Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Startups innovaties laten testen op een online festival, kan dat? Ja, zo blijkt, maar ‘het is veel meer werk’

Innovatieproject Innofest, waarmee startups hun product kunnen testen op festivals, gaat ondanks corona door in 2021. Komende week beginnen ze tijdens een online editie van popfestival Eurosonic/Noorderslag. Hoe test je innovaties op een digitaal aftreksel van een festival? 'We kijken telkens naar wat er wél mogelijk is.'

Je leest nu: Startups innovaties laten testen op een online festival, kan dat? Ja, zo blijkt, maar ‘het is veel meer werk’

Popfestival Eurosonic/Noorderslag gaat komende woensdag van start in een geheel digitale versie. Via je computerscherm bandjes kijken, het is de noodgedwongen realiteit voor muziekliefhebbers tijdens de mondiale lockdowns. Ook dit jaar aanwezig is innovatiegroep Innofest, die de afgelopen jaren indruk maakte door startups hun producten te laten testen op verscheidene festivals in Nederland. 

Eurosonic/Noorderslag is het eerste festival dat ze dit jaar aandoen, maar de hoop bij Innofest is dat er ondanks corona dit jaar meerdere zullen volgen – digitaal, of misschien wel weer in levende lijve. Gaat dat een beetje lukken: innovaties testen op een geheel online festival? MT/Sprout praat bij met Innofest-directeur Linda Vermaat, die in het najaar van 2019 het stokje overnam van Anna van Nunen.

Komende week testen jullie met Innofest innovaties op muziekfestival Eurosonic/Noorderslag, al wordt dat festival ditmaal geheel digitaal gehouden. Hoe pas je je hier als Innofest op aan?

‘Vorig jaar hebben we hier al mee kunnen oefenen. Het Terschellingse festival Oerol hield toen een digitale variant en wij hebben meegedaan. We hebben toen een Innofest Test Teevee ontwikkeld, waarbij bezoekers een box met voedselproducten thuis kregen. Iedere dag konden ze een product van een andere ondernemer testen en die haalde hierdoor feedback op. We hebben ook zoiets gedaan tijdens het digitale Impactfest in Den Haag.’

‘Voor ons testproject op Eurosonic/Noorderslag pitchten tien startups en uiteindelijk doen drie van hen mee. Het festival vindt dan wel online plaats, maar offline is er nog heel wat mogelijk. Neem Lease Shirt, een startup die het leasen van crewshirts op festivals en evenementen groot wil maken om zo textielverspilling tegen te gaan. Ze zullen hun verschillende typen shirts ’s ochtends naar alle crewleden brengen en ze ’s avonds weer ophalen om ze te wassen. Door onder meer diepte-interviews willen ze erachter komen hoe de crewleden hun service waarderen.’

Welke startups doen er verder mee?

‘De Groningse startup Dropper en het Drentse Goodr. Dropper brengt pakketjes op een duurzame manier van punt A naar B, door fietskoeriers in te zetten. Zij krijgen nu nog telkens grote verzendlijsten mee van bedrijven, maar werken aan een app, waar men dat dan direct kan invoeren. Die gaan ze testen op het festival, waar ook telkens spullen verplaatst zullen moeten worden.’

‘Goodr levert software die je door middel van de inkomsten van je internetbanners laat sparen voor goede doelen. Je kunt bijvoorbeeld sparen voor het planten van bomen of voor het tegengaan van de plastic soep. Eurosonic/Noorderslag zal al zijn crewleden vragen om deze software te testen. Ook zal Innofest via haar online kanalen mensen oproepen om de software to downloaden en als tester op te treden. Goodr had nog niet genoeg testers en wil erachter komen voor welke goede doelen mensen kiezen en wanneer men eventueel afhaakt.’

Trekt zo’n digitale vorm nu ook een ander type startups aan?

‘Je zou zeggen dat nu vooral softwarebedrijven zich aanmelden, maar twee van de drie startups op Eurosonic/Noorderslag hebben niet zozeer een online business. We hebben heel duidelijk bij Eurosonic/Noorderslag gevraagd: wat is mogelijk? Op basis van wat er kan, kunnen wij goed inschatten welke startups dit jaar iets aan Innofest kunnen hebben en hoe precies.’

Het is nog onzeker welke festivals er dit jaar wel en niet door kunnen gaan. Hoe anticipeer je daarop als organisatie?

‘Normaal gesproken starten we al in oktober met het werven van startups voor alle festivals. Ditmaal hebben we in het najaar alleen de werving opengezet voor Eurosonic/Noorderslag. We zullen dit nu steeds per festival doen, zodat we kunnen kijken wat er mogelijk is. Voor de TT in Assen zijn er bijvoorbeeld vier verschillende scenario’s: helemaal online, helemaal offline en twee vormen die daar tussenin zitten. Pas wanneer de vorm die het festival uiteindelijk kiest duidelijk is, weten wij waarop we moeten werven. Het is veel meer werk, in die zin.’

Hoor je in je omgeving meer dat festivals dit jaar online iets proberen te doen?

‘Wat ik vooral meekrijg, is dat er naar de overheid gekeken wordt. Is het mogelijk om een vergunning te krijgen voor je buitenfestival? En wil de overheid garant staan als een festival vanwege de coronacrisis niet door kan gaan? In 2020 konden veel festivals de al gemaakte kosten nog via de verzekering terugkrijgen. Dit is nu niet meer het geval, dus gaan ze in gesprek met de overheid. Als je een groot evenement wil organiseren, is de organisatie hier vaak een jaar mee bezig en dit kan heel veel geld kosten.’

Hoeveel festivals, digitaal of offline, schat je dat je dit jaar met Innofest kunt aandoen?

‘Ik heb geen idee, maar ik verwacht wel dat een aantal festivals verplaatst zal worden naar later dit jaar. We werken bijvoorbeeld samen met elektronisch festival DGTL, dat normaal gezien in april plaatsvindt. Het is vrij zeker dat ze dit jaar voor die maand geen vergunning krijgen, dus hebben ze aan de Amsterdamse gemeente gevraagd of ze andere mogelijke data kunnen krijgen. Misschien wordt het september of oktober.’

Techfestival CES begint maandag, zij het online. Bij CES zijn ze er eerlijk over: de online opstelling is noodgedwongen. Veel liever zouden ze een écht evenement organiseren. Kijk jij er zo ook tegenaan of zie je voor Innofest juist vooral voordelen aan deze online aanpak?

‘Innofest staat voor innovatie op festivals. Voor corona hadden wij nooit de ballen om innovaties ergens anders te testen dan op festivals. Vorig jaar hebben we dit wel gedaan, bijvoorbeeld op kampeerterreinen of creatieve broedplaatsen. Zolang er maar een soort minimaatschappij is, waar je in een zo realistisch mogelijke setting kan testen. Festivals zijn daar natuurlijk perfect voor, maar door de coronacrisis zijn we veel meer gaan nadenken over met welke startups we te maken hebben en waar we hun innovaties het beste kunnen testen. En soms kan dat juist beter online, zoals met Innofest Test Teevee.’