Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Beldienst Talk360 loodst apps naar (heel) Afrika

De Nederlandse bel-app Talk360 wil de digitale springschans worden voor apps die in één keer de Afrikaanse markt willen veroveren. Het bedrijf van ceo Hans Osnabrugge haalt daarvoor nu 4 miljoen dollar op.

Hans Osnabrugge Dean Hiine Talk360
Hans Osnabrugge en Dean Hiine van Talk360
Je leest nu: Beldienst Talk360 loodst apps naar (heel) Afrika

Investeerders waaronder Gaston Aussems (ex-ceo Mollie) en voormalig Adyen-coo Robert Kraal (Silverflow) steken 4 miljoen dollar in Talk360, een app voor internationaal bellen die vooral in Afrika aan de weg timmert. Aan de ronde doen ook twee venture capital-fondsen uit Zuid-Afrika (4Di Capital en Havaic) mee.

Talk360 kraakte – vanuit kantoren in Amsterdam en Johannesburg – de afgelopen tijd de Afrikaanse markt, een notoire lappendeken van betaaldiensten en munteenheden. Het bedrijf van Hans Osnabrugge (foto boven links), Jorne Schamp en Dean Hiine (foto boven links) combineerde daarvoor in totaal 165 betaalmethodes, inclusief ondersteuning voor 54 munteenheden.

Een hoofdzetel in Amsterdam helpt bij het aanboren van groeikapitaal en (fintech-)kennis, maar dat is volgens Osnabrugge niet de enige reden om met één been in Europa te blijven. ‘Onze kracht is het combineren van westerse technologie met emerging distributie. Dat leidt het snelst tot impact en banen.’

Gefragmenteerde markt

Talk360 (40 medewerkers) was voor Osnabrugge een doorstart na zijn eerdere belavontuur met RingCredible, eveneens een app voor internationaal bellen. Na een ontmoeting met Zuid-Afrikaan Hiine besloot de Nederlandse ondernemer zich op Afrika te storten.

Maar in die gefragmenteerde markt – waar cash nog vaak regeert – kom je met alleen Stripe en Adyen niet ver, merkte hij al snel. Veel aanbieders laten het continent daarom links liggen, of beperken zich tot een handjevol landen zoals Kenia, Nigeria en Zuid-Afrika.

Lees ook: Hoe Talk360 zichzelf opnieuw uitvond in Afrika

Osnabrugge was vastbesloten om Talk360 in een keer naar meerdere landen uit te rollen. Met een netwerk van duizenden fysieke verkooppunten bedient de dienst ook veel unbanked gebruikers, mensen zonder bankrekening. Lokale verkopers verdienen via een Talk360 een dagelijks inkomen.

Talk360 naar investeerders

De groeicijfers van Talk360 waren volgens Osnabrugge het afgelopen jaar prima bewijslast (gebruikersaantallen deelt de dienst niet) voor een ronde langs investeerders. Om het gaspedaal qua marketing nog wat dieper te trappen, maar ook voor ‘stap twee’, zoals Osnabrugge het noemt: het openstellen van het betaalplatform voor andere aanbieders. Na de eerste pilots later dit jaar staat een commerciële uitrol begin volgend jaar op de rol.

Aan de nieuwe investering doen in totaal tien angel-investeerders mee, de meeste afkomstig uit de fintechwereld. Hun kennis gebruikt Talk360 bijvoorbeeld om te zorgen dat het platform ook voor andere merchants een fijne omgeving is. En om de juiste mensen aan te kunnen trekken. Talk360 groeit dit jaar van 40 naar 70 medewerkers, schat Osnabrugge.

Nieuwe markt

Nieuwe zakelijke klanten zoals games en educatie hebben via Talk360 straks één checkout-omgeving, met prijzen die worden omgerekend naar lokale munteenheden. ‘Zo krijg je toegang tot een nieuwe markt met de best mogelijke conversie’, zegt Osnabrugge. ‘Dat is voor westerse merchants een grote kans, maar ook voor Afrikaanse aanbieders. Ook die hebben moeite om uit te rollen in andere regio’s.’

Het verdienmodel van het b2b-platform staat nog niet vast, al lijkt een SaaS-model (op basis van volumes) de voorkeur te hebben. Worden alle targets gehaald, dan zou Talk360 binnen drie jaar ‘minimaal 100 miljoen euro’ omzet kunnen doen.

Lees meer over ondernemen in Afrikaanse landen: