Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: deze ondernemers willen de textielbranche verantwoordelijker maken

Textielindustrie, opgelet: ondernemers Borre Akkersdijk en Arnoud Haverlag van Challenger50-bedrijf ByBorre bestormen de markt met een platform voor on demand textielproductie.

byborre
Foto: Tengo Kawatsura
Wat: Platform voor on demand textielproductie
Wie:
Borre Akkersdijk en Arnoud Haverlag
Sinds:
2015
Omzet:
niet gedeeld
Werknemers:
35
Daagt uit:
de internationale textielindustrie
Website:
www.byborre.com

Kan en moet de reguliere textielindustrie creatiever en verantwoorder? Ontwerper Borre Akkersdijk en ondernemer Arnoud Haverlag werken daar sinds 2015 hard aan met hun in Amsterdam gevestigde textielinnovatiestudio BYBORRE, een studio die naar eigen zeggen ‘werkt aan de grenzen van materiaalontwikkeling, functionaliteit en esthetiek door middel van technisch breiwerk’. BYBORRE biedt een platform waar ontwerpers hun eigen textiel kunnen samenstellen op basis van duurzame grondstoffen en vervolgens deze textielen on demand kunnen produceren. In het ‘knit lab’ staan zeven industriële breimachines, waar alle textiel samples gemaakt worden, en zijn er inmiddels meerdere internationale productiepartners aangesloten die de on-demand bulkproductie verzorgen.

Op maat gebreide stoffen

Akkersdijk is het creatieve brein, Haverlag (die eerder zijn scaleup Marvia verkocht aan PostNL) is co-founder en ceo. Geboren in Wamel, volgde Akkersdijk cursussen modeontwerp aan het Fashion Institute of Technology in New York en studeerde in 2009 af aan de Design Academy Eindhoven. Ook werkte hij tot de start van zijn bedrijf voor trendadviesbureau Studio Edelkoort. Met BYBORRE adviseerde hij aanvankelijk merken als Nike en Louis Vuitton, maar al snel besloot Akkersdijk zich te concentreren op de ontwikkeling van zijn eigen kenmerkende 3D-gebreide stoffen. In 2012 werd hij daarmee bij de Dutch Design Awards uitgeroepen tot Young Designer of the Year.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Knit hubs

Maar Akkersdijk wilde de technieken die hij gebruikt ook leren en beschikbaar stellen aan andere ontwerpers en merken. En ze inzetten voor duurzamere mode. Sinds 2015 timmert BYBORRE aan dat model. ‘Dat doen we met online design software en zogenaamde knit hubs, die produceren voor merken als Adidas, BMW, Natuzzi, Rapha, Kapital, Porter en meer! Die merken realiseren zich dat textiel met minder negatieve impact en afval gemaakt moet worden, maar met meer creatieve vrijheid.’ Byborre levert klanten een Textile Development Kit, zodat onder andere modemakers en meubelontwerpers zelf klein- en grootschalig een materiaal kunnen maken in plaats van te kiezen uit bestaande stoffen. Via het platform van BYBORRE moet textiel on demand gemaakt kunnen worden, wat overtollige voorraad scheelt.

Eigen modemerk

Tot nu toe haalden Haverlag en Akkersdijk al circa 5,5 miljoen euro op voor de uitbouw van hun bedrijf, onder meer bij impactinvesteerder SHIFT Invest en het Amsterdamse Klimaat en energiefonds en angels. Volgens Akkersdijk zet BYBORRE studio zich in voor ‘echte textielinnovatie. ‘Het is onze missie om het spel van textiel te veranderen van een sourcing-gedreven industrie naar een duurzaam ontwerp- en innovatiegame’. Akkersdijk voert naast een studio ook een eigen modemerk, het BYBORRE-label, dat als speeltuin dient voor nieuwe innovaties en te koop is in een kleine veertig eersteklas boetieks over de hele wereld, inclusief winkels zoals Browns in Londen, Isetan in Tokio en Snowpeak in New York.