Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Dutch Founders’ achter fonQ, Treatwell en WeTransfer hebben 62 miljoen klaarliggen voor online marktplaatsen

Patrick Kerssemakers, Laurens Groenendijk en andere serie-ondernemers hebben met hun Dutch Founders Fund 60 miljoen opgehaald om te investeren in de beste marktplaatsen van Europa.

Dutch Founders Fund II
Je leest nu: ‘Dutch Founders’ achter fonQ, Treatwell en WeTransfer hebben 62 miljoen klaarliggen voor online marktplaatsen

Het Dutch Founders Fund kondigde donderdag een belangrijke next step aan: met een tweede fonds van meer dan 62 miljoen euro gaat het zich expliciet richten op startups die marktplaatsen bouwen. Door heel Europa gaat het geld van het ‘ondernemers voor ondernemers’-fonds op zoek naar de beste ondernemers, per deal ligt 250K tot een miljoen euro voor ze klaar.

Oprichters fonQ, Treatwell, WeTransfer

Dit tweede Dutch Founders Fund komt amper twee jaar na de oprichting van de venture capital maatschappij. Het Dutch Founders Fund is in 2019 opgericht door een reeks serial entrepreneurs die zelf ook vooral hebben gescoord met marktplaatsen en scaleups die profiteren van het netwerkeffect dat daarbij hoort.

Van de oprichters was Patrick Kerssemakers zelf oprichter van webwarenhuis fonQ, dat hij goed verkocht aan Wehkamp. Bas Beerens doet binnenkort afstand van zijn laatste aandeeltjes WeTransfer als dat naar de beurs gaat. Laurens Groenendijk maakte enorme klappers met maaltijdbezorger Just Eat en Treatwell, de site waar je kappersafspraken en andere beauty-afspraken maakt.

Focus op marktplaatsen

En ook voor de investeerders die ze achter zich hebben verzameld geldt: het zijn allemaal ondernemers. Family offices of andere financiers komen er niet in. Al teveel namen wil Kerssemakers niet noemen, maar denk aan de mensen achter Swapfiets, Hubs en Marco Aarnink (Print.com). ‘Veel techondernemers, je zou ze de usual suspects kunnen noemen, maar we hebben er ook aannemers bij zitten. Mensen die wel willen investeren, maar niet de hassle willen hebben van een echte venture partner zijn.’

Lees ook: Deze marktplaats wil yoga of massage aan huis groot maken

De afgelopen jaren staken de Dutch Founders met hun eerste fonds in totaal 17 miljoen in startups. Dat was dus een kleiner fonds, mede doordat corona een rem zette op de instroom van kapitaal. HR-tech startups Wonderkind en Fleks, fintech scaleup Blanco kregen geld. De focus was ook niet zo superscherp op alleen marktplaatsen, vertelt Kerssemakers.

Venture capital vak leren

‘We hebben natuurlijk ons netwerk waaruit continue hele gave deals naar voren komen. Heel vaak ook hele vroege medewerkers van scaleups die op een gegeven moment met een goed plan voor zichzelf beginnen. Maar we hebben het afgelopen jaar besloten te focussen op waar we zelf groot mee zijn geworden en goed in zijn. Daar kunnen we ook het meeste toevoegen voor onze startupondernemers.’

De doorontwikkeling van Dutch Founders Fund is ook een kwestie van het vak van leren. Inmiddels heeft Kerssemakers er ‘meer dan’ een dagtaak aan. ‘Niemand van ons had ooit bij een investeringsmaatschappij gewerkt. We zijn begonnen als angels, zochten elkaar al op bij sommige deals en hebben dat in feite geformaliseerd. Maar vervolgens hebben we moeten leren wat er juridisch en administratief rond de deals moet gebeuren, en hoe je je deal sourcing inricht.’

YourCampus, Buildstream.io

Kerssemakers c.s. hebben nu deal scouts in diverse landen die actief speuren naar goede business plannen en de beste teams. Ruim 70 procent van het kapitaal is gereserveerd voor startups buiten Nederland. Als voorbeelden van recente investeringen uit zijn nieuwe fonds noemt de partner onder meer YourCampus.

‘Een paar oud-collega’s die een marktplaats voor flexibele arbeidsvoorwaarden hebben opgezet met enorm mooie klanten. Werkgevers geven hun werknemers toegang tot bijvoorbeeld sportscholen of trainingen en krijgen een keer per maand een factuur. Zo worden ze ontlast.’

Het Britse Buildstream.io is een ander voorbeeld. De Y Combinator-alumnus heeft een marktplaats opgezet voor de inspectie en controle bij industriële bedrijven, zoals windmolenparken. Ze brengen inspecteurs en beheerders van windmolenparken bij elkaar. ‘Dat is trouwens een voorbeeld van een startup die is opgericht door ex-werknemers van een van ‘onze’ investeerders, in dit geval de oprichters van Hubs.’

Concurrentie Amerikaanse vc’s

‘Er zijn nog zoveel markten niet transparant, terwijl die met nieuwe technologie goed te disrupten zijn. Vraag en aanbod kun je goed op elkaar afstemmen. Dat is niet makkelijk, maar als je die noot eenmaal hebt gekraakt, kun je ontzettend groot worden, en gaan prijzen omlaag en marges omhoog.’

In een tijd dat het kapitaal zo’n beetje de plinten klotst in de startup-wereld moet Kerssemakers concurreren om de beste deals. Inmiddels ook met de grote Amerikaanse vc’s, die Europa hebben ontdekt. Toch valt dat wel mee, stelt hij. ‘De grootste vc’s doen veel grotere rondes dan de pre-seed en seed deals waarin wij investeren. De behoefte daaraan blijft enorm, ook al groeit de hoeveelheid kapitaal als geheel flink.’

Tegen de muur gelopen

‘En wij willen ook juist in die hele vroege fase erbij betrokken zijn, daar gaat ons ondernemershart echt van bonzen. Wij gaan ook zeuren over wanneer de omzet komt. We zijn zelf ook een paar keer tegen de muur gelopen en vragen eerder: hoeveel geld heb je nodig voor een goed product met een beetje omzet.’

‘Onze focus op marktplaatsen geeft ons daarbij een scherper profiel, dat helpt bij de marketing. Maar we onderscheiden ons ook echt als een volwaardige gesprekspartner voor oprichters van marktplaatsen. Daarom worden we er soms ook bijgehaald door andere investeerders.’

En nieuwe marktplaatsen zijn er volop. ‘Vroeger werd geroepen dat een marktplaats een winner takes all-spel was. Maar je hoeft niet de winnaar van de totale markt te zijn. Je kunt ook groot worden in een niche van een niche.’

‘We kijken naar de houtindustrie, naar inspectie, naar de payment providers die zich specifiek op marktplaatsen richten, health zou ook kunnen. Er zijn nog zóveel markten en onderdelen van markten waar de middle men uit te halen zijn. Werelden die transparanter kunnen, zodat prijzen omlaag gaan en marges omhoog.’