Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Voor containerkoningin Kristel Groenenboom is het altijd ‘nu of nooit’

Kristel Groenenboom (35) is al lang niet meer ‘het meisje’ van drieëntwintig jaar dat het containerbedrijf van haar vader overnam, schrijft zij in haar nieuwe boek ‘Nu of nooit’. Met haar ervaring wil ze ook de politiek scherp houden. 'Je leeft als ondernemer niet op een eiland.'

Je leest nu: Voor containerkoningin Kristel Groenenboom is het altijd ‘nu of nooit’

In ‘Nu of nooit‘ deelt containerbaas Kristel Groenenboom haar zeven belangrijkste regels voor succes. Zoals ‘durft te falen’, ‘wees ambitieus’ en ‘fuck talent’. Je kan meer dan je denkt, is de belangrijkste boodschap van boek. Zo moest Groenenboom als 23-jarige directeur haar weg zien te vinden in een mannenwereld, waar ze soms werd aangesproken als ‘koffiejuf’.

Nadat ze in 2009 het roer overnam van haar vader haalde ze de spreekwoordelijke bezem door het metaalbedrijf (30 medewerkers), dat zich op veel meer markten ging richten. Momenteel komt er circa 5 miljoen euro omzet binnen met de bouw van (aangepaste) containers voor bijvoorbeeld de offshore-industrie, het leger, voor de opslag van waterstof en als opvallende kantoormuur.

Als ondernemer profileert Groenenboom zich ook op andere gebieden. Zoals het promoten van meer meisjes in de techniek en het opkomen voor ondernemersbelangen. Toen minister Sigrid Kaag vorig jaar bij Groenenboom op werkbezoek was kreeg de bewindsvrouw een paar welgemeende tips mee. waaronder vaker kiezen voor Europa en minder China.

Loondoorbetaling

De politiek heeft de belangen van ondernemers uit het oog verloren, vindt zij. Misschien wel haar belangrijkste pijnpunt: loondoorbetaling bij ziekte. ‘Dat kan je opbreken’, zegt Groenenboom tegen MT/Sprout. Op een omzet van ongeveer vijf miljoen was zij het afgelopen jaar zo’n twee ton aan extra kosten kwijt vanwege het doorbetalen van ziek personeel, en aan het regelen van vervangers.

Groenenboom: ‘We hadden net iemand aangenomen voor bepaalde tijd, toen die een hartinfarct kreeg. Buiten het feit dat het afschuwelijk is voor die man, brengt het te veel kosten met zich mee. De WAB-wet (Wet arbeidsmarkt in balans, red.) zou het makkelijker moeten maken om mensen aan te nemen, maar ik vind het een grote mislukking. Uitzendkrachten inhuren is duurder geworden, maar het is niet aantrekkelijker geworden om iemand een vast contract te geven. Er is nu een tekort op de arbeidsmarkt, maar bedrijven nemen toch geen mensen aan.’

Betere beslissingen

Met haar uitgesproken mening over de politiek zou je haast denken dat ze zelf politieke ambities koestert, maar die suggestie wijst ze direct van de hand. ‘Maar het is belangrijk dat de politiek hoort hoe het is als ondernemer. Dan kunnen ze betere beslissingen nemen. Ik heb een hekel aan mensen die klagen. Als er een beter ondernemersklimaat komt, dan is dat voor Nederland beter. Je leeft als ondernemer niet op een eiland. ‘

Je leeft als ondernemer niet op een eiland

Als ondernemer stá je dus ergens voor, vindt Groenenboom. En werk je volgens bepaalde principes. Zo tikte zij een nieuwe medewerker op de vingers die uren wilde draaien terwijl zij ook bij een ander bedrijf werkte. ‘Ik heb gezegd dat ik dat niet integer vind, omdat dat pikken is van de tijd van een andere baas.’

Nog een principe is dat ze nooit een product zou verkopen ‘waar ik niet achter sta.’ En qua cultuur:  ‘Ik kan niet werken met mensen die ik niet aardig vind. En ik vind dat je het met hart en ziel moet doen. Als dat ontbreekt, dan kun je nooit goed zijn in je werk.’

