Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maakte een coronapivot van Travel Electric een mobiliteitsdienst

Voor Taxi Electric was er geen houden meer aan toen de coronacrisis toesloeg. Wouter Deelman startte het afgeslankt door en bouwt het om tot aanbieder van Mobility as a Service. 'Dit is dankzij corona superactueel.'

 Voor veel ondernemers is 2021 zwaar, misschien hangt ze zelfs een faillissement boven het hoofd. MT/Sprout onderzoekt in de serie ‘Op de rand van de vulkaan‘ hoe je je bedrijf – en jezelf – voorbereidt om brokken te voorkomen. Met input van experts en ondernemers die het aan den lijve hebben ondervonden. 

Het was de darling van iedereen die om sociaal en duurzaam ondernemen geeft: het Amsterdamse Taxi Electric bood vanaf 2011 100 procent elektrisch zijn diensten aan, met als taxi-chauffeurs vijftigers en zestigers. Aandeelhouders als Stichting Doen en Social Impact Ventures (tegenwoordig Rubio) investeerden in het impactbedrijf, dat grote bedrijven rond Amsterdam en Schiphol als klant had en op het hoogtepunt met tegen de 100 chauffeurs uitstootvrij zijn passagiers vervoerde.

Mooie mix

Maar afgezien van het sociale rendement werd er nooit financiële winst gemaakt. Dat stelde ook Wouter Deelman vast, toen die ergens in 2018 bekeek of hij wilde investeren in de taxivervoerder. Hij was een jaar ervoor gestopt bij Qelp, een bedrijf in klantenservicesoftware dat hij had verkocht aan een grote Amerikaanse partij. ‘Ik kan gewoon niet stilzitten, mijn handen jeukten echt. Bij een rondje langs venture capital- en private equityfirma’s werd me gevraagd: ‘Wouter, is dit niet iets voor jou?’. En het was een mooie mix: duurzaam, sociaal, mooie klanten. Ik dacht: als ik hierin stap, kan ik eens iets terugdoen voor de samenleving.’

Ik kan gewoon niet stilzitten, mijn handen jeukten echt

Inmiddels waren Tesla’s gemeengoed op straat, en had Uber de tarieven in de taximarkt flink onder druk gezet. Van de aangekondigde expansie van Taxi Electric naar 10 andere steden was  nog weinig terechtgekomen, maar Deelman legde de aandeelhouders een nieuw businessplan voor, kreeg groen licht en investeerde zelf ‘een bedrag van 7 cijfers’ in het bedrijf. Hij zette in 2019 als ceo en mede-eigenaar de schouders eronder: processen stroomlijnen, de IT moderniseren (‘we concurreerden met Uber maar hadden niemand in dienst voor de IT’), de bezem door contracten, dat werk.

Omzet min 95 procent

En zo begon Taxi Electric aan 2020 met het vooruitzicht nog dat jaar break-even te gaan draaien. In maart maakte corona daar een abrupt einde aan. De omzet zakte de eerste week met tientallen procenten, om tijdens de lockdown met 95 procent te imploderen. ‘De cashflow stortte in terwijl de kosten doorgingen. Ik wist dat ik snel een scenario moest opstellen: hoe zou toekomst eruit kunnen gaan zien?

Zelfs met NOW-compensatie moest er nog een half miljoen bij

Ik wist tegen die tijd dat in China de echte lockdown een maand of 3 had geduurd. Daar ging ik voor Nederland dus ook maar vanuit, met daarna een geleidelijk herstel van de markt. Tot een marktvraag die in december 2020 zou liggen op 50 procent ten opzichte van die in dezelfde maand een jaar eerder. Tja. Zelfs al zou je de NOW-compensatie meenemen, die toen nog niet was vastgesteld, dan nog zou er nog een half miljoen bij hebben gemoeten om het einde van het jaar te halen. Zonder uitzicht op een snel break-even daarna.’

Doorstart na faillissement

De vraag van Deelman aan zijn mede-aandeelhouders: zijn we bereid dat geld op tafel te leggen, gelet op alle onzekerheden? ‘Ik zei er meteen bij: het spijt me, ik ben niet bereid opnieuw een heel groot bedrag in de onderneming te stoppen. Jullie wel?’ Het antwoord was ontkennend. Deelman zag wel de mogelijkheid om Taxi Electric sterk afgeslankt door te starten na een faillissement, en daar wilde hij ook best wel in investeren. De aandeelhouders vroegen daarop zelf het faillissement aan. Deelman moest noodgedwongen via Zoom zijn mensen meedelen dat ze hun baan kwijt waren. ‘Via een plat scherm was dat koud en kil, het bericht kwam voor hen ook onverwacht.’ 

Ik diende bezwaarschriften in bij het UWV voor de NOW

Daarna ging het snel: op een dinsdag werd het faillissement uitgesproken, Deelman legde op donderdag een bod op zijn ‘eigen’ bedrijf neer bij de curator. Maar bij haar hadden zich inmiddels 10 gegadigden gemeld voor de boedel – die in feite vooral de naam en goodwill bevatte, de taxi’s werden gereden door voornamelijk zzp’ers en slechts 5 Tesla-leasecontracten stonden nog op naam van het bedrijf zelf voor de 15 loondienstchauffeurs. De curator besloot tot een openbare veiling, en Deelman moest dus een nieuw bod plus plan indienen.

