Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze dienst maakt menselijk kapitaal net zo belangrijk als omzet en andere ‘harde’ cijfers

Leuk al die cijfers in je jaarverslag, maar hoe gaat het met je medewerkers? Hun groeipotentie is minstens zo belangrijk als je omzet en solvabiliteit, stelt de nieuwe SaaS-dienst WeTheCapital.

Haro Schultz van Haegen verbaasde zich als partner bij corperate finance-firma Vondel Finance altijd over de manier waarop bedrijven werden gewaardeerd. Financiële cijfers, balansen en winstpotentieel vertellen wat hem betreft maar een kant van het verhaal. ‘Spelers als KPMG en De Brauw lichten het hele bedrijf door, maar niemand kijkt naar de mensen’, zegt Schultz van Haegen. 

Daar wil hij verandering in brengen met WeTheCapital, een nieuwe dienst die hij deze week lanceert met compagnons Joop Egmond en Patrick Willems. Met behulp van persoonlijkheidstests smeedt de dienst een online dashboard waarmee ook de CFO kan zien hoe medewerkers in hun vel zitten, hoeveel groei er bij hun nog in het vat zit en door welke karaktereigenschappen het bedrijf als geheel wordt gekenmerkt. ‘Dat werd altijd als ‘softe’ materie gezien, maar die kunnen we nu hard maken.’

Investeerders

Schultz van Haegen (foto rechts) weet uit ervaring dat ook investeerders dit soort inzichten interessant vinden, ‘omdat ze er hier nog niet op deze manier naar kijken’. ‘Investeerders kennen de markt en weten bijvoorbeeld hoe je leningen kan optimaliseren. Maar heeft een bedrijf ook de mensen aan boord om te kunnen groeien? Of, als metafoor: je kan als trainer wel zeggen dat je mee wil doen aan de Champions League, maar dan zul je eerst moeten weten wat voor mensen je in huis hebt, en vervolgens moeten investeren.’

WeTheCapital schotelt medewerkers online vragenlijsten voor, gebaseerd op persoonlijkheidstests zoals de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) en het 7S-model van consultant McKinsey. Ook wordt er een enquête ingevuld over de organisatie als geheel, met aspecten zoals de cultuur, de besluitvorming en de mate van openheid en veiligheid.

Die data wordt gecombineerd, zodat helder wordt welke eigenschappen binnen een bedrijf dominant zijn. Een schaal van 0 tot 100 toont hoeveel van het potentieel in een bedrijf daadwerkelijk wordt benut.

KPI’s

Zo zou duidelijk moeten worden in hoeverre de KPI’s van het bedrijf passen bij het team dat die doelen moet uitvoeren. Op basis daarvan kan een bedrijf teams op een andere manier samenstellen, of andere opdrachten meegeven en andere vormen van besluitvorming overwegen.

WeTheCapital richt zich met name op ‘mensgerichte’ bedrijven (vanaf ongeveer tien medewerkers) in de dienstverlenende sector. Bedrijven waar vaak rond de 70 procent van de kosten naar salarissen gaat.

‘Waarbij eigenlijk niemand kijkt naar het rendement dat je daarop maakt’, stelt Schultz van Haegen. ‘Behalve dan het ziekteverzuim, maar dat is geen goede indicator of mensen het naar hun zin hebben. Het gaat er juist om dat je als bedrijf weet hoe je mensen in hun kracht krijgt, dat je dat bijhoudt en aan de buitenwereld meldt. Net zoals je in je jaarverslag je financiële parameters deelt, vinden we dat dit ook naar buiten moet. Het geeft aan hoe goed je voor je mensen zorgt.’

Het geeft aan hoe goed je voor je mensen zorgt

Voor de CFO

Dat soort inzichten zouden dan ook niet beperkt moeten blijven tot de HR-afdeling, meent WeTheCapital. Het dashboard van de dienst is (ook) gericht op de CFO, om hem of haar naast de financiële kant ook een beeld te geven van het menselijke kapitaal van het bedrijf. 

Medewerkers krijgen via WeTheCapital een persoonlijk profiel, en kunnen zo meer over zichzelf leren. Daardoor voelen zij zich volgens Schultz van Haegen meer betrokken bij de resultaten en doelen van een bedrijf. ‘Ik zie dat mensen willen werken bij bedrijven waarvan ze weten dat die erop gericht zijn dat ze het maximale potentieel uit hun medewerkers willen halen.’ De informatie die het management onder ogen krijgt is geanonimiseerd, benadrukt de dienst.

WeTheCapital is deels een SaaS-vertaling van de kennis en ervaring van Egmond en Willems, die de afgelopen jaren al samenwerkten als ‘interventiecoaches’ voor bedrijven. Om de dienst te leiden treedt Schultz van Haegen deze week terug als partner bij Vondel Finance. ‘Dit onderwerp heeft me gegrepen. Ik geloof echt dat dit een belangrijke toevoeging is in de wereld waarin we werken.’

Verdienmodel

Hoewel WeTheCapital zich presenteert als SaaS-bedrijf, beperkt het verdienmodel zich niet tot een maandabonnement. De dienst kan ook eenmalig ingezet worden als onderdeel van een bedrijfswaardering. ‘Maar we passen het liever toe in een repeterend verhaal, bijvoorbeeld twee of vier keer per jaar.’ 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat nog wel ‘handwerk’ is, is het vertalen van alle cijfers vertalen in conclusies en aanbevelingen. De fee die WeTheCapital verdient (bedragen worden niet gedeeld) is gebaseerd op de omvang van een bedrijf.

Uiteindelijk zouden de ‘softe’ kenmerken van bedrijven een integraal onderdeel moeten worden van de (jaarlijkse) verslaglegging van bedrijven, is de ultieme missie (BHAG) van de HR-dienst. Schultz van Haegen: ‘Hoe je ervoor staat moet niet alleen over geld gaan, maar ook hoe je met je eigen mensen omgaat. Niet alleen cijfers tellen, maar juist de mensen.’