Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hugo van Donselaar (Campspace) over groeigeld ophalen: ‘Raak niet verblind door het geld’

Campspace breidt opnieuw uit. Het boekingsplatform voor kleinschalige outdoor-overnachtingen lijfde onlangs een Duitse partij in en rondt nu een nieuwe financieringsronde af van 3 miljoen euro. Hoog tijd daarom voor een telefoontje met Hugo van Donselaar, het opperhoofd van de club.

Campspace
Campspace
Je leest nu: Hugo van Donselaar (Campspace) over groeigeld ophalen: ‘Raak niet verblind door het geld’

Wie zijn die investeerders eigenlijk?

‘Het gaat om VNV Global, een Zweedse investeringsmaatschappij. Zij zitten al in een aantal marktplaatsen en willen nu een beweging maken richting duurzaamheid. Dat is een mooie match met ons platform, natuurlijk. VNV Global is de leidende investeerder in deze ronde geweest, daarnaast hebben we gezocht naar een aantal angel investors met een interessant cv. Zo zijn ook David Vismans en Andrea Carini aangehaakt, twee voormalige boardleden van Booking.com.’

Je bent in deze fase voortdurend op zoek naar geld. Hoe bepaal je welke investeerder goed bij het bedrijf past?

‘Het is toch een kwestie van aan elkaar snuffelen. Je drinkt koffie, praat over het bedrijf en bestudeert samen een aantal groeimogelijkheden. Zo ontdek je gaandeweg of er op menselijk vlak een klik is. Als je intensief met elkaar gaat samenwerken, is dat van wezenlijk belang. Wat ik verder vooral wil weten: hoe gaan ze de wedstrijd in? Is dat voor de long-run of gaat het ze om snel cashen bij een volgende ronde? VNV Global is een beursgenoteerd fonds, ze doen bij vrijwel elke investering ook weer mee in een volgende ronde. Dat was voor ons een heel belangrijk pluspunt.’

Hoe gaan zij jullie helpen met de expansie over de grens?

‘Vanuit VNV Global hebben Daan Sanders en Tessa Wanders een plek in onze board genomen. Daarnaast hebben we met Vismans en Carini twee platformkenners bij uitstek aan boord gehaald. Bij de uitbreiding naar verschillende landen komen er ontzettend veel vragen op je af. Doe je dit bijvoorbeeld land voor land of per regio? En in hoeverre pas je je product aan voor een nieuwe groeimarkt? Het zit ‘m meer in dit soort strategische vraagstukken dan in het netwerk dat zij meebrengen.’

Hun kennis komt meteen goed van pas bij jullie acquisitie in Duitsland.

‘Ja, daar hebben we Pop-Up Camps overgenomen. Hiermee zijn in één klap honderden nieuwe campspaces aan ons platform toegevoegd, dat geeft ons een kickstart in Duitsland. Een groot deel van deze verhuurders is al via Campspace te boeken en uiteindelijk zal al het verkeer hiernaartoe verhuizen. Toch is dit maar het begin. Met de nieuwe financiering op zak willen we met name verder uitbreiden in Duitsland. De grootste uitdaging daarbij is voldoende kwalitatief aanbod.’

Je hebt nu een aantal financieringsrondes achter de rug. Zijn er algemene lessen die je inmiddels met andere startup-ondernemers kunt delen?

‘Het is een open deur misschien, maar kijk in die gesprekken vooral naar de sociale aspecten. Raak dus niet verblind door de zak geld die op tafel ligt. De mensen met wie je het gesprek voert, gaan zich regelmatig met je bedrijf bemoeien. Formeel én informeel. Vraag jezelf dus af of je straks op een fijne manier denkt te kunnen samenwerken.’

‘Ik heb ook wel eens met investeerders aan tafel gezeten waarbij dat gevoel er niet was. Zo’n partij zal altijd due diligence uitvoeren op je bedrijf. Doe dat andersom ook. Kijk hoelang ze er doorgaans inzitten en of ze wel eens vervolginvesteringen doen. Het kan bovendien helemaal geen kwaad om eens te bellen met de ondernemer van een bedrijf waarin ze eerder geld hebben gestoken.’

De coronacrisis was een enorme boost voor je platform, op vakantie dicht bij huis leek de toekomst. Hoe rijm je dat met de enorme wachtrijen die we de laatste weken op Schiphol zagen?

‘Ik vond het een vrij gênante vertoning. De luchtvaart is verantwoordelijk voor een deel van de CO2-uitstoot in de wereld. Je kunt wel een ecologisch hotelletje boeken in Griekenland, maar dan is het kwaad al geschied. Wij zien onszelf alleen niet zozeer als alternatief voor drie weken vakantie, meer voor de citytrip van een weekend. Dat blijkt ook aan de boekingen op ons platform, die vaak kort van tevoren worden gedaan.’

Zie in Nederland zelf nog ruimte voor groei?

‘Absoluut. Ik haal daarbij een aardige anekdote aan van een Campspace-host uit Zeeland. Naast haar terrein is een stuk natuur gesneuveld voor een nieuw Roompot-park. Zij zei: “Als elke Zeeuw nou een stukje land aanbiedt, dan kunnen we net zoveel toeristen verwelkomen zonder daarvoor de natuur te hoeven opofferen.” En de inkomsten gaan ook nog eens naar de lokale bewoners. Daar ben ik het natuurlijk roerend mee eens.’

Over Campspace

  •  Campspace werd in 2017 opgericht.
  • Het boekingsplatform richt zich op lokaal en kleinschalig toerisme.
  • Het gaat om landeigenaren die een stukje grond aanbieden, mini-campings en bijzondere verblijven als een boomhut, safaritentje of privécabine aan het water.
  • Het bedrijf telt nu zo’n 2.000 locaties, verspreid over 30 landen.
  • In totaal gaat het om ongeveer 10.000 plekken om te overnachten.
  • Zo’n 80 procent van de business komt nu nog uit de Benelux, maar dat moet de komende jaren gaan veranderen.

Niets meer missen over startups & scaleups? Meld je aan voor de nieuwsbrief!