Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hutspot start door als dochter Dille&Kamille: ‘Ik wil dit niet afsluiten met een faillissement’

Nick van Aalst ging met Hutspot failliet, maar zet nu zijn schouders onder een doorstart onder de nieuwe eigenaar Dille&Kamille. 'Dit bevestigt dat we het goed hebben gedaan.'

Je leest nu: Hutspot start door als dochter Dille&Kamille: ‘Ik wil dit niet afsluiten met een faillissement’

Voor veel ondernemers is 2021 zwaar, misschien hangt ze zelfs een faillissement boven het hoofd. MT/Sprout onderzoekt in de serie ‘Op de rand van de vulkaan’ hoe je je bedrijf – en jezelf – voorbereidt om brokken te voorkomen. Met input van experts en ondernemers die het aan den lijve hebben ondervonden.

In de laatste week van 2020 moesten Nick van Aalst (links op de foto), Pieter Jongens en Reinier Bernaert het opgeven: hun Hutspot, de winkelformule die schapruimte bood aan startups in kunst, kleding en designproducten, werd failliet verklaard.

Doorstart met Dille&Kamille

Maar deze week kwam er goed nieuws: het familiebedrijf achter Dille&Kamille zorgt voor een doorstart van Hutspot als duurzaam lifestylemerk. Het was niet de enige gegadigde. Van Aalst: ‘Hoe naar het ook was om faillissement aan te moeten vragen, daarna kwam eigenlijk het grootste compliment dat je als oprichter van een bedrijf kunt krijgen: er meldden zich twintig partijen met serieuze belangstelling. Voor ons een bevestiging dat we toch iets goed gedaan hebben.’

Ik wil het niet afsluiten met een faillissement

De drie Hutspot-oprichters waren, zoals dat hoort, ter beschikking van de curator en Van Aalst heeft ook een bijeenkomst gehad met het management van Dille&Kamille, toen dat kwam bovendrijven als kandidaat-koper. ‘Een lang gesprek, waarin ik heb aangegeven hoe ik ons bedrijf en strategie zag en wat we beter hadden kunnen doen. Toen zij daarna een presentatie gaven waarin zij hun plannen met Hutspot uiteenzetten, zag ik daarin zoveel raakvlakken en zoveel gelijkenissen met mijn visie dat ik het zag zitten.’

Naar België en Berlijn

Dille&Kamille neemt namelijk niet alleen het merk Hutspot en twee bestaande locaties over, het lijkt ook van plan de startup voort te zetten, met meer ambitie dan ooit. De vestiging in de Amsterdamse Van Woustraat blijft waar hij is, die in Eindhoven kan snel weer open en het is de bedoeling in drie andere steden ook een vestiging te openen, zodra er huurcontracten zijn gesloten. Dat is bovendien nog niet alles. Dille&Kamille wil met Hutspot naar het buitenland, te beginnen naar Antwerpen en nog twee Belgische steden, terwijl ook Berlijn lonkt. ‘In feite gaan we terug in de tijd, naar het begin van Hutspot zoals het was bedoeld, met veel reuring en ook horeca, zodra dat weer mag. En met nog steeds de focus op duurzaamheid als platform voor jonge, creatieve ondernemers.’

Voor elk bedrijf is maatwerk nodig en dat is er niet

Het was voldoende reden voor Van Aalst om zijn schouders te zetten onder de doorstart. Als enige van de oprichters, maar hij is dan ook de retailman bij uitstek van het stel. ‘Ik durf het wel aan. Hutspot was mijn eerste project als ondernemer, het heeft tot corona goed gedraaid en ik wil het niet afsluiten met een faillissement.’

Weinig huurverlaging

Dat faillissement vroegen Van Aalst en zijn compagnons aan, omdat de lockdown niet was vol te houden voor hun keten met filialen in Amsterdam en onder meer Utrecht, Breda en Rotterdam. Ja, er was NOW-steun waarmee de lonen van de 80 medewerkers deels betaald konden worden. Maar zoals vaker bleven de huur en andere vaste lasten grotendeels doorlopen, en die waren vele malen hoger dan de tegemoetkoming van eenmalig 4.000 euro. ‘Dat waren ze voor de filialen eerder per máánd. Vergeet niet dat je met een behoorlijke organisatie met 80 fte sowieso meer kosten maakt dan alleen de huur en het personeel. Niks ten nadele van de overheid hoor, maar voor elk bedrijf is maatwerk nodig en dat is er niet.’

Voor een drastische huurverlaging viel een meerderheid van de verhuurders bovendien niet te porren. ‘Ze wilden niet echt bewegen. Er waren ook wel goede gesprekken hoor, die zijn we bij de kleine verhuurder ook echt anders ingegaan dan bij grotere partijen. Maar als je bedenkt dat wij de klant zijn van zo’n verhuurder en dat onze omzet wegviel, ben ik niet echt te spreken over de houding van de meerderheid.’

