Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe voorkom je een ‘Neelie Kroes’je’?

Zelfs een doorgewinterde mediatijger als Neelie Kroes kan met een mond vol tanden komen te staan, bleek vorige week. Wat als een journalist je integriteit in twijfel trekt? Sprout-expert Leonne van de Ven deelt haar stappenplan.

Afgelopen woensdag verscheen oud-eurocommissaris en inmiddels oud-ambassadeur van de startupsector, Neelie Kroes, voor de camera van het Vlaamse VTR. Het interview nam een verrassende wending toen Kroes zich zichtbaar overvallen voelde door een kritische vraag. Ooit zwoer Kroes na haar eurocommissarisschap nooit verantwoordelijkheden in het bedrijfsleven zullen te nemen, “zelfs niet bij een bed & breakfast”.

Journalisten onthouden dit soort uitspraken en laten deze, juist op een moment wanneer het opportuun is, als een boomerang terugkomen. Zo ook de journalist van VRT, die Neelie Kroes ermee confronteerde dat ze op haar stellige uitspraak was teruggekomen. 

Zelfs een doorgewinterde mediatijger als mevrouw Kroes kan met een mond vol tanden komen te staan. Ze voelt al snel aan waar de vragen naar toe gaan en probeert het tij nog te keren en tijd te winnen. Als dat niet lukt, stopt ze het interview: “Zullen we stoppen, want ik heb nog andere afspraken, ja?” Een zichtbaar ongemakkelijk moment. 

Is het slim om een interview te stoppen als het heet onder voeten wordt? Of is het juist de enige oplossing? 

1. Laat je niet verleiden tot delen van informatie die niet relevant is

Een goede voorbereiding is cruciaal. Bekijk of lees eerder interviewwerk met diegene met wie je in gesprek gaat en vraag van tevoren wat de insteek wordt van jullie conversatie. Let ook goed op met welk medium je te maken hebt en wat nog meer een aanleiding kan zijn om vragen te stellen. De ene krant kan soms een andere insteek hebben dan de andere.

Zo was er laatst een ondernemer die werd geïnterviewd over de lancering van een nieuwe product. Een ondernemer die toevallig ook in scheiding ligt met een BN-er. Helemaal aan het einde vroeg de journalist tussen neus en lippen door naar deze scheiding en kwam ook dit in het artikel. Wel interessant voor het medium, niet voor de ondernemer, omdat het niets toevoegt aan het bedrijfsverhaal.

2. Wees altijd eerlijk

Soms zeggen bedrijven, voorafgaand aan een media-offensief: “als ik het niet weet dan bedenken wel wat”. Nee dus, niet doen. Als je iets niet weet, kun je er voor zorgen dat je het gesprek zo stuurt dat het onderwerp niet aan bod komt. Als het dan toch ter sprake komt, wees er eerlijk over dat je het (nog) niet weet. Lieg in ieder geval nooit tegen een journalist en bedenk geen cijfers of feiten. Het kan altijd weer terug op je pad komen. 

3. Ga niet met iedereen in gesprek    

Je hoeft niet met ieder medium dat je benadert voor een interview in gesprek te gaan. Bepaal zelf vooraf welke media relevant zijn en passen bij je boodschap, merk en bedrijf. Als een medium hierbij niet aansluit, kun je ook nee zeggen tegen een interview. 

4. Laat je niet overdonderen: Een Donald Trump’je

Laat je niet meeslepen in een negatieve vraagstelling of -attitude en probeer een vervelende insteek altijd om te buigen naar een positieve toon. Wees open en vertel nooit onwaarheden. Maak vooral geen rare kat-in-het-nauw-sprongen wanneer je je overdonderd voelt door een gespreksonderwerp.

Zo stormde Donald Trump ooit weg van een BBC-interviewer toen deze vroeg naar een vermeende maffia-connectie met de woorden “Eh, ik moet nu gaan, er wacht een grote groep mensen op me”. De aanpak van Neelie is gelijk aan deze actie: “Zullen we stoppen, want ik heb nog andere afspraken, ja?”

5. Let op je lichaamshouding

We hebben al eerder deze tip gegeven, maar hij blijft actueel: Kom je op televisie, wees je dan extra bewust van non-verbale communicatie. Neem een actieve, geïnteresseerde houding aan – dit impliceert dat je zin hebt in het gesprek – en behoud die ook tijdens het beantwoorden van pittige vragen.

Een geknepen stem, priemende ogen en armen over elkaar: het zijn natuurlijke reacties van je lichaam op lastige (gespreks)situaties, maar ook drie klassieke valkuilen die je tijdens een interview moet zien te voorkomen. Je oogt er namelijk defensief door. 

Je kunt het niet altijd goed doen. In het geval van Neelie Kroes is het misschien wel de enige oplossing geweest. De vraag kan nog best een keer terugkomen, maar nu zal ze er op voorbereid zijn en zelf de regisseur zijn van het interview. Waarschijnlijk krijgt een journalist niet snel nog zo’n journalistieke kans bij haar. 

pr