Wil je ouderwetse fabrieken het digitale tijdperk inloodsen, steek dan al je energie in een laagdrempelige app waar iedere medewerker als een blok voor valt. Met die insteek veroverde de Amsterdamse SaaS-dienst SwipeGuide tot nu toe de harten van 30.000 fabrieksmedewerkers, verdeeld over 200 fabrieken in 89 landen. Onder andere Coca-Cola en Heineken hebben hun papieren werkinstructies dankzij de SaaS-dienst bij het grofvuil kunnen zetten.
De challenger van Willemijn Schneyder en Daan Assen wordt nu voor die groei beloond met een investering van 5 miljoen euro. De ronde wordt geleid door investeerder Speedinvest, met CapitalT (Janneke Niessen en Eva Mol) en Plug and Play (VS) op de bagagedrager. De geldschieters stappen in met het geruststellende vooruitzicht dat er voor SwipeGuide wereldwijd een markt van 600.000 fabrieken voor het oprapen ligt.
SwipeGuide richt zich op fabrieken die veel moeten schakelen tussen variaties op een product, zoals tussen twee smaken chips of cola. Plekken waar goed gestroomlijnde processen en minder productiefouten veel winst kunnen opleveren.
De coronapandemie nam het laatste restje twijfel over digitalisering weg, vermoedt Schneyder. ‘Klanten worden zich ervan bewust dat ze eenvoudige tools nodig hebben waarmee je kritische processen ook remote goed in kan richten. Dat was eerst een punt van discussie, maar nu is het de hoogste prioriteit. Daardoor zijn we in één kwartaal gegroeid met 50 fabrieken, dat is enorm.’
Eenvoud
De dienst heeft het rijk natuurlijk niet alleen, erkent Scheyder. ‘Maar er is nog geen technologie die zo goed heeft nagedacht over eenvoud. Daardoor zijn er weinig spelers die het voor elkaar krijgen dat alle operators en field engineers het ook echt willen gebruiken. Het moet een app zijn zoals elke app op je smartphone. En niet eentje waar je een consultant voor nodig hebt om ‘m te implementeren. Onze concurrentie is vaak geënt op controle. Dit zijn grote partijen, maar wij winnen omdat wij er voor de fabrieksmedewerkers zijn.’
Wat investeerders over de streep trok is volgens Schneyder ook dat SwipeGuide zorgt voor werkinstructies ‘die aantoonbaar fouten verminderen’. ‘En dat je die instructies makkelijk kan delen met fabrieken in de rest van de wereld. Daardoor worden er bijvoorbeeld bij Coca-Cola 7 procent minder fouten gemaakt aan de productielijn.’ Dankzij de investering groeit SwipeGuide van 25 naar 50 medewerkers.
Hoe ging het ophalen van groeigeld in coronatijd?
‘Ik heb het hele proces gedaan vanuit mijn thuiskantoor. We hebben niemand in het echt gezien, best gek eigenlijk. Maar een investeerder als Speedinvest doet dat nu bij wijze van spreken aan de lopende band.’
‘We wilden al eerder geld ophalen, maar de markt ging door de pandemie tijdelijk op slot. Nu blijkt dat er juist meer los komt op het gebied van digitale transitie in fabrieken. We zagen in het vierde kwartaal een enorme toename in het aantal aanvragen, zo’n beetje een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.’
‘Toen we zagen dat de markt aantrok, zijn we naar buiten gegaan (naar investeerders, red.). We merkten dat ook de investeringsmarkt er klaar voor was. Er moest kapitaal aan het werk gezet worden, want het geld zat al een tijdje vast.’
Betekent deze investering ook dat omzet vooralsnog niet het hoogste doel is?
‘Het allerhoogste doel is marktaandeel winnen. Hoe meer fabrieken dit gebruiken, des te meer we zien dat mensen er niet meer vanaf willen. Anderzijds investeren we zwaar in technologie. We bouwen nu aan een door AI-gedreven crowd engine waarmee we verbanden kunnen leggen tussen de kennis van productiemedewerkers en de prestaties van de fabriek. Daarmee kan een fabrikant bouwen aan een centrale kennisbank met bewezen standaard werkinstructies.’
