Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze tech verandert de wereld in 2018

Buiten is het guur, binnen blikken we vooruit op een veelbelovend 2018. Dit zijn de 8 technologietrends die in 2018 de wereld zullen veranderen en waar je als ondernemer op moet inhaken.

1. Internet of things

Dat alles wat je kunt vastpakken in de loop der tijd met internet verbonden zal raken, hebben we wel door. Inmiddels zijn 8 miljard ‘things’ connected en ook in 2018 wordt er gigantisch in IoT geïnvesteerd door grote en kleine bedrijven, verwacht dus een steeds grotere stroom ‘smart’ apparaten en sensoren.

Die dringen in 2018 pas echt door in ons huis, de keuken en zelfs in de slaapkamer, waar een smart matras superhandig kan zijn. Amazon brengt zijn Echo (eindelijk) ook naar Europa, dus het feest met de smart speakers kan ook hier beginnen – vooral voor marketeers interessant.

Maar de werkelijke revolutie zit volgend jaar in zakelijke IoT, waarbij bijvoorbeeld industriële ondernemingen hun productieproces nauwkeuriger dan ooit kunnen monitoren en sturen. Volgens de analisten van Forrester  zullen wearables niche blijven, komen IoT-platformen vaker via de cloud beschikbaar en kunnen we onze borst natmaken voor een paar stevige cyberaanvallen die IoT-gebruikers zullen treffen.

Juniper verwacht daarbij dat edge computing, een nieuwe, snellere manier van dataverwerking, zal helpen IoT te laten shinen in 2018.

Internet of Things voor dummies:

2. Blockchain bonanza

Daar kun je je geen buil aan vallen als toekomstvorser: de blockchain zal in 2018 nog meer besproken besproken worden dan ooit tevoren, maar ook vaker ingezet. Natuurlijk blijft de grootste hype rond bitcoin c.s., de cryptovaluta waarvan de koersen door het dak gaan. Of bitcoin nu door de 150.000 dollar gaat of inzakt tot onder de 1000 dollar, de blockchaintechnologie waarop hij is gebaseerd, gaat echt doorbreken.

En dat gebeurt zeker ook buiten de fintech. Moyee Coffee liet al zien hoe je via bockchain een controleerbare verticale koffieketen kunt smeden, en Primalbase  verhuurt werkplekken via de blockchain. De ‘smart contracts’ die blockchain mogelijk maakt, zullen op andere plaatsen veel middle men hun baan kunnen kosten, terwijl ICO’s, de initial coin offerings, ondanks de beroerde reputatie zullen leiden tot financiering van veel nieuwe startups.

3. Virtual Reality + Augmented Reality = Mixed Reality

Virtual Reality kan in 2018 volwassen worden, nu spelers als Oculus en HTC hun brillen en platformen verder verfijnen en beter betaalbaar maken. Het andere ingrediënt waar de doorbraak van VR op wacht, is natuurlijk content. Ook daarvoor wordt snel gezorgd, door onder meer de Eindhovense VR-studio Pillow’s Willow, dat onlangs zelfs HTC als aandeelhouder verwelkomde.

En wat te denken van het WK voetbal? Mooi materiaal te over om het publiek virtueel te verwennen. Sommige analisten zien intussen een strijd ontstaan tussen VR en Augmented Reality, het meest tot de verbeelding spreekt de combinatie van beiden: Mixed Reality. Pokémon GO en de dinoplaatjes van Albert Heijn lieten zien hoe makkelijk augmented reality kan leiden tot een hype.

Om het ook in het dagelijks leven nuttig te maken, worden in 2018 aan een paar extra voorwaarden voldaan door partijen als Google en Apple, die hun volle gewicht achter Augmented Reality zetten. Met software als Apple’s ARKit en Google’s antwoord ARCore kunnen contentontwikkelaars aan de slag, de chips van de nieuwste smartphones zijn ook al geoptimaliseerd voor AR. Op de content storten zich intussen de grootste merken ter wereld.

