Hoe weet je nu eigenlijk wat duurzaamheid is, of wanneer ben je met je bedrijf duurzaam? Je kunt lid worden van een organisatie als MVO Nederland of Social Enterprise Nederland. Dat is al een heel goede stap, maar dan nog steeds weet je niet hoe duurzaam je bent in vergelijking met je “peers”, zowel in Nederland als in de rest van de wereld. En bovendien weet je dan ook nog niet hoe je jezelf kunt verbeteren en op welke onderwerpen.
Er zijn helaas nog steeds ondernemers die denken dat duurzaam synoniem is voor duur, maar dat is inmiddels wel echt heel erg achterhaald. Tegenwoordig snappen de vooruitziende ondernemers dat de enige bedrijven die zullen overleven die bedrijven zijn die duurzaam produceren, duurzaam met hun medewerkers omgaan, met hun toeleveranciers etcetera.
Force for good
En ja, dat brengt ons op het holistisch benaderen van duurzaamheid. Want een andere weg is er helaas niet.
Het kan niet zo zijn dat Tony’s Chocolonely slavery free chocolade produceert en op een absurde manier met haar medewerkers omgaat. Holistisch benaderen van duurzaamheid betekent dat het niet alleen gaat om elektrische auto’s, led-verlichting, afval-scheiding, maar dat het ook gaat om je behandeling van medewerkers, “inclusivity”, de supply chain, je rol in je omgeving en vele andere aspecten die ervoor zorgen dat je als bedrijf een zogenaamde force for good bent.
Bedrijven als Tony’s, maar ook Dopper, Triodos Bank, Patagonia, Ben&Jerrys, Solarus en 2700 anderen zijn in de wereld de zogenaamde champions league van duurzaamheid. Je kunt die bedrijven, in 106 sectoren, ook wel de thought leaders noemen van hoe je duurzaam je organisatie kunt inrichten.
Impact
En al die bedrijven maken gebruik van een indrukwekkend meet-instrument, waar de afgelopen 12 jaar heel hard aan gewerkt is. Dat is de B Impact Assessment, een instrument dat gratis voor iedereen toegankelijk is en dat inmiddels door zo’n 80.000 bedrijven in de wereld gebruikt wordt om hun duurzaamheid te meten. Ga gewoon naar de website en kijk maar eens wat voor een score jouw bedrijf haalt.
En zie bovendien hoe je die score kunt verbeteren. Met een meetinstrument dat internationaal door 80.000 bedrijven gebruikt wordt bestaat verder niet, zeker niet een instrument dat ook nog eens holistisch meet.
B Corp
Bedrijven die een score in deze assessment halen van 80 of meer kunnen proberen om zichzelf te certificeren als B Corp. In Nederland hebben we inmiddels zo’n 80 B Corps en in Europa meer dan 600. Een snel groeiend aantal waar je echt bij wilt horen als je wilt laten zien dat je de toon zet met je bedrijf.
Overigens maken steeds meer zogenaamde impact-investeerders ook gebruik van deze zelfde tool, omdat ze dan pas echt zeker weten dat de investering die ze doen een Impact Investment is. Het is voor duurzame bedrijven dus makkelijker om geld op te halen als ze die top certificering hebben.
En tot slot, maar niet onbelangrijk, je hoort bij een groep van ondernemers waar je bij wilt horen; mensen met dezelfde waarden en normen. Die winst even belangrijk vinden als een betere wereld. Zonder dat doel, die purpose, is er toch niks aan?