Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze last mile startups zijn de redding van gesloten winkels

Winkel dicht? Last mile bezorgers Bringly en Packaly to the rescue! Door de lockdown loopt het storm bij de startups. 'Er zijn zelfs winkels waar je nu telefonisch kunt bestellen.'

Je leest nu: Deze last mile startups zijn de redding van gesloten winkels

Het zal je maar gebeuren: tot de nok toe volgestouwd met voorraad, en klaar voor de kerstdrukte die dit jaar nog meer omzet beloofde dan ooit – waar moet het vakantiegeld anders heen? Het virus en het kabinet besloten anders: de winkeldeuren van alle niet-essentiële retailers (over die definitie valt nog een boom op te zetten) blijven potdicht de komende weken. Waar moet je in hemelsnaam met je voorraad naartoe, en hoe help je je klanten aan hun producten?

Ship from store

Het is niet elke retailondernemer gegeven een omnichannel strategie te ontwikkelen, waarbij het nauwelijks uitmaakt of je klanten online bestellen of in je winkel verschijnen om producten aan te schaffen en die ook nog naar huis te slepen. En daarom zijn de logistieke dienstverleners die zich specialiseren in last mile delivery, in het bijzonder van je winkel naar de consument in de omgeving, een uitkomst in deze barre tijden. Ship from store, heet hun specialisme.

Door het dak

Als we Rajiv Laigsingh bellen, wordt ons vermoeden bevestigd: het loopt ongelofelijk storm bij zijn delivery dienst Bringly. ‘Het gaat compleet door het dak, met steden als Amsterdam en Rotterdam waar de vraag echt piekt, en keer 5 of zelfs keer 10 is gegaan. We verdubbelen iedere dag, en dan moet de echte kerstdrukte nog komen.’

Met Bringly timmert Laigsingh al een tijdje succesvol aan de weg. Zijn spel: een netwerk weven van lokale koeriers – vaak fietsers, maar steeds vaker ook elektrisch rijdende specialisten – en dat ontsluiten voor winkeliers of andere partijen die vanuit lokale hubs willen leveren.  Inmiddels is Bringly in meer dan 30 steden actief op die manier. ‘De vraag komt nu zelfs vanuit plaatsen waar je het niet direct zou verwachten: Uden en Zutphen.’

Netwerk uitbreiden

De vraag kan Laigsingh op dit moment nog aan. ‘We zijn natuurlijk als een dolle extra koeriers aan het werven en ons netwerk aan het uitbreiden, samen met onze partners. In sommige steden werken we met partners die bezorgers in dienst hebben, in andere plaatsen zijn het netwerken van freelancers.’ De winkeliers biedt hij twee mogelijkheden om hun pakketjes aan te bieden: handmatig invoeren in de website, of de API van Bringly integreren in de eigen website of app. ‘Dat is voor de zeg maar iets meer online gevorderde retailers.’

Maar zelfs de winkelier die nauwelijks online is, kan terecht bij de last mile bezorgers. ‘Het meest creatieve wat ik tegenkom, zijn winkels waar klanten gewoon kunnen bellen of ze een bepaald artikel hebben. Die maken er een pakketje van en bieden het via ons aan.’ Boeken, kleding, schoenen, cosmetica, lingerie: je kunt het zo gek niet  bedenken of het wordt via het Bringly-netwerk afgeleverd. ‘Apotheken gaan nu ook beginnen met bezorgen via ons. Iedereen die via een winkel iets verkoopt en nu wordt geconfronteerd met de lockdown meldt zich. Het is een merkwaardige, maar voor ons leuke tijd: het is bijzonder druk.’

#Unlockretail

Bringly is voor MT/Sprout een goede bekende, als 25 onder de 25-ondernemer, maar dat geldt ook voor het Utrechtse Packaly, de startup van fietsfanaat Axel Dekker, die in de zomer van 2019 live ging en al eens startup van de week was. Niet geheel toevallig werken de twee ook samen. In oktober startten ze #unlockretail, een ‘collectief’ dat exact is gericht op het helpen van retailers tijdens deze covidperiode. ‘We kwamen elkaar sowieso steeds vaker tegen, dus we zijn in de zomer maar eens een biertje gaan drinken,’ zegt Alex Dekker.

Inmiddels helpen beide netwerken een snel groeiende groep kleine, maar ook grote retailers. Sinds dit voorjaar ging het al behoorlijk crescendo, maar deze tweede lockdown bewijst definitief het gelijk van beide ondernemers. ‘Het is de afgelopen dagen echt geëxplodeerd. Als je een gevoel wil krijgen: we deden gisteren 200 procent van wat we tijdens Black Friday deden’, zegt Dekker. Hij is met Packaly inmiddels in 10 grote steden actief, en kan snel schalen doordat hij uitsluitend met ‘eigen’ zzp-koeriers werkt: de fietsers die vaak ook voor Deliveroo en/of UberEats rijden.

1200 koeriers

Inmiddels zijn er 1200 aangemeld bij Packaly. Een ideale baan voor iemand die dankzij de winkelsluiting even niets om handen heeft? ‘Inderdaad, ik heb retailers die me vragen: ik heb hier 3 mensen rondlopen. Kan ik die niet aanmelden als koerier? Natuurlijk: nu verdienen ze geld en rijden ze ook voor andere ondernemers.’ De ship from shop-diensten zijn waarschijnlijk ook niet over als het vaccin er eenmaal is. ‘Veel klanten die zich nu aanmelden, hadden eerder al interesse getoond. En we rijden toevallig sinds vorige week voor cosmeticaketen Lush. Die doen nu niets anders dan pakketjes inpakken in hun winkels, maar we waren dankzij onze 100 procent CO2-neutrale dienst al een partner die perfect bij hun merk aansluit.’

Tot nu toe hoeven Laigsingh en Dekker nog geen nee te verkopen, zoals een grote concurrent. Laigsingh: ‘En grote vertraging hebben we ook nog niet doordat we op tijd konden schalen. We halen onze belofte van same day delivery 9 van de 10 keer, en anders wordt het pakket de volgende dag bezorgd. Maar het is hier wel echt alle hens aan dek.’