Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iWhisper is bijna op de juiste weg

Het Rijksmuseum deed er tien jaar over om een nieuw gebouw neer te zetten. Vernieuwing in de culturele sector moet veel sneller kunnen. iWhisper wil met mobiele apps de wereld van audiotours veranderen. 

iWhisper, kennen we dat al niet ergens van? De app-ontwikkelaar is namelijk een samenvoeging van twee andere startups: het project iWhisper van gaming- en conceptbedrijf Monobanda en audiotourapp Vooxl Ltd. Vooxl is in januari 2011 in Singapore door Wouter Kneepkens (29) opgericht, die ook oprichter is van dinersite Share a Bite en aanbevelingssite Favour.it en betrokken is bij de beurskoersvoorspellers van SNMNT.

Mirte Gosker (26), vriendin van Wouter, heeft het ceo-stokje overgenomen en wil het verniewde iWhisper in de markt gaan zetten. Ze is samen met Wouter en Sjoerd Wennekes van Monobanda – beiden een adviserende rol – aandeelhouder in iWhisper sinds juni 2012. Monobanda had ‘een meer kunstzinnige’ tourapp ontwikkeld op basis van gps-tracking. Sjoerd heeft zowel de kunstacademie als ook een MBA afgerond. Mirte: “Waar Monobanda het design en het gaming-element inbrengt, brengen wij onze commerciele benadering in.” 

De focus ontbreekt nog’

Thijs Gitmans (Peak Capital)

Mirte, afgestudeeerd antropoloog, ervaarde tijdens een reis in Cambodja dat er bij toeristische topattracties als Angkor Wat bijna geen gidsen te vinden waren. Op eerdere reizen bleken gidsen duur, de informatie deprimerend, of het Engels onverstaanbaar. Aanvankelijk was het plan om een app en site te maken waarop mensen à la Wikipedia overal ter wereld zelf hun tours konden uploaden. In de praktijk bleek dat toen niet uitvoerbaar. Vooxl/iWhsiper koos een andere weg.

Wat doet iWispher nu?

Mirte: “We ontwikkelen met behulp van een freelance creatief team audiotours en lokatiegebaseerde ervaringen. Ons doel is om mensen een betere ervaring te bieden op een historisch, cultureel of toeristisch interessante lokatie. Daarbij bieden wij meer dan alleen informatie. Dus in onze Dompleintour, word je niet verteld in welk jaar de Dom gebouwd is, maar loop je door het jaar 1713, het jaar van de Vrede van Utrecht. Bovendien speelt onze audio offline en automatisch op de juiste locatie. Daar hoef je als luisteraar dan niets voor te doen.”

Wie zijn jullie klanten?

“We willen onze app zowel aan de culturele sector als de toeristische sector leveren. Denk aan tourbusorganisaties, musea maar ook aan lokale overheden die in het kader van citymarketing een app willen aanbieden. De meest voor de hand liggende markt is de museale wereld, waarin we de handheld audioguides vervangen. Als we een aantal grote musea kunnen binnenhalen als klant dan kan ons merk snel gaan groeien.”

Hoe ziet jullie verdienmodel er uit?

“We hebben drie betaalmodellen. De eerste sluit aan op het bestaande model van audiotouroperators. Wij doen de investering voor het maken van de audiotourapp en vragen een kickback per bezoeker. Het tweede model is voor de partijen die met subsidies werken, denk aan gemeenten of kleinere musea. Daar werken we met een eenmalige betaling. De derde optie is dat we de eindgebruikers laten betalen. Wij doen de investering en verdienen aan de opbrengsten van de downloads.”

Is het product schaalbaar?

“Jazeker, de basis voor onze iPhone en Android-app is voor iedere partij hetzelfde. Hierbij kunnen we gebruik maken van een door ons ontwikkelde, modulaire architectuur. Het maken van onze content besteden we uit, dus we leveren wel de service maar onze tijdsbesteding blijft gering. Als we nieuwe feautures toevoegen voor een klant doen we die investering alleen als het relevant is voor ons whitelabel model.”

Hoe groot is de markt?

“Wij richten ons in eerste instantie op de circa 2,500 musea, VVV’s, gemeentes en erfgoederen in Nederland. De Nederlandse musea alleen al hebben ruim 22 miljoen bezoeken per jaar, en dit nummer groeit recentelijk hard. De penetratie van apps binnen deze markt is nog zeer laag, ruim beneden de 5 procent. Daar is dus nog veel winst te behalen. Zodra wij binnen Nederland een goede positie verworven hebben, zijn er voor iWhisper ook internationaal veel mogelijkheden. Wereldwijd worden er 100 miljoen maandelijkse zoekopdrachten gegeven voor tour(s)/guides en ruim een miljoen zoekopdrachten voor audio en city tours.”

En de concurrentie?

“In de wereld van musea heb je twee grote spelers: GuideID en Antenna International. De tweede levert naast hardware vaak ook content. Dat is een moeilijkheidsgraad voor ons, want dat betekent dat die producent copyrights heeft op de content van de aangesloten musea. Als ze dan over willen stappen naar onze app, moet er dus nieuwe content ontwikkeld worden. Musea die eigenaar van hun content zijn, kunnen makkelijker op ons systeem overstappen. Ze staan met z’n allen op de springplank om de app wereld in te duiken. Wij denken dat op een goedkopere en betere manier te kunnen doen dan de huidige opties.”

