In mei vorig jaar stelde Techleap de eerste lijst van tien techbedrijven samen voor het Rise-programma, waarbij ondernemers van elkaar leren en feedback krijgen van topondernemers waaronder Pieter van der Does (Adyen), Ali Niknam (bunq) Michiel Muller (Picnic) en Corinne Vigreux (TomTom/Codam). De ondernemers worden door Techleap.nl ook internationaal op de kaart gezet bij overheden, corporates, investeerders en media.
Afgelopen september volgde een tweede lichting, dit keer met enkel cleantech-bedrijven zoals Sympower, Felyx en Physee. Ook bij het selecteren van de derde lichting groeibedrijven hanteert Techleap vier criteria, waarvan ieder bedrijf er aan minstens twee moet voldoen:
- Op dit moment wordt 10 miljoen euro of meer opgehaald in een financieringsronde;
- een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljoen euro;
- meer dan twintig medewerkers (fte) in dienst;
- minimaal 100 procent groei op jaarbasis
De deelnemers aan de nieuwe batch hebben gemiddeld 35 mensen in dienst en boekten in 2019 een omzetgroei van 170 procent. Dit zijn de tien bedrijven:
1. Bots
Met Bots bouwen oprichters Michiel Stokman, Colin Groos en Stefan Bijen aan een platform voor geautomatiseerd beleggen met behulp van ‘bots’, oftewel algoritmes die je geld aan het werk zetten. De momenteel 49 beschikbare bots kunnen hun kapitaal op dit moment alleen loslaten op cryptovaluta. Op termijn moeten ook gewone aandelen beschikbaar komen.
2. ChannelEngine
ChannelEngine koppelt webshops aan verkoopplatforms zoals Amazon, AliExpress en eBay. Daarmee kunnen gebruikers per marktplaats bijvoorbeeld bepalen welke items worden verkocht, en voor welke prijs.
3. Convious
Convious is een e-commercedienst voor vrijetijdsplekken (‘leisure’) zoals museums, dierentuien en pretparken. Zo’n zestig klanten waaronder SnowWorld, Sea Life (Finland) en Plopsa Indoor (België) gebruiken Convious om tickets te verkopen met dynamische prijzen en om het aantal bezoekers goed te verdelen, wat ook in coronatijd goed van pas komt.
4. Crisp
Crisp is een online supermarkt voor ‘knettervers’ eten zoals groente, fruit en zuivel. Bestellingen (vanaf 50 euro) worden de volgende dag geleverd. Crisp voorkomt onnodige voorraden en verspilling door producten pas te bestellen wanneer een klant bestelt.
5. Meetingselect
Meetingselect is een online marktplaats voor het boeken en betalen van vergaderruimtes. Met een aanbod van 500.000 vergaderplekken is het bedrijf van Anouk Roohé en Judith Huisman naar eigen zeggen wereldwijd de grootste aanbieder.
6. Media Distillery
Media Distillery analyseert met behulp van AI welke personen, merken en objecten er voorkomen in video’s. Daarmee kunnen mediabedrijven zoals Telenet en Eutelsat hun kijkers slimme aanbevelingen voorschotelen en hen slimmer laten zoeken.
7. Social Database
Social Database laat klanten doelgericht adverteren op Twitter. Door het analyseren van (publieke) Twitter-data kunnen bedrijven met behulp van custom made algoritmes inzoomen op interessegebieden, type werk en bepaalde sectoren.
8. Swipeguide
SwipeGuide vervangt werkinstructies en procedures op ouderwets papier met slimme, visuele stap-voor-stap instructies op de smartphone, tablet of digitale bril. Het bedrijf van Daan Assen en Willemijn Schneyder stond in 2019 nog in de Challeger50 van MT/Sprout, en wordt inmiddels gebruikt door werknemers bij onder andere Heineken, PepsiCo en Deutsche Telekom
9. Plotwise
Plotwise, een jaar geleden nog Startup van de Week, maakt software waarmee webwinkels bezorgers zoals Coolblue en Redjepakketje hun bezorgmomenten in kunnen plannen. Algoritmes helpen bij het bepalen van de beste routes, voorkomen lege busjes en zorgen voor meer betrouwbare bezorgbeloftes.
10. Wonderflow
Wonderfow geeft bedrijven een centraal dashboard voor het analyseren van klantenfeedback, en niet alleen met behulp van de recensies bij webwinkels maar bijvoorbeeld ook op basis van de reacties onder een youtube-video. De software voorspelt welke verbeteringen de meeste winst kunnen opleveren en vergelijkt producten met scores van van concurrenten. Onder de klanten van Wonderflow zitten Samsung, Uber en TomTom.
Techleap gebruikt de inzichten uit het programma om het tech-ecosysteem in Nederland verder te verbeteren, door knelpunten te signaleren en oplossingen te bedenken voor de uitdagingen van groeibedrijven. Zo moet Nederland uitgroeien tot het beste ‘ecosysteem’ van Europa.
Een impressie van de eerste lichting: