Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo kijken ze bij Endeit Capital naar jouw businessplan

Bij de invloedrijke investeerder Martijn Hamann (Endeit Capital) liggen er elke week nieuwe businessplannen op zijn bureau. Zo beoordeelt hij al die ambitieuze ideeën.

Endeit Capital
Je leest nu: Zo kijken ze bij Endeit Capital naar jouw businessplan

Het is maandagochtend, even na negen uur. Op het kantoor van Endeit Capital bij het Museumplein in Amsterdam begint het wekelijks overleg. Dit is het moment waarop partners, analisten en andere leden van het team naar een handjevol veelbelovende plannen kijkt. De eerste selectie is dan al geweest.

Bedrijven screenen

‘We krijgen heel veel businessplannen in de mailbox. Niet alleen van founders zelf, ook onze aandeelhouders en M&A-brokers sturen ons dingen toe’, vertelt Hamann. ‘Daarnaast benaderen we zelf bedrijven en houden we een heel uitgebreide database met scale-ups bij waarvan we de ontwikkelingen volgen. Het is aan de teamleden zelf om te beoordelen of een businessplan op maandagmorgen plenair besproken moet worden. Gemiddeld genomen zijn het er ongeveer vijf per keer.’

Series-B investeringen

Businessplannen die de meeting niet halen, zijn niet per definitie kansloze businessplannen. Hamann wil het graag benadrukt hebben in dit artikel. ‘Endeit Capital is een fonds voor series-B, we leveren groeikapitaal voor met name branding en internationaliseren. Vaak is het voor ons simpelweg te vroeg om ergens in te stappen. Die bedrijven gaan dan wel in ons databestand en zo eens in de zoveel tijd benaderen we die, om te horen hoe het met ze gaat. Mijn agenda zit dan vol met alerts.’

Plannen worden geselecteerd

Terug naar maandagmorgen, terug naar de vergadering in Amsterdam. Op tafel liggen zoals gezegd tussen vier en zes businessplannen, die Hamann en zijn collega’s de dagen ervoor al hebben kunnen inzien. Vier aspecten bepalen nu of de plannen doorgaan naar ‘de volgende ronde’.

Lees ook: Financieren met milestones, is dat wel zo verstandig?

Endeit Capital
Voor de meeste volgers van MT/Sprout is Hamann geen onbekende. Hij heeft 25% van de aandelen van Endeit Capital, een van de grootste investeerders in snelgroeiende techbedrijven in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De venture capitalist verstrekte de afgelopen jaren zo’n 300 miljoen euro groeikapitaal aan 35 verschillende bedrijven.

1. De pain-killer

‘Ik ben op de eerste plaats benieuwd naar het onderliggende thema van de scale-up. Wat is de pain-killer, het probleem wat ze willen oplossen? Daarmee kunnen we snel inschatten hoe relevant het bedrijf is en welke potentie er is om in de toekomst nog veel groter te worden.’

2. Focus

‘We zien in veel businessplannen onvoldoende focus. De founders durven nog geen harde keuzes te maken en dat is wel hard nodig als je wilt echt wilt schalen. Ik word enthousiast van scale-ups met een laserscherpe focus. Als het gaat om klantsegmenten, producttype en geografische aspecten. Focus, focus, focus.’

3. (Financiële) bewijslast

‘Businessplannen staan vol met aannames. Dat is logisch, maar je wilt als investeerder natuurlijk ook graag weten hoe het bedrijf op dit moment presteert. Actuele cijfers maken een forecast veel geloofwaardiger. Als wij in een ronde meedoen van – laten we zeggen –  15 tot 20 miljoen euro, dan moet die wel gebaseerd zijn op financial proofpoints. Bij early stage funding is dat minder relevant, maar in deze fase kijken wij als investeerders dus wél naar financial proofpoints.’

4. Het team

‘Mensen maken het verschil, zeker als het om techbedrijven gaat die willen schalen. We zijn dan ook erg geïnteresseerd in de samenstelling van een team. In de ervaring die founders hebben, want dat is in deze fase cruciaal. Gaat deze man of vrouw door een muur heen beuken om een dominante positie in de markt te verwerven? Even Googlen en een blik op het LinkedIn-profiel leert je vaak al heel veel. Welke connecties heeft iemand en wat is zijn of haar achtergrond? Zo ontdek je in hoeverre de teamleden elkaar aanvullen.’

Lees ook: 4 groeilessen van Kalo Bagijn, met delegeren als geheim wapen

Businesscase onder de loep

Zo worden de businessplannen in snel tempo besproken. En waar de één op de reservebank belandt, krijgt de ander groen licht. Dat wil zeggen: een analist doet de dagen erop verder onderzoek. Een week later ligt dit selecte groepje businessplannen opnieuw op tafel en volgt een diepere discussie.

Hamann: ‘We bespreken dan de hele businesscasse. Wat is de waardering? Past dit bedrijf in ons portfolio? Kunnen wij waarde toevoegen? En wat is de exit-potentie?’ In deze fase van het proces is het contact met de founders al gelegd. Blijkt er interesse en staan alle parameters op groen, dan worden de onderhandelingen gestart.