Helft omzet online

En dat terwijl Hutspot juist in 2019 drie nieuwe zaken had geopend. ‘Ondernemen betekent risico nemen. Dat doe je dan door te groeien, maar je moet daarna wel je buffers weer aanvullen, en daarvoor was 2020 bedoeld. Maar door corona was dat niet te doen. Dus als je vraagt: wat ging er mis? Dan is mijn antwoord: het ging niet mis. Hutspot is altijd een gezond bedrijf geweest en het zag er begin 2020 hartstikke goed uit, met acht winkels startten we het jaar helemaal top, maar corona gaf het een andere wending.’

Wij hadden het nog kunnen rekken door rekeningen niet te betalen, maar zo zijn we niet

Pijnlijk voelbaar was ook het feit dat Hutspot geen online verkoop had – een webshop stond aanvankelijk voor 2020 op de rol, maar was er nog niet van gekomen. ‘Onze formule is ook echt fysiek, het draait om contact met de creatieve producten, de belevenis en het verhaal erachter. Dat laat zich allemaal niet zo een-twee-drie online vertalen.’ Bij Dille&Kamille wordt nu wel vaart gezet achter een online variant van Hutspot. In de toekomst zou ongeveer de helft van de omzet online moeten worden geboekt.

Reacties leveranciers

Dan is de vraag: wanneer gooi je de handdoek in de ring? ‘Wij hadden het misschien nog een half jaar kunnen rekken door rekeningen niet te betalen en vervelend te gaan lopen doen, maar zo zijn we niet. We hebben gezegd: we gaan nu stoppen, voordat we mensen nog meer gaan duperen. Die leveranciers zijn echt deels van ons afhankelijk voor hun inkomen. Als je weet wat eraan zit te komen, moet je ook volwassen zijn en de consequentie aanvaarden. Ook al hebben we alledrie zelf ook elke euro in de groei van ons bedrijf gestopt.’

We hebben echt de liefste berichten gehad

Het omvallen van Hutspot betekende dat voor 300 leveranciers, onder wie zo’n 250 veelal jonge, creatieve ondernemers, een afzetkanaal wegviel en ook een halve maand of maand aan omzet onbetaald bleef. ‘Ik moest ze allemaal een nare mail sturen na het faillissement. Maar het was fantastisch hoeveel begrip ze toonden. We hebben echt de liefste berichten gehad, vaak met dank voor de samenwerking.’

Ook al betaalt Dille&Kamille de curator voor de doorstart van Hutspot, het ligt niet in de verwachting dat na de Belastingdienst, het UWV en de banken de gewone crediteuren nog serieus geld zullen terugzien. ‘Eigenlijk zou het andersom moeten zijn: dat leveranciers voorrang krijgen boven die grote schuldeisers.’

Niet ten koste van alles

Wat leerde Van Aalst van het faillissement? ‘Mijn partners en ik zijn gevoelsondernemers, we nemen veel besluiten vanuit gut feeling. Af en toe moet je echt even stilstaan bij wat er gebeurt en er met je gezonde verstand rationeel over nadenken. Maar welk besluit je ook neemt, je moet er wel vrede mee hebben. Daarom: je moet doorvechten, dat wil je ook, maar laat het niet ten koste van alles gaan. Er raken mensen zwaar gedupeerd als je maar door blijft gaan.’

Elke vezel in mijn lijf wil iets voor zichzelf opbouwen

‘En: zorg goed voor jezelf als ondernemer. Natuurlijk moet je risico nemen, en geloof je in je bedrijf, wil je dat het groeit en steek je er elke cent in. We hebben nu ervaren dat er een pandemie kan komen. Als het mis gaat is er voor ondernemers geen vangnet. Ken jezelf dus niet dat minimale salaris toe, maar kijk ook eens of je met een paar procent meer naar privé niet een buffer kunt opbouwen.’

Werknemer-af

Fun fact: Van Aalst werd in januari vader van een dochter. ‘Zo moet je het ene kindje inleveren en zo krijg je er een nieuwe voor terug’. Maar nu de baby van vlees en bloed vijf weken oud is, mag hij toch weer volledig aan de bak bij Hutspot. ‘Ik heb nu de behoorlijke klus om de 300 leveranciers te bellen om te vragen of ze mee blijven doen, dat lukt me echt niet in een dag. Maar in principe wordt Hutspot voortgezet zoals het altijd is geweest, met een paar aanpassingen en verbeteringen.’

Op de – toegegeven: flauwe – vraag hoe dat voelt, om ineens werknemer te zijn, reageert Van Aalst bloedserieus: ‘Dit is mijn derde dag. Maar elke vezel in mijn lijf wil iets voor zichzelf opbouwen. Dat zal ik op den duur misschien weer doen, maar eerst wil ik Hutspot tot een internationaal succes maken.’

Lees ook in deze serie:

[/article_card]

Delen op:
LinkedInFacebookTwitter