Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Nederlandse ondernemers enteren Y Combinator met ‘Salesforce’ voor restaurants

Twee Nederlandse ex-medewerkers van Google zijn met hun horeca-startup Tablevibe geselecteerd door de Amerikaanse accelerator Y Combinator. Mathieu Sneep en Jeroen Rutten werken vanuit Singapore en Amsterdam aan een dienst die de ‘Salesforce’ voor restaurants moet worden.

Restaurant Getty Images
Je leest nu: Nederlandse ondernemers enteren Y Combinator met ‘Salesforce’ voor restaurants

Nederlandse ondernemers weten ook dit jaar goed de weg te vinden naar de invloedrijke accelerator Y Combinator in Mountain View. De Amerikaanse groeiversneller, die ook Airbnb en MessageBird hielp met opschalen, selecteerde eerder deze maand al het Delftse Momo Medical.

Daar komt nu Tablevibe bij, een CRM-dienst voor restaurants die twee Nederlandse ondernemers in Singapore begonnen, in eerste instantie naast hun werk bij Google.

Oprichters Mathieu Sneep en Jeroen Rutten roken een kans toen ze zagen dat veel restaurants in Singapore nog met papieren feedbackformulieren werkten. Vervang die omslachtige manier van werken met digitale tools, en je kunt ook de omzet een boost geven, bedachten ze.

Videopitch

De twee begonnen een jaar geleden met Tablevibe, zegden een paar maanden later hun baan bij Google op en smeedden een team van inmiddels negen medewerkers en drie adviseurs. Afgelopen mei stuurden ze – naar eigen zeggen ‘als long shot’ – een videopitch en pitchdeck naar Y Combinator. En hadden beet: ze werden uitgenodigd voor een intake. De accelerator grillde de startup daarna  à la Dragons’ Den tijdens twee videosessies.

Lees ook: Hoe de Delftse startup Momo Medical werd geselecteerd door Y Combinator

Een dag later hoorden de ondernemers dat Tablevibe was toegelaten tot Y Combinator, dat 125.000 dollar investeert in de startup (in ruil voor een belang van 7 procent). ‘Ik sprong een gat in de lucht’, zegt Sneep, die vanwege het tijdsverschil een nachtje moest doorhalen. ‘Het tweede gesprek was voor mij om 6 uur ‘s ochtends, waardoor ik er met 1,5 uur slaap inging en op adrenaline heb gewerkt.’

Rutten noemt de selectie door Y Combinator ‘het best mogelijke scenario’. ‘Dit is een bevestiging van waar we in geloven, en wat we in eerste instantie naast ons werk bij Google hebben uitgewerkt. Daarnaast geeft dit financieel extra middelen om gas te geven.’

Remote

Het team van Tablevibe werkt volledig op afstand samen. Met Sneep in Singapore en Rutten gestationeerd in Amsterdam, terwijl de Italiaanse cto Guido Caldara vanuit Bali (!) de techniek onder zijn hoede heeft.

Remote werken geeft toegang tot een wereldwijde pool van talent en maakt je effectiever als startup, zegt Rutten. ‘Het voelt een beetje als een bevrijding. Als je allemaal naar kantoor gaat, ontstaan er vaak allerlei zogenaamd nodige meetings. Nu is iedereen heel gefocust op z’n doel, en je kiest bewuster voor met de momenten dat je moet alignen. Voorwaarde is dat je elkaar vertrouwt en elkaar de ruimte kan geven om dingen op te pakken. Ik kan me voorstellen dat zoiets lastiger wordt naarmate het team groter wordt.’

Tablevibe
Tablevibe wordt aangestuurd vanuit Bali, Singapore en Amsterdam. Met de klok mee vanaf linksboven: cto Guido Caldara, Mathieu Sneep en Jeroen Rutten

Overtuiging

Een van de dingen die tijdens de relatief korte pitches bij Y Combinator de doorslag gaf, was volgens Rutten het uitstralen van ‘doorzettingsvermogen en overtuiging in je idee’. ‘Zorg dat je dat goed kan overbrengen, en dat je laat zien dat je naast een goed product en team een waanzinnige visie hebt. Die overtuigingskracht is belangrijk in zo’n korte pitch.’ Qua team is een ‘goede balans’ tussen technologie en sales volgens Rutten essentieel. ‘Ze zullen niet snel investeren in een team dat een van die componenten mist.’

In god we trust, all others must bring data

Rutten werkte voor zijn tijd bij Google bij L’Oreal, waar hij de e-commercetak opzette. Daarna ging hij in Dublin (en later Singapore) aan de slag voor Google, waar hij ‘de waarde van data van klanten’ pas echt goed leerde kennen. Of, zoals Sneep een slagzin uit die Google-tijd verwoordt: ‘In god we trust, all others must bring data. Dat geldt ook voor restaurants.’

Land van herkomst
Als Singaporees bedrijf kon Tablevibe juridisch gezien alvast makkelijk aanhaken bij Y Combinator. Singapore is naast de VS, Canada en de Kaaimaneilanden een van de vier landen waar een startup statutair moet zijn gevestigd om in aanmerking te komen voor (een investering van) de accelerator. Startups uit andere landen moeten een bedrijf opzetten in een van die vier landen, een proces waar Y Combinator bij assisteert.

