Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Patrick de Zeeuw bijna duizend participaties door de crisis loodst

Een crisis bezorgt menig durfinvesteerder slapeloze nachten. Niet Patrick de Zeeuw: ‘De meeste van onze founders hebben al een crisis of twee meegemaakt’ , zegt hij in de podcast Reset van MT/Sprout. 

In tien jaar tijd stampte Patrick de Zeeuw met Ruud Hendriks de internationale startup accelerator Startupbootcamp uit de grond. Jaarlijks doorlopen 150 tot 200 startups programma’s over de hele wereld: van New York tot Melbourne en van Amsterdam tot Milaan. Inmiddels is er een bescheiden belang opgebouwd in bijna duizend bedrijven. ‘In ruil voor de begeleiding van het moment dat ze bij ons binnenkomen tot ze uiteindelijk een exit maken of – in sommige gevallen – een faillissement.’ 

Startupbootcamp heeft de kantoren gesloten en werkt volledig remote. ‘Wij doen de dagelijkse standups zoals we die fysiek deden nu elke morgen om half 9 of 9 uur digitaal. Ik merk dat mensen er op één of andere manier toch ook wel een vorm van energie van krijgen. Deze manier van werken levert immers effectiviteit en efficiëntie op die je normaal gesproken niet hebt. Ik zit zelf ook de hele dag door in calls. Superefficiënt, maar je hebt bij wijze van spreken nauwelijks tijd om tussendoor een glas water te halen.”

Startups

Veel van de tijd gaat zitten in het begeleiden van de startups die geselecteerd zijn voor komende of lopende programma’s: “Die hebben vragen over een financieringsronde, hoe je met klanten omgaat in deze fase. Wij draaien echt overuren, maar ik heb dat liever dan dat dat onze medewerkers thuis zitten met weinig werk. Er hebben ook investeerders gebeld die geld beschikbaar hebben voor startups die in de problemen komen. Die zeggen: misschien is dit wel een goed moment om in te stappen.”

Ook bij de ondernemers is er geen sprake van paniek, zo merkt De Zeeuw. “De gemiddelde leeftijd van onze founders ligt tussen de 35 en 40, die hebben al een keer een crisis of twee meegemaakt. Die weten hoe ze met onverwachte situaties om moeten gaan. Er zijn ook ondernemers die veel handel doen in Azië, die zien daar de markt langzamerhand weer aantrekken.” 

Scenario’s

Elk bedrijf zou volgens De Zeeuw aan scenarioplanning moeten doen: “Houd rekening met diverse gebeurtenissen in de toekomst en schrijf per mogelijk uit welk effect dat heeft voor jouw bedrijf en welke acties je dan onderneemt. Als dat toekomstscenario uitkomt, weet je direct wat je moet doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat de slimme lockdown acht weken langer duurt of klanten betalen hun rekeningen pas na 90 dagen. Hoe ga je daarmee om?”

Zelf heeft De Zeeuw dergelijke scenario’s ook uitgewerkt: “Wij hebben ongeveer acht ton per maand aan kosten, dat betekent dat er ongeveer het dubbele binnen moet komen, want we maken op onze inkomsten geen netto-rendement. Dat we nu al rekening houden met verschillende toekomstperspectieven geeft onszelf en het team rust. Het voorkomt dat je in een paniek-stand komt, want blinde paniek daar schiet niemand wat mee op.”

Cash is king

Het eerste dat elke ondernemer nu moet doen, is goed kijken naar zijn of haar cashflow zegt De Zeeuw: “Cash is king. Weet dus glashelder hoeveel er naar verwachting binnenkomt en hoeveel eruit gaat. Maak op basis daarvan weer drie scenario’s: de meest optimistische, een negatieve en het meest zwarte geval. Heb regelmatig contact met alle stakeholders over de besluiten, hoe moeilijk die soms ook zijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Blijf ook met je klanten en leveranciers continu in gesprek. Niemand heeft er belang bij om elkaar omver te trekken. Door regelmatig open te communiceren, kom je al een heel eind.”


Schrijf je in voor de podcast Reset van de redactie van MT/Sprout via Spotify.