Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze app draait de reclamefolder om met push-berichten

Softwareontwikkelaar Jasper Kuperus bouwde voor zichzelf een notificatie-app voor aanbiedingen die al snel bij meer mensen in de smaak viel. Met Startup van de Week Promo heeft hij nu 500 gebruikers aan boord, 'maar daar kunnen nog wel een paar nullen achter'.

Je leest nu: Deze app draait de reclamefolder om met push-berichten

Wat is Promo? 

Een app die aanbiedingen van drogisterijen en supermarkten bundelt, en die pushberichten stuurt wanneer je favoriete product in de aanbieding is. Bij een aanbieding met 2+2-korting of een 2e product met 50 procent korting berekent de app de prijs per product, zodat je kan vergelijken. ‘Je draait de traditionele reclamefolder eigenlijk om’, zegt bedenker Jasper Kuperus. ‘Je vult een product in en de aanbiedingen komen naar je toe. Zo kun je met gemak tientallen euro’s per maand besparen.’

Kuperus bouwde de app in eerste instantie voor zichzelf, maar na enthousiaste reacties uit zijn omgeving groeide het project al snel uit tot iets groters. Andere prijsvergelijkers zijn wat hem betreft ‘rommelig en je kan er vaak niet vinden wat je zoekt’. ‘Sites als Beslist.nl opereren in een ander domein. Ik gebruik Promo zelf vooral voor langer houdbare producten zoals wasmiddel en shampoo, want daar wordt vaker mee gestunt. Er zit meer marge op, dus het is zonde om daar altijd de volle pond voor te betalen.’

Naast simpelweg geld besparen ziet Kuperus nog een use case. ‘Soms zijn aanbiedingen redelijk misleidend. Dan sta je in de winkel en gooi je het zonder er verder over na te denken in je mandje. Maar tik je het product aan in Promo, dan is er een aardige kans dat het twee winkels verderop bijvoorbeeld 2 euro goedkoper is.’

Wie zit er achter? 

Jasper Kuperus werkt als freelance softwareontwikkelaar voor startups, en weet daardoor alvast wat er komt kijken bij het maken van een gebruiksvriendelijke app. Maar wat boodschappen doen is hij ‘eerlijk gezegd een beetje lui, en al helemaal met uitzoeken of iets in de aanbieding is’. ‘Tegelijk weet ik dat mijn favoriete deodorant vaak in de aanbieding is. Maar elke keer als ik het nodig had, was het niet in de aanbieding. Daar kan ik iets voor maken, dacht ik.’

Kuperus schreef een ‘klein robotje’ dat de prijzen van zijn favoriete producten checkte en hem een berichtje stuurde wanneer die deodorant of shampoo in aanbieding was. ‘Voordat ik het wist was ik veel bewuster producten aan het kopen, omdat ik ineens heel makkelijk toegang had tot die informatie. Vervolgens begonnen vrienden te vragen of ze het ook konden gebruiken.’ 

De app bevatte in eerste instantie maar een paar specifieke producten, maar Kuperus besloot dat er een app nodig was waarmee je (nog veel meer) producten kon zoeken. ‘Dan wordt het ineens veel complexer, maar dat soort uitdagingen vind ik juist interessant.’

Wie zitten erop te wachten?

‘De consument die bewuster wil omgaan met zijn of haar uitgaven. Maar ook mensen die heel goed op hun uitgaven moeten letten.’ Voor samenwerkingen met drogisterijen en supermarkten is het wat Kuperus nog wat te vroeg. ‘Ik zie het als een tweetrapsraket, waarbij de app zich nu eerst op de consument richt.’

De ondernemer ziet wel kansen voor het benaderen van bedrijven, voor wie data uit de de app interessante informatie kan opleveren. Niet persoonsgebonden, haast hij zich te zeggen. ‘Maar je ziet bepaalde trends en welke producten het meest favoriet zijn. Je zou ook kunnen zien hoe je winkel qua aanbiedingen scoort ten opzichte van de concurrentie.’

Hoever is Promo? 

Kuperus zette de app (iOS / Android) begin dit jaar live met een selectie van vijf drogisterijketens waaronder Etos en Kruidvat en supermarkt Albert Heijn. ‘Tot nu toe was het vooral een mooie technische uitdaging. Het is niet de eerste app die ik bouwde, maar terwijl je bezig bent komen er veel uitdagingen op je af, zoals het inbouwen van betalingen voor de premium versie. Nu de app live staat kan ik me meer richten op marketing en sales.’

De app wordt nu, grotendeels op basis van mond-tot-mondreclame, bevolkt door ongeveer 500 gebruikers. Dat aantal moet vanaf nu worden opgekrikt met behulp van online advertenties en influencermarketing. Ondertussen wil Kuperus meer drogisterijen en supermarkten aansluiten.  

Wat is het businessmodel?

Om zo veel mogelijk mensen over de drempel te krijgen, hanteert Promo een freemium-model waarbij je producten kan zoeken en maximaal drie producten als favoriet kan toevoegen voor het ontvangen van pushberichten. Heeft een gebruiker die notificaties een paar keer gehad, dan is de kans groot dat hij blijft hangen, verwacht Kuperus. ‘Mensen moeten eerst de waarde van een product kunnen ervaren, voordat je er geld aan uitgeeft.’ Voor het onbeperkt gebruik maken van de app rekent Promo 1 euro per maand, een investering die je volgens Kuperus ‘in no time hebt terugverdiend’.

Nog geld nodig?

Kuperus laat Promo voorlopig met eigen middelen (gebootstrapt) groeien. ‘Ik wil eerst de volledige potentie in kaart brengen voordat ik met funding in zee ga. Dan weet je veel beter wat je nodig hebt. Ik wil nu vooral stappen zetten qua marketing. Die 500 gebruikers, daar moeten nog een paar nullen achter.’