Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 4 ondernemers maken kans op een investering van Monuta

Na twee selectierondes pitchen 4 ondernemers vandaag in de finale van de businesschallenge '100 ideeën over afscheid', die uitvaartverzekeraar Monuta samen met Sprout organiseert. Dit zijn de bedrijven die kans maken op een investering.

Monuta zoekt initiatieven, diensten en producten die bijdragen aan de missie van de uitvaartverzekeraar: ‘Voor iedereen een afscheid met een goed gevoel’. Concreet gaat het om ondernemers die de laatste levensfase van bijvoorbeeld chronisch zieke mensen veraangenamen of verrijken.Monuta challenge: 100 ideeen over afscheid

De 4 uitverkoren ondernemers worden vrijdag opgeroepen om hun bedrijf te pitchen op het hoofdkantoor van Monuta in Apeldoorn. Daar worden ze doorgezaagd door directievoorzitter-Monuta Gert-Hein de Heer, Sandra Koopman (new business Monuta) investeerder Bernd Mintjes en Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling.

De winnaar (wie dat is lees je later op Sprout.nl) krijgt van Monuta alle steun die nodig is om het initiatief tot een succes te maken. Dat kan in de vorm van groeifinanciering, maar ook in de vorm van marktversnelling met bijvoorbeeld de database of marketingkracht van Monuta.

Dit zijn de 4 startups:

Compaan

Wie: Joost Hermans, Bart Landolt
Wat:tablet voor ouderen
Sinds: 2013
Op zoek naar: marketingpower

Compaan is een ‘oma’-proof tablet. Medeoprichter Joost Hermans: “Prachtig vormgegeven en zó eenvoudig dat iedereen er mee overweg kan. Ook al zijn mensen 90 jaar, hebben ze nog nooit een computer van dichtbij gezien en heeft Alzheimer een rol gekregen in hun leven.”

Met de tablet kunnen mensen onder meer beeldbellen, berichten uitwisselen, foto’s delen, een online agenda bijhouden, spelletjes spelen en lokaal nieuws volgen. Daarnaast zijn er verschillende toepassingen voor mantelzorg en professionele zorg. Belangrijk onderdeel is ‘Compaan Portaal’, een online omgeving waar familie en vrienden op een veilige manier communiceren.

Compaan bevordert zo het sociale leven van ouderen, terwijl ook de mantelzorg efficiënter wordt. “Uiteindelijk dragen deze doelstellingen er aan bij dat ouderen langer comfortabel thuis kunnen blijven wonen en dat de zorg voor ouderen ook in de toekomst betaalbaar blijft.”

Het businessmodel van Compaan is behalve een eenmalige tablet-aanschaf gebaseerd op een maandelijks abonnement, zowel voor particulieren als zorgverleners.

Mantelaar

Mantelaar

Wie: Titiaan Zwart, Kurt Hamming
Wat: zorgstudenten koppelen aan ouderen
Sinds: 2013
Op zoek naar: marketingpower en (misschien) groeigeld

Mantelaar koppelt ouderen aan een medisch student die bij hen past qua zorg en gezelschap. Die studenten doen eigenlijk van alles behalve medische handelingen. Zoals samen boodschappen doen, koken, een kopje thee drinken of naar het museum. Het doel is om mantelzorgers (kinderen of partners) te ondersteunen, en eenzaamheid bij ouderen te verminderen.

“We bieden vraaggestuurde zorg in plaats van aanbodgestuurd”, zegt medeoprichter Titiaan Zwart. “Wij komen op de momenten dat de oudere ons nodig heeft en de mantelzorger niet kan, in plaats van wanneer het uitkomt in het rooster van de zorgaanbieder. Daardoor ontstaat er een goede samenwerking tussen de formele en informele zorg.”

De Mantelaar-app automatiseert planning, communicatie en betaling. “Daardoor houdt de mantelzorger de regie en maken wij weinig overheadkosten.” Het businessmodel van Mantelaar bestaat uit een fee over de uurtarief per student.

Nettie

Wie: Michiel Wismans, Hans de Werd
Wat: regel-app
Sinds: 2014
Op zoek naar: groeigeld, marketingpower en partnerships

Wie brengt oma maandag naar de tandarts? Wie doet vrijdag de boodschappen voor de buurman? ‘Regelapp’ Nettie verbindt en activeert de mensen rond iemand die zorg of hulp nodig heeft, onder andere met een online chat- en agendafunctie.

“Met Nettie is het voor iedereen meteen duidelijk wat er geregeld moet worden en wie een taak oppakt”, zegt medeoprichter Michiel Wismans. “Dit creëert saamhorigheid, ontlast mantelzorgers en vermindert eenzaamheid.” Het draait bij Nettie minder om (mantel)zorg, dan om regelen. “Regelen is fun. Voor regelen word je gewaardeerd. Nettie speelt daar op in en vooral dat maakt Nettie uniek.”

Voor zakelijke gebruikers zoals zorgorganisaties of gemeenten heeft Nettie een aantal extra functionaliteiten waarmee de zorgprofessionals ‘dure’ zorgtaken kan overhevelen naar het netwerk van een cliënt. “Nettie zorgt dus voor een doelmatigere inzet van zorgprofessional en reductie van de zorgkosten.”Als zorgorganisaties met Nettie 1 procent van de dure zorgtaken door mensen zelf kunnen laten verrichten, levert dat jaarlijks 275 miljoen euro op, rekent Wisman voor.

TinyBots

Wie: Wang Long Li, Robert A. Paauwe
Wat: pratende robot
Sinds: 2015
Op zoek naar: groeigeld

De robot van TinyBots (‘Tessa’) geeft ouderen met dementie een geheugensteuntje. Bijvoorbeeld omdat het tijd is om medicijnen in te nemen, om weer te eten of iets te drinken, om zich voor te bereiden op een bezoek van thuiszorg, familie of vrienden. Zo ontstaat er tijdens de dag een vertrouwde structuur, wat de zelfredzaamheid van mensen vergroot.

Persoonlijke dagschema’s worden gedeeld via een web-app, waardoor betrokkenen op elk moment aanpassingen kunnen maken. Gebruikers kunnen via spraak invloed uitoefenen op de programmering van taken en herinneringen. Zo leert Tessa snel vanuit verschillende bronnen over tijd wat de gewenste routines zijn, en weet zij steeds beter aan te passen op het leven van de individu met dementie.

“Door ons product als service aan te bieden, en de zware processen in the cloud te plaatsen, weten we de kosten laag te houden”, zegt medeoprichter Wang Long Li. “Gezien de onvoorspelbare ziekteduur en aard van deze ziekte is het aanschaffen van een duur product ongewenst. Maar een abonnementsvorm dat opzegbaar is past beter in deze situatie. Dit verlaagt de drempel tot aanschaf.”

TinyBots verkoopt zijn hard- en software op abonnementsbasis, met een minimumduur van 1 jaar.