Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze software-ondernemer laat nu mensen boven het water vliegen

Martijn van Hoek wilde het na softwaredienst Smart.pr even rustig aan doen, maar zijn liefde voor het surfen trok hem weer het ondernemerschap in. Samen met compagnon Jochem Koning wil hij nu de markt voor elektrisch aangedreven surfboards veroveren.

Begeleid door opzwepende muziek van Vivaldi glijdt een blonde surfer soepeltjes door de grachten van Amsterdam en Noord-Hollandse kanalen. De man die in de video – ogenschijnlijk – moeiteloos boven het water zweeft is niemand minder dan Martijn van Hoek, de voormalige commercieel directeur en medeoprichter van Smart.pr, een softwaredienst voor het managen van persberichten. Hij surft op een zogeheten eFoil, een elektrisch aangedreven surfboard met draagvleugel, van zijn nieuwe startup Flying Fish.

Van Hoek trad een jaar geleden bij Smart.pr terug als operationeel directeur, reisde door Zuid-Amerika en stortte zich in Portugal op surfen (en het leren van Portugees). Maar toen kreeg de ondernemer een telefoontje van Jochem Koning, die hem het concept van een eFoil pitchte. Dat fenomeen maakt momenteel een opmars in de watersportwereld.

Koning, net als Van Hoek een ervaren surfer, weet dat je bij gangbaar surfen veel en hard moet oefenen voordat je een golf kan pakken. Iemand die als hobby surft, is na twee jaar nog een beginner. ‘Maar dit zag eruit als eindeloos surfen’, zegt Koning. ‘Er zijn veel mensen die ook willen surfen, maar daar nooit die tijd en energie in willen steken. Ik zag dat de markt nog in de kinderschoenen stond, en dat mensen het product nog niet kenden.’ 

Zou Van Hoek, met zijn ondernemerservaring en voorliefde voor surfen, het product in Europa groot willen maken?, vroeg Koning aan de telefoon. ‘In eerste instantie was ik niet enthousiast’, zegt Van Hoek. ‘Ik was net klaar met werken en vond het wel fijn om even niks te doen.’ 

Maar toen begon watersportbeurs Hiswa, en kreeg Van Hoek de kans om de eFoil zelf te proberen. Hij was meteen verkocht. ‘Het is heel toegankelijk, iedereen kan na een les van drie kwartier een stukje foilen. Dat is een gigantisch verschil met golfsurfen, het is meteen leuk. Het voordeel van een eFoil is ook dat je het op plat water kan doen, in een controleerbare omgeving.’

Chinese fabrikant

Koning en Van Hoek gingen voor hun bedrijf in zee met de Chinese fabrikant Waydoo. Die producent haalde eerder via een Kickstarter-campagne 1,4 miljoen euro funding op, en kreeg een investering (van onbekende omvang) van dronemaker DJI. De Nederlanders bedongen de exclusieve rechten voor de Europese markt, en zetten het product hier nu als Flying Fish op de kaart.

Met een accu van 12 kilo surf je ongeveer anderhalf uur lang over de zee, een meer of kanaal. Om mensen kennis te laten maken met het concept heeft Flying Fish een testlocatie aan de rand van Amsterdam, op het terrein van scheepsbouwer Davy & Ørsted. Het doel is om daar deze zomer zoveel mogelijk mensen op het water te krijgen, zegt Van Hoek.

Flagship killer

Met een vanafprijs van 5500 euro is de eFoil bepaald geen impulsaankoop. De prijs ligt wel een stuk onder die van Lift, het merk dat de eFoil-rage ontketende, maar die wel bijna twee keer zo duur is. De eFoil van Flying Fish doet niet onder voor die van Lift, stelt Koning. “Een Duitse dealer, die ook de eerste motor voor Lift ontwikkelde, vindt ons product fantastisch. Dit is een flagship killer.’ 

Om de markt open te breken benaderden Van Hoek en Koning eerst surfscholen. Maar al snel bleek dat de doelgroep vooral bestaat uit mensen die een boot hebben, of aan het water wonen, en die er best nog wat ‘speelgoed’ bij zouden willen hebben. 

Om die groep te bereiken besloot Flying Fish in te zetten op een netwerk van dealers in de watersportwereld. ‘Toen ging het ineens hard’, zegt Van Hoek. ‘We spraken niet meer met één surfer, maar met een dealer die in een keer 90 boards afnam.’ Flying Fish heeft nu dealers in meerdere landen waaronder in Scandinavië, Duitsland en Frankrijk. Sinds de verkoop vier maanden geleden begon, werden 200 eFoils verkocht.

Flying Fish zoekt dealers die hetzelfde ‘vuur’ voelen en daarmee willen knallen op salesgebied, zegt Van Hoek. ‘Ze zijn net als wij enthousiast over watersport en het leven dat erbij hoort. Voor mijzelf is het werk heel vrij en divers. Ik sta op het water, ben filmpjes aan het maken en verkoop een nieuw product. Dat is wel wat anders dan een softwareproduct.’ 

Tranen

Van Hoek: ‘Toen de Hiswa vanwege de coronapandemie plotseling dicht ging, stonden we met de tranen in de ogen. Maar hoewel niemand nog op vakantie gaat, wil iedereen toch z’n speelgoed hebben. De botenbusiness is booming, en wij liften daar flink op mee.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over drie jaar verkoopt Flying Fish misschien wel meer dan alleen eFoils, vermoedt de ondernemer. Zo bouwde Waydoo ook een elektrische boot, en werkt het bedrfijf aan een elektrische motor die je op bestaande boot kan aansluiten. ‘Er zullen nog veel nieuwe dingen ontwikkeld worden. Dankzij ons netwerk staan we sterk om wat dan ook uit China aan de man te gaan brengen.’

Foto’s: Flying Fish