4. AI wordt slimmer

Artificial Intelligence of AI is ook in 2018 hét buzzword, en verwacht dus veel ‘AI-washing’: iets als kunstmatig intelligent verkopen wat het in feite niet is. Terwijl de complete auto-industrie verder inzet op zelfrijdende modellen, zullen de startups die op dit moment nog duizelingwekkend hoog gewaardeerd zijn omdat ze aan AI doen, hun beloften moeten waarmaken en AI met aantoonbaar rendement inzetten.

Technische fijnproevers kijken liever onder de kap, waar generative adverserial networks  the next big thing worden: AI-systemen zijn op dit moment nog makkelijk voor de gek te houden met fake data, het idee is elk zelflerend systemen te laten trainen door een neuraal netwerk dat ernaast staat en alleen maar adverserial examples genereert. Twee weten meer dan een, zeg maar.

5. Gezichtsherkenning wordt leuker

Het zijn weer de grote jongens die een nieuwe technologie pushen: Apple laat ons met zijn iPhone X kennismaken met het gemak van gezichtsherkenning, maar het zal niet alleen draaien om veilige toegang tot apparaten en diensten. Ook marketeers zullen gaan testen met gezichtherkenning, onder meer op de (online en offline) winkelvloer, waar ze het profiel van shoppers sneller kunnen herkennen om aanbiedingen te personaliseren, denkt Juniper.

6. Bots, bots bots

Om chatbots als extra helpdeskmedewerker kunnen we al niet meer heen, je zult ze in 2018 ook steeds vaker tegenkomen als adviseur. Fintechbedrijven storten zich op robo-adviseurs om bijvoorbeeld klanten van vermogensbeheerders te voorzien van advies op maat waar geen pak aan te pas komt. Op basis van het beleggersprofiel en een bak data moet een robot elke portefeuille up to date kunnen houden.

De nieuwste generatie online en zelfs app only-banken zal millennials ermee kunnen verleiden ook eens in te stappen. Terwijl Facebook zijn Messenger geschikt heeft gemaakt voor bots, zullen andere sociale media volgen. Hou trouwens Flow.ai in de gaten, de Nederlandse startup in intelligente chatbotsoftware die de darling is van Silicon Valley.

7. Draadloos laden

Hèhè, Apple is om, dus we mogen eindelijk massaal draadloos gaan opladen. Natuurlijk bestaat de draadloze technologie daarvoor al eeuwen, en is inductieladen de afgelopen jaren doorgedrongen tot Androidtelefoons, wat bureaus en hier en daar een auto, maar nu Cupertino het startsignaal heeft gegeven met de iPhones 8 en X, kan de doorbraak beginnen.

En Apple’s keuze voor de Qi-standaard maakt meteen duidelijk waar we met zijn allen naartoe moeten wat betreft smartphones. Goed voor Sprout challenger Zens, die vanuit Eindhoven aan de weg timmert met laadhoesjes en inbouwsystemen voor meubelfabrikanten.

8. Spraakbesturing

Gek worden we van de reclame voor Google Home in onze podcasts: Google zal niet rusten, voordat iedereen een Google Home in zijn keuken heeft staan en de hele dag ‘Hi Google’ roept om weer, nieuws en kooktips te krijgen, ‘like only Google can.’ Enfin, intussen doet Amazon met zijn slimme Echo-speaker hetzelfde en staat ons dankzij Alexa, Siri, Cortana en andere assistenten een hausse aan spraakgestuurde diensten te wachten.

De vertaalcomputer van het Nederlandse Travis the Translator is een nuttig voorbeeld, tegen ons autodashboard roepen we natuurlijk al jaren, maar ook daar wordt steeds beter naar ons geluisterd. Voor je marketing kan het in elk geval geen kwaad je alvast te verdiepen in voice commerce: producten en diensten bestellen zonder ook maar één klik of swipe.