Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Rubio Impact Ventures haalt 55 miljoen op voor duurzame ondernemers

Impact-investeerder Social Impact Ventures haalt nog eens 55 miljoen euro op bij institutionele partijen, vermogende families en ondernemers. Het fonds herdoopt zich tegelijk tot Rubio Impact Ventures, ‘want social Impact is eigenlijk een categorie geworden’.

Je leest nu: Rubio Impact Ventures haalt 55 miljoen op voor duurzame ondernemers

R.I.P. Social Impact Ventures, lang leve Rubio Impact Ventures. Onder die naam wordt het tweede fonds van de in Amsterdam gevestigde investeerder gevuld met nog eens 55 miljoen euro. Samen met 10 miljoen euro aan nieuw geld uit de Seed Capital-regeling van de RVO komt het totaal beheerde vermogen nu op bijna 100 miljoen euro. Social Impact Ventures kennen we als geldschieter achter onder meer Black Bear Carbon en Goodfuels.

De verse 55 miljoen is afkomstig van 15 spelers, waaronder ASR en de Europese Investeringsbank, die al partners waren in het eerste fonds. Een deel is afkomstig van family offices, oftewel kapitaalkrachtige families (die niet met hun naam in de media willen).

Onder de geldschieters zitten ook een aantal ondernemers die zelf net hun bedrijf hebben verkocht, en die nu een deel van hun kapitaal naar impact-bedrijven willen brengen. Rubio-partner Willemijn Verloop: ‘Toen we vijf jaar geleden begonnen zag je vooral family offices die al langer met impact bezig waren. Nu zie je een nieuwe generatie opstaan van ondernemers die succesvolle exit deden en die hun geld in impact stoppen. Het leuke is dat je dan naast geld ook zeer ervaren ondernemers aan van boord krijgt, wat voor de deelnemende bedrijven ook heel interessant kan zijn.’ Welke ondernemers hun geld op impactgebied aan het werk zetten, wordt niet bekendgemaakt.

Nieuwe naam

Toen het fonds van Verloop, Helmer Schukken, Warner Philips en Machtelt Groothuis vijf jaar geleden begon was impact-investeren nog een niche, maar nu is het zo’n beetje mainstream geworden, verklaart Verloop de nieuwe naam van haar fonds. ‘We vonden dat we onvoldoende onderscheidend vermogen hadden, dus dan moet je op tijd bijsturen. Als je wil dat dit veld wereldwijd ongelofelijk veel groter wordt, dan helpt het niet als je een naam hebt die de categorie beschrijft. Dat hadden we misschien vijf jaar al geleden moeten beseffen, maar toen kozen we een naam die precies beschreef wat we deden. Nu hebben we weer een herkenbare naam.’ 

‘Rubio’ verwijst naar (het oversteken van) de Rubicon, het riviertje dat in de Romeinse oudheid een grens vormde waar een generaal niet met zijn leger overheen mocht trekken, en dat synoniem werd voor een gebeurtenis die niet meer ongedaan kan worden gemaakt. Rubio Impact Ventures wil geld steken in ondernemers die ook zo’n point of no return bewerkstelligen, zegt Verloop. ‘We investeren in ondernemers die voor grote, schaalbare en duurzame veranderingen zorgen. Dat zijn onze “rubio’s”. 

Impact-investeren is de afgelopen jaren heel snel heel groot geworden, wat als prettige bijkomstigheid heeft dat Rubio Impact Ventures volgens Verloop te maken heeft met ‘een overvolle pijplijn van ambitieuze impact-ondernemers’. 

Doelgroep

Met de groei van het fonds wordt de doelgroep verbreed. Bij ondernemers in de beginfase stapt Rubio in dankzij de Seed Capital-regeling. Aan de bovenkant van de markt wordt de ticket size verhoogd naar 8 miljoen euro. 

Rubio werkt regelmatig samen met meer gangbare vc’s die veel kennis hebben van een specifieke markt. Zoals bij de investering in het Britse online platform tegen voedselverspilling Olio, waarbij de seed-ronde van Rubio gevolgd werd door een investering van Octoplus Ventures en Accel. En de investering in AI-startup Samasource, die Rubio samen deed met Salesforce Ventures en data- en AI specialist Ridge Ventures. 

Final closing

Corona bleek tot op heden geen belemmering bij het aanhaken van nieuwe investeerders, zegt Verloop. ‘Uiteraard zijn er genoeg investeerders die nu even afwachten, maar ondanks dat hebben we het beheerd vermogen met deze first closing nu substantieel weten te verhogen.’ Wanneer voor het einde van dit jaar de final closing plaatsvindt (het moment dat er geen nieuwe investeringen meer worden toegevoegd) zal het totale vermogen van Rubio naar verwachting nog stijgen naar 140 miljoen euro.

Voor de ondernemers is corona ‘een mixed bag’, ziet Verloop. Zo moest Taxi Electric een faillissement aanvragen door corona, omdat de taxi-business (inclusief de last van veel vaste contracten) van de ene op de andere dag wegviel. Maar Verloop ziet ook bedrijven die het juist goed doen, zoals Olio en SkinVision (huidkanker herkennen met een app). ‘Misschien beseffen we ons door corona uiteindelijk nog wel beter dat je verder moet kijken dan alleen geld. Omdat onze kwetsbaarheid er zo door in beeld komt.’