‘Ook kunnen we laten zien welke processen je volledig zou kunnen automatiseren. De ideale toekomst is zo geautomatiseerd mogelijk. Minder variatie zorgt voor minder verspilling en meer efficiëntie. Als we dat op schaal kunnen doen, dan kunnen we fabrieken helpen met verdere digitalisering.’
We lezen vaak dat vrouwelijke ondernemers gemiddeld minder geld ophalen dan mannen. Heb jij daar iets van gemerkt?
‘Bij de vorige investeringsronde merkte ik dat absoluut. Op het moment dat we van de ideefase naar een prototype en bèta-versie gingen, heb ik lang moeten zoeken. Uiteindelijk heeft een angel investor binnen een maand een besluit genomen. Maar ook de seed-ronde was lastig, met te lage waarderingen.’
‘Inmiddels zie je dat de markt zich heeft ontwikkeld en bewuster is geworden. We hebben wel bewust gekozen voor investeerders die stappen hebben gezet op dit gebied. Bij Speedinvest ligt de nadruk meer op industrial tech, CapitalT heeft diversiteit als speerpunt.’
Diversiteit leidt uiteindelijk tot betere resultaten, stelt Schneyder. ‘Iedereen kan een idee hebben, maar het founden van een bedrijf in een ouderwetse industrie is hartstikke lastig. Dan moet je een A-Team voor hebben. CapitalT heeft een model gemaakt waaruit blijkt dat de exit-waardering van diverse teams tien keer zo hoog ligt, en dat deze teams een 26 keer zo hoge return on investment opleveren voor investeerders.’
Jullie zijn een tijdje geleden, met een kantoor in Chicago, ook in de VS geland. Hoe gaat het daar, en welke verschillen zie je met Europa?
‘Vanwege covid-19 moesten we het team remote opzetten, maar dat is goed gegaan. 25 procent van de omzet komt nu uit de VS. Over drie maanden hebben we daar zes mensen werken.’
‘Het grootste verschil met Europa is dat het fabrieksleven nog wat verder vastzit in het verleden. De meeste Europese fabrieken zijn redelijk modern, maar in de VS stap je vaak een jaren ‘70-wereld binnen. Aan de andere kant worden besluiten hier sneller genomen, grofweg zes maanden versus een jaar in Europa. Ook zie je dat er nu veel programma’s worden opgezet om productie terug te halen naar VS. Dat zorgt voor meer vraag naar onze dienst.’
Je lost een ogenschijnlijk ‘saai’ probleem op in een relatief conservatieve markt. Wat houdt je gemotiveerd?
‘Werkinstructies zijn niet zo saai als je misschien denkt (lacht). Je mag een probleem oplossen waar mensen dagelijks dankbaar voor zijn, hoe mooi kan het zijn? Via onze website krijgen we spontane appjes van mensen die dolblij zijn dat ze alleen nog maar een QR-code in hoeven te scannen, in plaats van mails te moeten sturen en klappers door te ploegen. In een fabriek in België wordt een procedure gemaakt, waar mensen in Vietnam vervolgens enthousiast van worden. Dat waren voorheen gescheiden operaties.’
‘Mijn broer is hoofd onderhoud bij een grote afvalverwerker, mijn vader was constructietekenaar. Zij vertelden mij dat er af en toe iemand langskwam in een fabriek die de mensen op de productievloer wel even zou uitleggen wat ze moesten doen, terwijl ze zijn opgeleid als werktuigbouwkundig ingenieur. Er wordt nog te weinig in deze mensen geïnvesteerd.’
Je timmert nu vijf jaar aan de weg met compagnon Daan. Is jullie rol in de loop van de tijd veel veranderd?
‘In het begin doe je eigenlijk alles. Je bent product owner, je runt operations en je betaalt facturen. Gedurende de tijd verschuift je rol naar het ervoor zorgen dat je alle mensen die de hele dag keihard lopen in staat stelt om successen te boeken. En dat je besluit wat je moet doen om de komende twee jaar de stappen te kunnen zetten die je voor ogen hebt.’
‘Terugkijkend waren we er misschien vroeg bij, maar we hebben gewacht en gebootstrapt tot de markt er klaar voor was. Inmiddels hoeven we het probleem niet meer uit te leggen. Toen mijn dochter aan andere mensen vertelde wat ik deed, zei ze altijd simpelweg: “Mijn moeder maakt gebruiksaanwijzingen”. We bewijzen nu dat je daar ook een supersexy product voor kan bouwen.’