Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het managen van hypergrowth, zo doet Jan Wijn van Trunkrs dat

Trunkrs pluste de afgelopen drie jaar met het duizelingwekkende percentage van 1400(!) procent. Zo zorgt co-founder Jan Wijn ervoor dat zijn organisatie niet verzuipt in dat groeigeweld.

Trunkrs

Trunkrs staat dit jaar in de MT/Sprout Challenger 50, dé lijst met de vijftig meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland. Ook eindigde de onderneming van Jan Wijn en zijn compagnon Dimitri Balai afgelopen maand
op een knappe zesde plaats in de Deloitte Fast 50. We mogen concluderen dat het met hun propositie wel goed zit dus.

Trunkrs biedt webshops de bezorgopties die tot voorkort alleen voor spelers als Coolblue en Bol.com waren weggelegd. Vanavond besteld, morgen geleverd bijvoorbeeld. En ook same day delivery behoort tot de mogelijkheden.

De middelgrote webshop

‘We richten ons specifiek op de middelgrote webshops. Zij willen de concurrentie aan met de top 10 spelers en daar hoort een uitgebreid pakket met bezorgingsopties bij’, aldus Wijn. ‘Standaard dienstverleners als DHL en PostNL kunnen die voor deze groep online retailers vaak niet bieden. Daardoor was het voor hen bijvoorbeeld lange tijd niet mogelijk om pakketjes die ’s avonds werden besteld al de volgende dag bij de klant te hebben.’

Dat probleem lost Trunkrs op. ‘Zo hebben klanten van webshops die ’s morgens bestellen en voor onze levering kiezen, hun pakketje nog dezelfde avond in huis.’

Netwerk regionale koeriersdiensten

Het bedrijf doet dat met een uitgebreid netwerk aan regionale koeriersdiensten. Zij hebben een vloot met bestelbusjes die ’s avonds doorgaans stilstaat en dat is het moment waarop de dienstverlening van Trunkrs in beweging komt. Tussen vijf uur ’s middags en elf uur ’s avonds rijden de voertuigen door het land om bestelde pakketjes bij mensen thuis af te leveren.

Lees ook: Hoe CEO Marc de Vries Swapfiets vier keer zo groot wil krijgen

‘We zetten hiermee onbenut potentieel in, waardoor er geen nieuwe voertuigen nodig zijn. Maar we willen nóg duurzamer. Het is ons doel om tegen het einde van volgend jaar helemaal over te gaan op elektrisch vervoer’, aldus Wijn.

Managen van hypergrowth

Over omzet wil hij niet praten. Wel geeft hij aan dat zijn bedrijf inmiddels tachtig medewerkers telt, een paar honderd webshops bedient en er dagelijks honderden chauffeurs in touw zijn om alle pakketjes af te leveren. Een puike prestatie voor een bedrijf dat pas vier jaar op de markt actief is.

Wel zorgt deze hypergrowth voor hoofdbrekens. Want hoe manage je een bedrijf dat aan alle kanten uit zijn voegen barst? Mensen vinden, aan het merk bouwen, de financiën beheren, koeriers aansluiten en tegelijkertijd ervoor zorgen dat je dienstverlening op niveau blijft.

Aandacht

Het is volgens Wijn voortdurend zoeken naar de juiste balans. Wat geef ik aandacht? Wat laat ik even liggen? ‘Investeren in groei betekent bijvoorbeeld ook dat we goed moeten blijven nadenken over het effect van marketingcampagnes. In één maand tientallen webshops aansluiten is namelijk best veel. Maar zolang je organisatie hierop voorbereid is, is het geen probleem. Als organisatie moet je ingericht zijn op groei, zodat je de pieken kunt opvangen om kwaliteit te kunnen blijven garanderen.’

Bestellingen door het dak

Wijn spreekt uit ervaring. Toen Nederland in het najaar van 2020 voor de tweede keer werd platgelegd door een lockdown, schoot het aantal bestellingen door het dak. Er waren zeven keer zoveel bestellingen als de periode vóór de coronacrisis. ‘Gelukkig hadden we toen net onze IT-infrastructuur opgeschaald, waardoor we op dat vlak nu ongelimiteerd kunnen groeien.

Wel zag je dat er plotseling heel veel meer werk op het bordje van medewerkers terecht kwam. Daar moest ik als ceo iets aan doen, want zoiets kan niet lang goed blijven gaan.’ De oplossing vond Wijn in het verder standaardiseren van processen, een traject waar elke scale-up vroeg of laat doorheen moet.