Winnend bod

Een week later blijkt de ton die hij wil neertellen, in combinatie met het personeel dat hij meeneemt naar zijn nieuw op te richten Travel Electric, het winnende bod. Zo begint op 1 mei 2020 het tweede bestaan van het elektrische taxibedrijf onder een nieuwe naam. Maar volledig met dezelfde loyale klanten, voor wie Deelman tijdens het faillissement nog de ritjes deed die wel nog doorgingen.

Corona zorgde ineens voor een enorme versnelling

Dat leverde nog steeds onvoldoende omzet, zelfs nu de kosten tot een derde waren teruggedrongen. Wat hielp: Deelman kreeg NOW-steun voor zijn werknemers. ‘Ik was een nieuw bedrijf gestart, dat klopt. Maar ik diende bezwaarschriften in bij het UWV waarop dat uiteindelijk inzag dat Travel Electric echt een voortzetting is van het vorige bedrijf, met dezelfde mensen.’

Ruimte voor een pivot

Die steun, dat beetje omzet en de rust die corona in feite met zich meebracht, gaf Deelman de ruimte en de tijd om te werken aan een pivot. ‘Dat was niet eens een vooropgezet plan, maar ik zag al een tijdje mogelijkheden om het bedrijf breder te trekken, naar een aanbieder van Mobility as as Service: niet alleen taxi’s, maar ook deelfietsen, -scooters, deelauto’s en ov. Die deelmobiliteit zag je in Amsterdam al flink opkomen, met scooters, fietsen en auto’s. Ik dacht: waarom zou ik nog langer wachten tot klanten weer met verzoeken om taxiritjes komen? Ik kan veel beter zelf een aanbieder van alle soorten mobiliteit worden.’

Mensen willen thuiswerken, maar er staat wel een leaseauto werkeloos op de stoep

Dat MaaS, waarbij gebruikers via één app of webportal allerlei vormen van vervoer kunnen plannen en afrekenen, werd ook door de overheid ondersteund. Vóór corona werden al her en der in het land pilots voorbereid, toen nog vooral om filedruk tegen te gaan. ‘Maar corona zorgde ineens voor een enorme versnelling: mensen willen voortaan 2, 3 dagen thuiswerken. Terwijl er dan wel een leaseauto werkeloos op de stoep staat. Werkgevers zien dat ze daar iets mee moeten. In sommige gevallen zullen ze graag zien dat werknemers hun auto inleveren, maar daar moet wel iets tegenover staan. Ze willen de mobiliteit van hun werknemers al met al flexibeler regelen.’

Van taxi- naar IT-bedrijf

Ja, mobiliteitskaarten en -passen zijn er al sinds mensenheugenis, maar daarmee ben je nog niet met je Felyx-scootertje naar het station gereden en na de treinrit met een elektrische taxi afgeleverd bij je klant. Er zijn nu IT-platformen waarop alle aanbieders van die vormen van vervoer zijn aangesloten, en die heeft Travel Electric in zijn nieuwe dienst vervat. ‘Mijn vorige bedrijven draaiden om Software as a Service (SaaS), dat Mobility as a Service maakt in feite een IT-bedrijf hiervan, dat staat ook wat dichter bij me dan het opereren van een taxibedrijf.’

Als de markt maar een beetje aantrekt, gaan we uitstekend draaien

Travel Electric wil in mei gaan pilotten met zijn nieuwe dienst, bij een tiental klanten. Die krijgen in ruil voor een vast bedrag per maand per medewerker een portal waarmee ze hun mensen een mobiliteitsbudget of bijvoorbeeld bepaalde rechten kunnen geven. De medewerkers plannen en boeken hun vervoer via een app, en een keer in de maand krijgt de baas een nette factuur, is de gedachte. ‘Je kunt dan een budget geven voor de vergoeding van reizen van thuis naar kantoor, op bepaalde dagen, of voor alle zakelijke trips en natuurlijk ook privé-ritjes.’

100 procent elektrisch

Naast het abonnement op zijn dienst krijgt Travel Electric ook een – bescheiden – fee van de vervoerders die worden ingezet. Alleen op de ritten van zijn ‘eigen’ chauffeurs is die substantieel. Het MaaS-platform waarmee Deelman werkt, heeft intussen door heel Nederland prima dekking via alle lokale deelscooters -fietsen en -auto’s en ook Uber, Bolt en andere taxiconcurrenten kunnen erin worden opgenomen wat hem betreft. ‘We zijn niet meer pur sang een taxibedrijf en stellen uiteraard de gebruiker centraal . Die heeft de keuze. Maar we laten natuurlijk wel altijd zien welke CO2-uitstoot daarbij hoort.’ Want Taxi mag Travel zijn geworden, ook na de doorstart en de pivot als mobiliteitsaanbieder blijft 100 procent elektrisch het doel.

Wat Deelman drijft? ‘Ik ben een gepassioneerde ondernemer in een markt waarin door corona ontzettend veel gaat gebeuren. Want neem van mij aan: heel veel bedrijven zijn met de mobiliteit van hun werknemers bezig, dit is superactueel. En als de markt maar een beetje aantrekt, gaan we met een break-even level dat een derde is van wat het was en twee inkomstenstromen uitstekend draaien.’

Lees ook in deze serie: