Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Drop & Loop tovert versleten kleding om tot nieuw textiel

Startup van de Week Drop & Loop verandert oude, gescheurde sokken en versleten riemen in een cashcow. 'Al die oude kleding bij het afval, dat is toch een probleem?'

Drop & Loop
Foto: Drop & Loop

Wat is Drop & Loop?

De Rotterdamse startup Drop & Loop voorziet winkels van machines waar bezoekers hun oude textiel in kunnen stoppen. Niet alleen kleding, maar ook schoenen, riemen, hoeden en zelfs knuffels mogen erin. Bezoekers krijgen per ingeleverde zak textiel een bon, die ze bij de winkel kunnen inleveren voor korting op producten of bijvoorbeeld een gratis kopje koffie.

De tassen worden vrijwel dagelijks opgehaald door PostNL. Die brengt de kleding naar een sorteerfaciliteit van circulair textielbedrijf Wolkat, die in Drop & Loop heeft geïnvesteerd.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

De kledingstukken die er nog goed uitzien, verkoopt de startup weer door. Kapotte kleding haalt Wolkat in een eigen fabriek in Marokko door de shredder, waarna er weer nieuwe garens van worden gesponnen. Stoffen die op het eerste oog moeilijk herbruikbaar lijken, weet de startup alsnog tot vilt te verwerken.

Van de gerecyclede materialen laat Drop & Loop nieuwe textielproducten maken, zoals theedoeken, schorten en onderzetters. Voor deze producten wordt geen verf, water of chemicaliën gebruikt, benadrukt het bedrijf tegenover MT/Sprout. De fabriek wordt meerdere keren per jaar gecontroleerd en de werkomstandigheden zijn in orde, zegt Drop & Loop. De theedoeken en onderzetters biedt de startup uiteindelijk weer aan in de winkels waar het merk een inleverpunt heeft.

Wie zitten erachter?

Drop & Loop werd eind 2020 opgericht door Carlijn Oosthoek (28) en Susan de Vries (32). De ondernemers kennen elkaar nog van hun masterstudie innovatiemanagement aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Oosthoek richtte eerder startup Do Company op, waarbij ze to-do-lijsten van klanten afwerkt.

De Vries werkte hiervoor op het hoofdkantoor van Ahold, waar ze innovatieprojecten uitvoerde. Ze maakt zich al jaren zorgen over de kledingindustrie. Jaarlijks wordt 150 kilo oude kleding weggegooid als restafval, ontdekte De Vries. ‘Dat is toch een probleem?’, zei ze op een dag tegen haar oude studiemaatje. 

Zelf gooide ik ook mijn oude sokken bij het restafval. Best slecht eigenlijk

Oosthoek begon erover na te denken. ‘Zelf gooide ik ook mijn oude sokken en kapotte T-shirts bij het restafval. Best slecht eigenlijk, maar die doe je ook weer niet in een tweedehands container.’ Samen kwamen ze tot het idee voor Drop & Loop. De twee hebben inmiddels één werknemer (1 fte) op de loonlijst. Oosthoek verwacht volgend jaar meer personeel aan te kunnen nemen.

Wie zitten erop te wachten?

Het Rotterdamse bedrijf richt zich op retailers en particulieren. Wat de retailers betreft, hengelt Drop & Loop voornamelijk naar supermarkten en modewinkels. ‘Het liefst sluiten we grotere retailers aan met meerdere locaties over het hele land’, legt Oosthoek haar strategie uit. 

Bij de particulieren richt het bedrijf zich eigenlijk op iedereen die kleding van de hand wil doen. ‘Je hebt al zoiets als Vinted, of de textielcontainer op straat, maar er was nog geen mogelijkheid om ook oud, beschadigd textiel in te leveren.’

Hoever is Drop & Loop?

De startup begon in februari 2021 met een pilot op negen locaties verspreid over Nederland. Onder meer Albert Heijn, Jumbo en Scapino doen mee. De pilot is een succes gebleken, zegt Oosthoek. ‘Bij grotere supermarkten wordt per week gemiddeld zo’n 200 kilo aan kleding opgehaald. PostNL-medewerkers komen bijna dagelijks langs om de kledingzakken op te halen.’

Oosthoek wil begin 2022 machines plaatsen in honderd Nederlandse en Belgische supermarkten en modewinkels. Tot dusver werkte Drop & Loop met een partij uit Duitsland geïmporteerde, grotere machines. Omdat die relatief veel ruimte in beslag nemen, ontwikkelt de startup nu een eigen, kleinere innamebak. Deze bak is deels vervaardigd van gerecycled hout en vilt.

Om ook webshops aan te kunnen sluiten, werkt Oosthoek aan een ‘online retourconcept’. Dit verwacht ze in het tweede kwartaal van 2022 op te kunnen leveren. ‘Gebruikers kunnen dan via de site van een webshop aangeven dat ze oud textiel terug willen sturen. Hiervoor ontvangen ze een antwoordnummer thuis, waarna ze het pakket aan de post kunnen meegeven.’

We denken na over een eigen webshop, maar willen eerst de machines op de rit hebben

Alsof dat nog niet genoeg werk is, willen de Rotterdammers ook nog eens hun productielijn verbreden. Op dit moment produceren de twee nog enkel huishoudelijk textiel, zoals de eerder genoemde theedoeken en onderzetters. Volgend jaar willen ze er een lijn gerecyclede spijkerbroeken aan toevoegen en in 2023 moet er een lijn komen met gerecyclede T-shirts en sokken. Of Oosthoek ook nadenkt over een eigen webshop? ‘Ja,’ zegt ze, ‘maar nog niet volgend jaar. Eerst willen we de machines en winkelverkopen op de rit hebben’.

Wat is het businessmodel?

Drop & Loop verdient op twee manieren geld. Allereerst door de verkoop van textielproducten op de plekken waar hun machines staan. Zo hangen de theedoeken van Drop & Loop bij deelnemende Albert Heijns in het huishoudschap. Ook retailers verdienen hier geld mee, benadrukt Oosthoek: ‘We verkopen zo goed dat het uiteindelijk voor de retailer winstgevend is.’

Daarnaast verdient de startup geld aan de winkels zelf. Die betalen eenmalig een vergoeding voor het plaatsen en installeren van de machine en sluiten daarna een variabel serviceabonnement af. Hoe meer er wordt ingezameld, hoe lager de servicekosten, legt Oosthoek uit. ‘Dit kan zelfs oplopen tot geen kosten.’ Ze verwacht dat Drop & Loop vanaf 2023 winstgevend zal zijn. Hoeveel omzet het bedrijf dit jaar draaide, wil ze niet kwijt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Oosthoek en De Vries investeerden zelf in hun startup. Om welk bedrag het daarbij ging, houden ze voor zichzelf. Verder is textielbedrijf Wolkat dus investeerder in Drop & Loop. Het bedrijf kocht zich in juni in als aandeelhouder. Financiële gegevens daarover maakt de startup niet bekend.

Een nieuwe investeerder heeft Drop & Loop voorlopig niet nodig. Oosthoek: ‘We kunnen nu de productie van onze nieuwe machines bekostigen en dat is het belangrijkste. Dit is het vliegwiel om ons bedrijf verder te brengen.’