Onderzoekers van Deloitte en leiderschapsprogramma THNK wilden weten hoe je een snelgroeiende startup herkent. Daarvoor werden gegevens van maar liefst 400.000 startende bedrijven uit 24 landen onder de loep genomen.
200.000 van hen bleken na vijf jaar nog te bestaan. En dat is best veel, als je bedenkt dat de algemene opvatting over startups is dat de meerderheid faalt. Voor die groep overlevers is de mediaan qua omzet na vijf jaar 300.000 euro, met een gemiddelde omzetgroei van 5 procent in de jaren daarna.
Bedrijven als Uber, Facebook en het Nederlandse Adyen zijn uiteraard dun gezaaid. De cijfers van Deloitte ondersteunen dat beeld: van de 400.000 onderzochte bedrijven groeiden er 103 uit tot ‘unicorns’, bedrijven met een waardering van 1 miljard dollar of meer.
Wanneer ben je een scaleup?
Van de bedrijven die hun eerste vijf jaar overleven vallen er 2.000 onder de noemer scaleup; in de definitie van Deloitte een bedrijf dat na vijf jaar al minimaal 10 miljoen dollar omzet boekt.
Lang niet alle ondernemers hoeven per se zo snel mogelijk miljoenen om te zetten: slechts een kwart kiest voor een schaalbaar concept. Scaleups kiezen in 85 procent van de gevallen voor een businessmodel dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol.
Kenmerken van succesvolle scaleups:
#1 Ondernemers met leiderschapservaring
De groep snelle groeiers hebben meestal ondernemers aan het roer staan van een jaar of 40 met ‘een rugzak vol leiderschapservaring’ en een grondige kennis van de klant en de markt. Deloitte noemt dat ’in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht’. Maar wie dat denkt, is niet duidelijk.
Van bedrijven als Elastic en Adyen is al lang bekend dat ze geleid worden door ervaren rotten. Ook Uber-oprichter Travis Kalanick had al vele jaren ondernemerservaring onder de gordel voordat hij Uber uit de grond stampte. Kortom: om je te ontwikkelen tot een scaleup zijn duizenden uren ervaring nodig.
Deloitte raadt dan ook aan om ook incubators op te zetten die zich richten op ervaren ondernemers, in plaats van jonge, net afgestudeerde mensen.
#2 Het vormen van een goed team
De helft van alle scaleups wordt opgericht door een groep oprichters in plaats en een enkele founder. Ook zijn het vaker b2b-bedrijven. Die bedrijven doen er langer over om hun concept goed neer te zetten. Maar als ze eenmaal gaan vliegen, vliegen ze ook hoger.
#3 Wachten op het juiste moment
Timing speelt een belangrijke rol, wat ook kan betekenen dat de branche waarin je je als scaleup bevindt een groeifase doormaakt. In een dergelijke periode is de prijsdruk ook nog eens minder zwaar, wat zorgt voor een sterk verband tussen de groeisnelheid van bedrijven en die van hun branche.
Hoewel de omzet na vijf jaar groter is, wachten scaleups langer met hun marktintroductie. Ook duurt het gemiddeld twee keer zo lang voordat zij überhaupt hun eerste inkomsten boeken. Zij hebben het uithoudingsvermogen om alle vereiste voorbereidingen te treffen en te wachten totdat de omstandigheden goed zijn om de markt te betreden.
Opmerkelijk is verder dat het niet uitmaakt in welk land een startup wordt opgericht. De verhouding tussen startups en scaleups is overal hetzelfde, of er nu gezwoegd wordt in Silicon Valley of Amsterdam.
Wat is het verschil tussen een startup en een scaleup?
Een startup is een startend bedrijf dat een probleem wil oplossen dat mondiaal aanwezig is. Belangrijke kenmerken van een startup zijn de schaalbaarheid, ze zijn zoekend zijn naar het businessmodel, gedreven door technologie en ze hebben een alles-of-niets-mentaliteit.
Scaleups zijn startups die de eerste fase na de start hebben overleefd en ook hun eerste succes hebben behaald. Vaak heeft een scaleup al meerdere investeerdersrondes gehad. Feitelijk is een scaleup een startup die niet meer aan het zoeken is naar een herhaalbaar en schaalbaar businessmodel en aan het opschalen is.
De term scaleup is bedacht door consultancybureau Deloitte in 2015. Een scaleup betekent letterlijk ‘opschaler’ en is een succesvolle startup. Dit wil zeggen, een startup die de eerste vijf jaar heeft overleefd en minimaal 10 miljoen dollar omzet genereert.
Hoe kun je als scaleup succesvol groeien?
Stel, je hebt als startup een mooie product-marketfit gevonden, de vraag naar je product of dienst neemt toe en nu wil je bewust en gericht opschalen. Hoe doe je dat? Dit zijn zes aandachtsgebieden voor succesvolle groei:
- Wees een (wo)man with a plan – (The Plan)
- Werk procesmatig – (The Machine)
- Maak het mandaat helder – (The Organisation)
- Toon leiderschap – (The People)
- Weet waar je op stuurt – (The Cockpit)
- Maak onderscheid in run & change – (The Change)
Vragen over startups en scale-ups:
Wat is een scale-up?
De term scale-up is bedacht door consultancybureau Deloitte in 2015. Een scale-up betekent letterlijk ‘opschaler’ en is een succesvolle startup. Dit wil zeggen een startup die de eerste vijf jaar heeft overleefd en minimaal 10 miljoen dollar omzet genereert.
Wat zijn kenmerken van succesvolle scale-ups?
Belangrijke kenmerken van succesvolle scale-ups: ze hebben vaak ondernemers aan het roer staan met veel leiderschapservaring, weten hoe ze een goed team moeten vormen en durven het juiste moment af te wachten om de markt te betreden.
Wat is het verschil tussen een startup en een scale-up?
Een startup is een startend bedrijf dat een probleem wil oplossen dat mondiaal aanwezig is. Belangrijke kenmerken van een startup zijn de schaalbaarheid van het bedrijf, ze zijn nog zoekend zijn naar het businessmodel, ze zijn gedreven door technologie en ze hebben een ‘alles of niets’ mentaliteit.
Scale-ups zijn startups die de eerste fase na de start hebben overleefd en ook hun eerste succes hebben behaald. Vaak heeft een scale-up al meerdere investeerdersrondes gehad. Feitelijk is een scale-up een startup die niet meer aan het zoeken is naar een herhaalbaar en schaalbaar businessmodel en aan het opschalen is.