Je moet iets meer afstand nemen en mensen het vertrouwen geven. Maar ik geef toe: dat is een uitdaging

Nieuwe uitdagingen

Wel leidde dat besluit tot nieuwe uitdagingen. ‘Ik merkte dat er collega’s waren die hun werk daardoor minder gingen waarderen. De tijd van ongelimiteerd pionieren, alles zelf willen ontdekken en optimale keuzevrijheid raakte er een beetje uit.’ Niet iedereen voelde zich even comfortabel bij die veranderingen.

‘Ik heb – nu terugkijkend – soms te lang willen vasthouden aan mensen die eigenlijk niet meer op de juiste plek zaten. Je moet dan durven ingrijpen. Snel groeien kan ook betekenen dat je op tijd van medewerkers afscheid neemt.’

Seniors in de organisatie

Bij de zoektocht naar mensen op sleutelposten, kijken Wijn en zijn compagnon nu vooral naar ervaring. Specialisten die al eerder in een scaleup actief waren, daar hebben meegeholpen aan de groei en van dichtbij zagen welke bananenschillen er op de weg kunnen liggen. Seniors voor wie de dynamiek van een scaleup geen geheimen meer kent. Ook zijn eigen rol in de organisatie ziet Wijn veranderen. Waar hij de eerste twee jaar nog regelmatig zelf pakketten aan het bezorgen was, lukt dat nu niet meer.

‘Je moet iets meer afstand nemen en mensen het vertrouwen geven. Maar ik geef toe: dat is een uitdaging. Loslaten is echt wel iets wat ik moet leren.’ Anderhalf jaar geleden wist hij bij wijze van spreken nog wanneer de moeder van een medewerker jarig was. ‘Nu ken ik niet eens iedereen meer bij naam. Dat maakt het lastiger om je visie met mensen te blijven delen, zeker als ze nog niet zo lang bij Trunkrs werken.’

Lees ook: 4 groeistrategieën waarmee Europese unicorns landsgrenzen overwinnen

Town hall meeting

Dat probleem tackelen doet Wijn onder meer met de maandagochtendstart. Met als belangrijkste gespreksonderwerp? De dagelijkse operatie. En elke woensdag zijn er – wat ze bij Trunkrs noemen – town hall meetings. Het hele MT zit dan klaar voor vragen en ideeën die bij medewerkers leven.

Onlangs zijn deze sessies overigens weer verhuisd naar het beeldscherm. Jammer, vindt Wijn. Die daaraan toevoegt dat de lockdown-maatregelen wel weer voor extra groei zorgen. Denkt hij het percentage van de afgelopen drie jaar eigenlijk vast te kunnen volhouden? ‘Ja, waarom niet? Er zijn nog heel veel middelgrote webshops die onze dienstverlening niet kennen. We blijven doorknallen, in Nederland én in Vlaanderen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3 groeilessen van Trunks-founder Jan Wijn

Zorg voor een goede balans tussen de voor- en achterkant van je bedrijf
Groei managen gaat volgens Jan Wijn over voortdurend de juiste balans vinden. Wat geef ik aandacht? Wat laat ik even liggen? Je kunt een flinke marketingcampagne op touw zetten, maar kan de ‘achterkant’ van je bedrijf het wel aan? Tientallen webshops die klant willen worden is fijn, maar je moet er organisatorisch wel klaar voor zijn.

Durf op tijd afscheid te nemen van werknemers
De ongebreidelde groei zorgde voor een schreeuwende behoefte aan standaardisatie binnen Trunkrs. Wijn merkte al snel dat er collega’s waren die hun werk daardoor minder gingen waarderen. ‘De tijd van ongelimiteerd pionieren, alles zelf willen ontdekken en optimale keuzevrijheid raakte er een beetje uit.’ Niet iedereen voelde zich even comfortabel bij die veranderingen, maar de ondernemer hield te lang vast aan mensen die eigenlijk niet meer op de juiste plek zaten. ‘Je moet dan durven ingrijpen.’

Zet seniors op sleutelplekken binnen je organisatie
Groei vraagt om ervaring. Zet seniors op sleutelposten. Wijn kijkt bijvoorbeeld naar specialisten die al eerder in een scaleup actief waren, daar hebben meegeholpen aan de groei en van dichtbij zagen welke bananenschillen er op de weg kunnen liggen.