Sneep richtte eerder een online marktplaats voor fotoprints op en – in Berlijn – een online platform (Cipasso) voor kunstenaars. Nadat die laatste omviel – volgens Sneep mede omdat hij er als solo-founder mee was begonnen – ging hij werken bij Google, waar hij net als Rutten via Dublin terechtkwam in Singapore.

Groot denken

Dankzij hun verleden bij Google konden de Nederlanders naar eigen zeggen makkelijker aanhaken bij de cultuur van Silicon Valley, waar Y Combinator misschien wel de belichaming van is. Rutten: ‘Alles moet daar groot zijn, met een duidelijke langetermijnvisie. Nederlanders staan er vaak meer bescheiden in, maar bij Amerikanen moet je alle bescheidenheid overboord gooien. Omdat we bij Amerikaans bedrijf hebben gewerkt, kenden we die cultuur goed.’

Groot denken betekent in het geval van Tablevibe dat de startup niets minder dan ‘de Salesforce voor restaurants’ wil worden, oftewel het beste CRM-systeem voor die doelgroep. Sneep: ‘Onze missie is restaurants te helpen groeien door de omzet per klant te maximaliseren. We willen de directe relatie met klant versterken en de loyaliteit van gasten aanjagen.’

Feedback

De kern van de dienst is een digitaal feedbacksysteem. Gasten krijgen na hun bezoek (met behulp van een qr-code) een uitnodiging om in 1 minuut hun ervaring te delen, met als stimulans een korting op een volgend bezoek.

Levert een bezoek 5 sterren op, dan krijgen reviewers automatisch de optie voorgeschoteld om hun beoordeling ook te publiceren op Google (Maps). Dat geeft restaurants ook de mogelijkheid om e-mailadressen te verzamelen en recensies op te volgen, bij een klacht bijvoorbeeld.

Het review-systeem van Tablevibe in een restaurant in Singapore (Foto: Tablevibe)

Tablevibe sloot tot nu toe ‘enkele tientallen’ restaurants en dark kitchens aan in Europa en Azië. Dat leverde tot nu toe iets meer dan 25.000 reviews op.

Bezorgdiensten

Door de coronapandemie werd het bezorgen van eten een reddingsboei voor restaurants, en dat leverde de startup een nieuwe use case op. Rutten: ‘Restaurants moesten noodgedwongen verkopen via bezorgdiensten als Thuisbezorgd en Grab, (de ‘Thuisbezorgd van Azië, red.). waarmee ze voor langere tijd contracten tekenden. Nu de deuren weer open gaan, staan voor ze een enorm vraagstuk: hoe gaan we al die klanten weer in het restaurant krijgen? Door de hoge commissies maken zij bijna geen winst met het bezorgen van maaltijden.’

Tablevibe wil bezorg-apps niet overbodig maken, stelt Rutten, ‘maar wel dat die apps een nieuw acquisitiekanaal worden voor klanten’. ‘Het is voor restaurants veel aantrekkelijker om die relatie zelf op te bouwen.’ Restaurants kunnen met Tablevibe ook feedback vragen aan klanten die eten bestellen via een bezorgdienst, en hen stimuleren om een volgende keer direct via de website van het restaurant te bestellen.

Lees ook: Deze ondernemers bedrijven schopten het tot Y Combinator

Personeel beoordelen

Restaurants kunnen ook hun personeel laten beoordelen, een aanpak die in Nederland iets minder vanzelfsprekend is, erkent Rutten. ‘In Singapore en ook de VS is er meer sprake van een performance-cultuur. In Nederland zullen sommige restaurants dit nog te confronterend vinden.’

Hoewel Rutten nu in Amsterdam vertoeft is Singapore wat hem betreft de beste markt om een horecadienst uit te bouwen. Zo zijn het opzetten van een bedrijf en het aannemen van (internationale) medewerkers er relatief makkelijk.

Ook loopt het land voorop met het omarmen van nieuwe technologie, en is de horecamarkt er volgens Rutten ‘hypercompetitief’. ’De standaard voor restaurants ligt hier qua service hoger dan in Nederland. Ze willen er alles aan doen om klanten in de watten te leggen. Als je hier kan laten zien dat je succesvol kan zijn, dan heb je alvast een voorsprong.’

Nieuwe investering

Opschalen doet Tablevibe onder meer in samenwerking met Apicbase, een (Belgisch) softwareplatform voor de horeca, en met een dienst die wereldwijd qr-codes genereert.

De startup mikt – meeliftend op Y Combinator – na de zomer op een nieuwe investeringsronde. Aan het einde van het drie maanden durende groeiprogramma pitchen de ondernemers voor honderden investeerders, grotendeels uit Silicon Valley.

Silicon Valley-beleving

Vanwege de coronapandemie volgen alle startups de groeiprogramma’s van Y Combinator op afstand. Dat heeft voor- en nadelen, vertelt Rutten. ‘Het nadeel is dat het natuurlijk gaaf was geweest om ter plekke die Silicon Valley-startupvibe te beleven. Een van de voordelen is dat we nu nog makkelijker even via een zoom-call kunnen connecten met een van onze partners.’

Digitaal werken zorgt volgens hem voor minder minder afleiding, waardoor de startup zich momenteel ‘razendsnel’ kan ontwikkelen. De band met Y Combinator blijft ook na drie maanden intact, benadrukt hij. ‘Met elke jaar bootcamps en netwerk–events. Die echte Silicon Valley-beleving gaat zeker nog komen.’