Durf te vragen

Met haar gegroeide zelfvertrouwen begon ze, na ‘Mag ik meneer Kristel even spreken?’ (2017). aan haar tweede boek. In ‘Nu of nooit’ vertelt zo over het belang van geloven in jezelf. Ze erkent dat het niet het eerste boek is over dat thema. Maar Groenenboom is geen consultant met mooie praatjes, stelt zij, maar een ondernemer die haar adviezen in de praktijk ontdekt.

Een belangrijke succesfactor was voor Groenenboom vragen stellen en hulp durven vragen, bij een mentor bijvoorbeeld. ‘Als je begin twintig bent, dan is dat alsof je je eigen kunnen in twijfel brengt. Maar dat is niet zo. Het versterkt je juist. Niemand is op alle vlakken heel goed.’

Verdwalen in Tokio

In ‘Nu of nooit’ beschrijft Groenenboom hoe ze tijdens een reis naar Japan in haar eentje hopeloos verdwaalt in het metronetwerk van Tokio. Een behulpzame man loodst haar drie kwartier lang via meerdere metro’s naar haar plek van bestemming. Na die reis durft ze meer te vertrouwen in zichzelf, maar ook in anderen. Er is altijd iemand die je wil helpen, besefte ze, mits je daarvoor open staat en die hulp met beide handen aanpakt.

Terug in Nederland bracht ze haar Japanse les in de praktijk door hulp in te roepen bij het stroomlijnen van haar – toen nog rommelige – containerfabriek. Ze deed een beroep op een consultant die ook de assemblagefabriek van Tesla in Waalwijk had helpen vormgeven, volgens het Japanse 5S-systeem.

Ervaring

Door die ingreep, inclusief de weerstand die het renoveren van 27 bedrijfshallen opriep bij sommige werknemers, veranderde Groenenboom naar eigen zeggen van een startende naar een ervaren ondernemer. Hulp inroepen doe je niet omdat je jong of ‘onbekwaam’ bent, stelt concludeert ze. Maar omdat je voor bepaalde punten het vakmanschap van iemand anders nodig hebt.

Die leergierige instelling maakt je als ondernemer wendbaar, bewees Groenenboom kort na het uitbreken van de coronapandemie. Toen een deel van het werk stilviel bedacht ze dat je van (half hoge) containers ook een zwembad kan maken. Tot nu toe werden er twintig zwembadcontainers afgeleverd bij particulieren.

Lees ook: Kristel Groenenboom maakt een pivot naar zwembaden

Leerschool

Het werken voor consumenten die je bestoken met vragen was volgens Groenenboom een goede leerschool. ‘Op B2B-gebied kun je af en toe dingen verschuiven, en besluiten om een spoedopdracht van een andere klant voor te laten gaan. Dat kan bij een consument niet.’

Die strikte levertijd zorgde ervoor dat haar bedrijf processen kon verbeteren en anders ging nadenken over het product. Zo kwam er een lijst (FAQ) met veelgestelde vragen en maakte het bedrijf voor consumenten een lichter afdekzeil.

Logistieke disruptie

Een actuele uitdaging is de wereldwijde verstoring van supply chains, met stijgende prijzen tot gevolg. Het containerbedrijf van Groenenboom besloot grote voorraden aan te leggen van bijvoorbeeld pigmenten voor verf.

Het bestellen van nieuwe (standaard)containers werd lastiger, maar dat zorgde juist voor meer opdrachten voor het opknappen van verouderde containers. Die behandelt het containerbedrijf in een zogeheten straalloods, waarna ze weer tien tot twaalf jaar mee kunnen.

‘Ik heb de knop omgedraaid’, zegt Groenenboom. ‘Je kan je er bang voor maken, maar voor hetzelfde geld dalen de prijzen weer. Niemand weet wat er gaat gebeuren. Je kan beter meebewegen met de markt.’

Nu of nooit’ verscheen eerder deze maand bij uitgeverij Haystack. Het boek (19,50 euro) is onder andere verkrijgbaar bij Managementboek.nl.