Wat is je aanvalsplan?

“Het eerste half jaar ben ik bij veel musea en toeristische locaties op bezoek gegaan om te leren wat er speelt en wat de verwachtingen zijn. In januari hebben we de UtrechtInc Award gewonnen. Dat betekent publiciteit rond ons bedrijf. Zo ga ik de komende vier weken vijf keer iWhisper presenteren op conferenties. En: we hebben de voorzitter van een museumvereniging in onze raad van advies, die ervoor kan zorgen dat we in de vakbladen komen. De volgende stap wordt om komend jaar dit alles om te zetten in echte sales. We hebben nu drie betalende klanten: de gemeente Woerden, de Provincie Utrecht en GeoFort. We hebben ook een gesprek lopen met een museum in Amsterdam waarvan ik de naam niet mag noemen, maar dat wereldberoemd is.”

Hoeveel is er geïnvesteerd?

“Er is veel tijd en geld opgegaan aan onderzoek naar gebruikerservaring. In de app en het concept, waar dus dubbel werk in zit van twee bedrijven, is in totaal voor ongeveer honderdvijftigduizend euro in geïnvesteerd. We zitten midden in een eerste investeringsronde. Het betreft een drietal informele investeerders en een investeringsfonds.”

Hoeveel groeikapitaal heb je nodig?

“We hebben ongeveer 100.000 euro nodig. Dat geld willen we gebruiken voor de technische ontwikkeling, maar vooral om te investeren in uitbreiding van het team voor de komende twee jaar.”

Waar sta je qua omzet aan het einde van dit jaar?

“Daar kan ik geen antwoord op geven. We hopen de app aan 15 organisaties verkocht te hebben.”


Dit vindt Thijs Gitmans (Peak Capital) van iWhisper:

“In de kern lijkt iWhisper een appbouwer die gekozen heeft voor een specifieke niche. Een niche waarin technologie langzaam maar zeker zijn intrede doet. In toenemende mate zie je in musea apps als alternatief voor de onhandige audiotour apparatuur. Daar zit ook meteen een belangrijke uitdaging voor iWhisper: de verkoop van hun apps aan musea en attracties. Ten eerste zijn veel van deze partijen nog behoorlijk digibeet en zul je ter plekke een sponsor nodig hebben die je product wil ondersteunen.

Daarnaast heb je het probleem van mutatie. Ze moeten hun bestaande producten de deur uitdoen en kosten maken voor de nieuwe tools. Ten slotte. Zoals de ondernemer zelf aangeeft is de content van specifieke audiotours in sommige gevallen eigendom van de partijen die de apparatuur hebben geleverd. Die kun je in dat geval niet zomaar overzetten.

Content is, naast gebruiksgemak, sowieso een belangrijk element in deze omgeving. Dat is ook de belangrijkste beperking op de schaalbaarheid van iWhisper. Ze hebben ervoor gekozen om dit uit te besteden. Dat kan een oplossing zijn, hoewel het ook een risico is, omdat je een cruciaal element uit je product offering aan derden overlaat. Het liefst zou je hebben dat de musea dit zelf kunnen organiseren, waarbij je dit met state of the art technologie zo makkelijk en goedkoop mogelijk maakt voor ze. Dat scheelt ook in onderhoud of bij latere mutaties.

iWhisper staat zich voor op de (technologische) hoogwaardigheid van hun content, maar ik vraag me sterk af of de klanten of gebruikers dat ook zullen erkennen.

Richt je bij voorkeur op schaalbare technologie

Ik vind de focus van de onderneming nog wat onduidelijk. Misschien komt dat doordat iWhisper is voortgekomen uit twee andere bedrijven. Er wordt geen duidelijke keuze gemaakt tussen technologie of content. Dat zou ik als appbouwer wel doen, waarbij het het meest logisch lijkt om te focussen op het leveren van de schaalbare technologie. Concurrentie is er zeker vanuit (gespecialiseerde) appbouwers, met name een aantal grote in de VS, zoals Mytoursapp en Tourappbuilder. Daarnaast ontstaan er steeds meer generieke tools om zelf in een handomdraai apps te bouwen, die feitelijk ook voor concurrentie kunnen zorgen, zoals het Nederlandse Appmachine.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Al met al mis ik de focus. Dat zie je ook terug in het verdienmodel. Dat is een mengelmoes van kickback, download, ontwikkelfee, en dan niet zozeer afhankelijk van welk product ze leveren, maar van het type klant. Ik mis daar alleen nog het (logische) abonnementsmodel.” 

Focus maakt je beter te herkennen in de markt

“De markt is er, daar kunnen we kort over zijn. De vraag die iWhisper zich moet stellen is welke rol ze daarin willen spelen, dus welk product ze aan welke klanten willen bieden. En daar vervolgens hun organisatie, distributie, verdienmodel op inrichten. Dan worden ze herkenbaarder voor klanten en kunnen ze effectiever hun middelen inzetten. Wat ik overigens erg goed vind is dat ze begonnen zijn met onderzoek onder klanten te doen over wat ze willen. Op basis van die informatie moeten ze een aantal duidelijke keuzes maken over hun eigen positie. En daar flink gas op geven. Dat zou mijn advies zijn.”