Wat is Plotwise?
Plotwise levert (cloud)software waarmee partijen als webwinkel Coolblue en bezorgdienst Redjepakketje de bezorging van hun pakketjes slim kunnen inplannen. Daarmee kunnen ze hun operationele efficiëntie (minder kilometers en voertuigen) met “minstens 20 procent” verbeteren, zegt oprichter Michel Boerrigter: “De consument krijgt snel en praktisch zijn spullen geleverd wanneer het hem of haar het beste uitkomt én het het beste past binnen de operatie van de bezorger.” Dat is een aantrekkelijke pitch in een e-commercemarkt waar bezorging een van de grootste bottlenecks is.
Het geheime ingrediënt van Plotwise is dat het planningsproces naar voren wordt gehaald, en onderdeel wordt van het bestelproces. Een klant die bij bijvoorbeeld Coolblue bestelt, krijgt binnen een paar milliseconden een bezorgvoorstel, waarbij rekening wordt gehouden met meerdere factoren, zoals het verkeer in zijn of haar omgeving, of er in de buurt ook al bezorgingen gepland staan en welk soort bezorgvoertuig (busje of bakfiets) er gebruikt wordt. Boerrigter: “Continu plannen betekent dat je niet alleen extra chauffeurs inschakelt op drukke momenten, maar ook dat je kan anticiperen en consumenten kan sturen naar gunstige bezorgmomenten.”
Wie zitten erachter?
Michel Boerrigter lanceerde in 2011 Calendar42, een spin-off van de TU Delft. Die startup richtte zich ook op (het inplannen van) persoonlijk vervoer en de zorg. Toen de planningssoftware goed aan bleek te slaan in de wereld van pakketbezorging, met Coolblue en PostNL als launching customer, was het tijd voor een pivot en naamsverandering.
Het team groeide van vijf naar dertig medewerkers (met zestien nationaliteiten) met daarin “veel slimme mensen die willen werken aan een groot maatschappelijk probleem”, zegt Boerrigter over de grote hoeveelheid verkeer die online bestellen veroorzaakt. “Dit lost je niet op met een appje.”
Wie zitten erop te wachten?
Webwinkels en bezorgdiensten. Die merken dat e-commerce nog altijd hard groeit, maar ook dat de wegen vastlopen. “Voor onze oplossing moet je wel enige schaal hebben, voor een partij met minder dan 50 voertuigen is het minder interessant.”
Nederland is voor Plotwise daarmee al snel te klein. Maar Europees gezien bestaat de doelgroep uit een paar honderd grote en een enkele duizenden Coolblue-achtige partijen, waaronder ook supermarkten en woonwinkels.
Hoever is Plotwise?
Plotwise strikte tot nu toe onder andere Coolblue, PostNL en Redjepakketje als klant. De startup bereidt zich nu voor op internationale groei. Boerrigter: “Nederland is op logistiek gebied een waanzinnig interessante en vooruitlopende regio, maar de landen om ons heen zijn qua volume een veelvoud.” Naast Europa is ook Azië een van de gebieden waar de dienst naar kijkt.
Wat is het businessmodel?
Software as a Service (SaaS). Anders dan gangbare SaaS-modellen is er – vanwege de markt – geen sprake van een vast bedrag per maand, maar betalen logistieke klanten op basis van het aantal orders dat ze maandelijks met behulp van Plotwise verwerken.
“Een heel clean businessmodel, zegt Boerrigter, “waarmee je het voor dit soort bedrijven een OPEX-verhaal (Operational Expenditure, red.) maakt”. “De marges zijn hier flinterdun. Als je kan helpen om de omzet te verhogen en de kosten te verlagen, kun je die marges helpen vergroten.”
Een cloudmodel is in de logistieke wereld – waar nog vooral wordt gewerkt met traditionele softwarecontracten en consultancy – compleet nieuw, zegt Boerrigter. “We zeggen dat we geen software leveren, maar een oplossing. Daarmee is de incentive net zo groot voor ons.”
Nog geld nodig?
Plotwise financierde zijn groei tot nu toe met behulp van een aantal informele investeerders en investeringsfonds Investion. Volgend jaar verwacht de startup een “grote ronde” op te zullen halen, om zichzelf ook buiten Nederland op de kaart te kunnen zetten.