaar geven, maar naar verluidt maakt WeTransfer zich klaar voor een beursnotering. Lees hoe Bas Beerens vlotte technologie verpakte tot een onweerstaanbare virale dienst.

WeTransfer zelf houdt de kaken stijf op elkaar, na het bericht op Sky News dat het zou toewerken naar een beursgang, mogelijk in Amsterdam. Toch klinkt het aannemelijk: de Nederlandse file sharing dienst zou al in gesprek zijn met banken om te bepalen welke de eer krijgen om de beursgang te begeleiden, waarvan de timing nog niet bekend is, en een prijs al helemaal niet. Mocht die boven de 1 miljard uitkomen, dan hebben we met scaleup WeTransfer een nieuwe Nederlandse unicorn te pakken, klinkt het her en der hoopvol.

Frustratie

Dan nemen we de definitie van unicorn een beetje ruim, want de geschiedenis van WeTransfer gaat terug tot 2009. En is te herleiden tot een klassieker: frustratie van een ondernemer. De frustratie van Bas Beerens om precies te zijn, die met zijn communicatiebureau Oy Communications baalde van de omslachtige manier waarop hij beeldmateriaal en andere grote files naar zijn klanten moest krijgen. In die tijd deden fietskoeriers nog goede zaken met fotowerk en videomateriaal, maar Ftp-servers waren er natuurlijk ook al. Maar niet iedereen kon er goed mee omgaan.

Nalden

Beerens ontwikkelde, vooral om koerierskosten te besparen, daarom maar zelf een tool om grote bestanden gemakkelijk en snel te versturen naar zijn klanten. De enthousiaste respons uit zijn omgeving maakte, dat hij er een startup omheen bouwde. Maar het was zijn mede-oprichter Ronald Hans, die WeTransfer uniek en onweerstaanbaar maakte. Onder de naam Nalden was die een van de beroemdste bloggers van Nederland, met een flinke schare fans, dankzij zijn supergoede neus voor eigentijdse online vormgeving, mode en kunst.

Viraal

WeTransfer werd door dat huwelijk van technologie en vormgeving een dienst die niet alleen lekker vlot werkte, maar er ook nog eens erg fraai uitzag en enorm viraal werkte. Een toen al gevestigde naam als Yousendit – ook efficiënt, maar bloedsaai – kon wel inpakken. Grote merken hadden Nalden al eerder ontdekt, en werkten met hem samen om aandacht te genereren voor hun campagnes. Dat leverde ook WeTransfer extra inkomsten op, al gaf het 30 procent van zijn wallpaper-ruimte weg aan jonge creatieve talenten en goede doelen.

Beste online ondernemer

Dankzij WeTransfer schopte Beerens het in 2016 tot beste online ondernemer van Nederland. Bij de uitreiking van die LOEY awards zei hij tegen Sprout, dat de helft van zijn inkomsten uit reclame voor grootheden als Apple, Nike en Balenciaga kwam, de rest uit abonnementen voor gebruikers die meer opslagruimte of een deeldienst in de eigen huiskleuren wilden. “Of we geld verdienen? De marge is in Nederland 50, 60 procent”, lachte Beerens destijds. Op dat moment had WeTransfer 70 werknemers, 90 miljoen gebruikers die in dat jaar 10 miljard bestanden verzonden. WeTransfer stond het op het punt zijn eerste buitenlandse kantoor te openen, in LA.

Nieuwe ceo

Zelf trok Beerens zich even later terug als ceo van zijn startup. WeTransfer had een zak geld van 25 miljoen dollar opgehaald bij investeerders – in 2019 zou nog een geldronde 35 miljoen volgen waarbij ook bestaande aandeelhouders hun stukken verkochten – en had een ambitieuze groeiopdracht meegekregen. Dat managen van een steeds grote bedrijf ging Beerens tegenstaan, zei hij destijds tegen RTL: ‘Ik was alleen nog maar bezig met het opbouwen van het bedrijf en ik zag tegen alle taken op. Een oprichter is niet gelijk een goede CEO.’

Als board member mag Beerens zich tot op de dag van vandaag nog wel bemoeien met het product en de strategie. Maar de afgelopen jaren is de operatie en de groei de verantwoordelijkheid van zijn opvolger Gordon Willoughby. Bij Amazon had de Brit onder meer e-bookdienst Kindle uitgerold in Europa en daarvoor bij Financial Times en eBay gewerkt.

Beursgang geen moetje

Willoughby pakte de zaken groots aan, en beloofde overigens al in 2018, bij The Next Web, een beursgang voor 2021. Wat dat betreft ligt hij dus keurig op schema. WeTransfer opende ook kantoren in Seattle en New York, hoewel het merendeel van zij circa 200 werknemers in Amsterdam werkt. De scaleup nam ook bedrijven over om zijn gebruikers extra gereedschap te kunnen bieden: Collect, Paper en Paste. Winstgevend vanaf de start, verstuurt WeTransfer inmiddels maandelijks meer dan 1 miljard bestanden, voor gebruikers in 195 landen. Aan reclameruimte heeft het in al die jaren al meer dan 500 miljoen dollar aan waarde weggegeven aan goede doelen en creatieven.

Over zijn financiële prestaties is de scaleup – tot we het prospectus mogen inzien – niet heel openhartig, maar het Nederlandse moederbedrijf Werock deponeerde afgelopen zomer een jaarverslag over 2019 waaruit een omzet van 44 miljoen euro en een mooie winst van net geen 10 miljoen valt te halen. Die winst werd toegevoegd aan de reserves. Met 26 miljoen euro aan liquide middelen en vorderingen op de balans is de beursgang in elk geval geen moetje in financiële zin. Bovendien claimt WeTransfer dankzij corona een flinke boost te hebben gekregen, dus de cijfers over 2020 zullen nog beter zijn.

To unicorn or not to unicorn

Maar dan de hamvraag: hoeveel zal WeTransfer straks waard blijken, als de beursgang doorgaat en de banken een prijs prikken waarvoor de aandelen de markt in gaan? De eerste kapitaalronde van 25 miljoen dollar waardeerde de deeldienst in 2015 al op ‘tussen de 100 en 200 miljoen dollar’. In 2019 stelde ceo Willoughby tegenover Techcrunch  dat die waardering inmiddels ‘aanzienlijk’ hoger lag.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Inmiddels zijn we alweer anderhalf jaar verder, inclusief een tech boom die zich nauwelijks stoorde aan corona. Maar is WeTransfer mede daardoor die magische grens van 1 miljard gepasseerd? Wat functionaliteit betreft is WeTransfer niet echt vergelijkbaar met een Amerikaanse gigant als Dropbox, maar de twee behoren wel tot dezelfde branche van file sharing diensten. Met een omzet van bijna 1,7 miljard dollar is Dropbox op de beurs 9 miljard dollar waard, ofwel ruim 5 keer zijn omzet. Beleggers betalen de afgelopen periode rond de 27 keer de verwachte winst per aandeel voor Dropbox.

Met dergelijke ratio’s zou de scaleup van Beerens eind 2019 tegen de 300 miljoen euro waard geweest kunnen zijn. Dankzij een uitstekend 2020 en de honger naar IPO’s zal daar nog een flinke schep bijkomen, maar 1 miljard lijkt toch wel een flink eind weg. Wij zijn alvast benieuwd wat de markt er straks uiteindelijk van vindt.