Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De coöperatie: klanten en medewerkers financieren je groei

De coöperatie is helemaal terug van weggeweest. Hiermee laat je je groei niet financieren door angels of investeringsfondsen, maar door klanten, medewerkers en leveranciers. Hoe geef je zo'n model vorm? En waarom zou je eigenlijk zoveel mini-aandeelhouders aan boord willen hebben?

de coöperatie Stéphanie Vellekoop, Stijn Markusse, Boerschappen
Boerschappen
Je leest nu: De coöperatie: klanten en medewerkers financieren je groei

Stijn Markusse sprak het afgelopen jaar met tientallen banken, angels en investeringsfondsen. Maar wie er ook tegenover hem zat, telkens weer ging het over dat ene woord: de exit. ‘Het ging vooral over omzetverwachtingen en zeggenschap. Een aantal partijen eiste zelfs het recht om Boerschappen bij een goed bod te mogen verkopen.’

Het is een strategie die hij niet bij zijn duurzame maaltijdboxen vindt passen. ‘We zijn een commercieel bedrijf, maar gaan niet voor het snelle geld. Dat heeft ons uiteindelijk ook gebracht waar we nu zijn.’ Met twee investeerders zat Markusse meerdere keren aan tafel. Toen ook die gesprekken op niets uitliepen, hakten hij en zijn vrouw de knoop door: we worden een coöperatie.

Merken met duurzaam karakter

Daarmee staat het snelgroeiende maaltijdboxenbedrijf niet op zich. De ouderwetse coöperatie lijkt zelfs bezig aan een opmerkelijke revival. Boerschappen deed de sharefunding via Eyevestor. Op dat platform staat een hele reeks aan mkb-bedrijven. Onder hen ook Seabass, het kledingmerk van voormalig Mediamarkt-topman Barry van Ruiven.

Lees ook: Op zoek naar nieuwe groeikansen? Rek het begrip klant op

Wat direct opvalt: veel bedrijven hier hebben een duurzaam karakter. ‘Het zijn ondernemers die eco-systemisch denken’, zegt Gijs Dalen Meurs, de oprichter van Eyevestor. ‘Voor hen is de purpose minstens zo relevant is als winst maken. Ze willen hun klanten en medewerkers bij die missie betrekken.’

Voor de bedrijven die zijn platform gebruiken gelden overigens meer argumenten, zo stelt hij. ‘De één doet het dus vooral voor medewerkersparticipatie en klantenbinding. Voor de ander gaat het in de basis echt om funding en liquiditeit vergaren, om zo verder te kunnen groeien.’

Een coöperatie worden

Op Eyevestor kun je aandelen digitaliseren, beheren en communiceren. Voor leden die hun waardepapier weer willen verkopen, heeft elk bedrijf een eigen marktplaats ingericht. Op deze manier zakendoen heeft volgens Dalen Meurs een paar belangrijke voordelen.”

Een medewerker kun je bijvoorbeeld wel stemrecht geven en een klant niet

‘Als je via een bv aandelen wilt uitgeven of verhandelen, moet dat via de notaris. Dat is als coöperatie niet nodig. Je bent dan in feite een vereniging met winstoogmerk, die kan fungeren als holding waar de werkmaatschappij wordt ingebracht of als vervanging dient van een bv.

Het coöperatiemodel herkent bovendien verschillende stakeholder-types. Zo kun je bijvoorbeeld een medewerker stemrecht geven en een klant niet.’

Klanten worden ambassadeur

Yoghurt Barn bestaat precies tien jaar en bleef al die tijd in handen van oprichters Wouter en Esther Staal. Sinds afgelopen week zoekt het bedrijf naar mede-eigenaren, buiten het bekende wereldje van angels en investeringsfondsen om. Op deze manier hoopt Wouter Staal de komende weken 1,5 miljoen euro op te halen.

‘Sinds twee jaar zijn we volledig duurzaam gaan ondernemen en ik heb geleerd dat je dit vooral niet alleen moet willen doen’, zegt Staal. ‘Met een coöperatie maak je van klanten ambassadeurs die op verjaardagen jouw verhaal en missie met andere mensen delen. Dat is toch de droom van elke ondernemer?’

Crowdfunding versus sharefunding

Acht jaar geleden haalde zijn bedrijf nog een ton op met crowdfunden. Door deze keer voor sharefunding te kiezen, kan YB haar eigen kaspositie verder versterken. Een mkb-beurs was voor Staal geen optie. Want, zo zegt hij: ‘Daar zijn je aandeelhouders een nummer waar je nauwelijks contact mee hebt. Dat is heel afstandelijk en past niet bij ons.’

Lees ook: Qlayers kan best harder groeien met zijn verfrobots: ‘We zijn optimistisch’  

De eerste 24 uur sleepte het bedrijf meteen 300.000 euro binnen. Investeerders die er voor minimaal 500 euro ingaan, krijgen van YB een gratis ontbijtje. Het pitchdeck werd op die eerste dag maar liefst duizend keer gedownload. ‘Ik heb dan ook alle reden om te veronderstellen dat we ons doelbedrag gaan halen’, zegt Staal.

De kersverse mede-eigenaren zitten in ieder geval twee jaar aan hun aandelen vast. Daarna kunnen ze die eventueel verhandelen op de marktplaats.

Geen exit-strategie

Een coöperatie worden heeft Stijn Markusse vooralsnog in ieder geval geen windeieren gelegd. Na drie dagen had zijn bedrijf op deze manier al 4 miljoen euro binnengesleept bij boeren, klanten en medewerkers. Ruim voldoende om voorlopig verder te groeien.

En één ding staat vast: al die kersverse aandeelhouders zullen – gelukkig voor hem – niet naar zijn exit-strategie vragen.

Niets meer missen over Startups & Scaleups? Meld je aan voor de nieuwsbrief!