Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Boldking-oprichter: ‘Overname Dollar Shave Club is fantastische erkenning’

Het Amerikaanse Dollar Shave Club werd vorige week voor 1 miljard overgenomen door Unilever. Hoe kijkt de Nederlandse concurrent Boldking, in 2013 Sprout Challenger, daar tegenaan? We belden met oprichter Rochdi Darrazi.

Je leest nu: Boldking-oprichter: ‘Overname Dollar Shave Club is fantastische erkenning’

“Ik scheer me heel veel, en telkens als ik in de winkel stond dacht ik: dit moet anders kunnen”, zei Rochdi Darrazi in 2013 tegen Sprout over de oprichting van Boldking, samen met mede-oprichter Tibo Thijs Diepenhorst. In dat jaar begonnen ze met de online verkoop van scheermesjes voor de helft van de prijs die je er in de winkel voor neerlegt. “Maar het gaat om meer dan de prijs. Het gaat ook om het gemak en de service die je erbij krijgt”, zei Darrazi destijds. Klanten van Boldking kiezen zelf met welke frequentie ze hun scheermesjes thuisgestuurd willen krijgen en kunnen gebruikte mesjes retour sturen voor recycling. 

Drie jaar later gaat het goed met het bedrijf. Cijfers over omzet of gebruikers laat Darrazi niet los, maar “we groeien jaar op jaar keihard en we hebben er nog steeds erg veel zin in”, laat hij weten.

Niet de eerste de beste

Het nieuws van vorige week dat de Amerikaanse concurrent Dollar Shave Club, met 3,2 miljoen gebruikers in de Verenigde Staten, voor een miljard dollar is overgenomen door Unilever noemt Darrazi “een fantastische erkenning voor ons businessmodel.” Want, zegt hij: “Het is nogal wat. Unilever is niet de eerste de beste.”

Sprout maakte een snelle berekening. Met 3,2 miljoen gebruikers kreeg Dollar Shave Club 312,50 dollar per gebruiker van Unilever. Gaan de oprichters van Boldking daarvan ook dollar-tekens zien? “Nee hoor”, zegt Darrazi, “wij zijn dit bedrijf begonnen omdat we iets op willen bouwen. We zijn heel blij dat dit businessmodel serieus genomen wordt, maar we zijn in de eerste plaats bezig een mooi Europees bedrijf neer te zetten en een probleem op te lossen. Met een exit zijn we nu helemaal niet bezig.” Boldking is actief in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Frankrijk.

Concurrent

Bang voor concurrentie van het grote Unilever is Darrazi niet. “Deze markt was nagenoeg een duopolie, maar hij is 15 miljard euro groot. Er is ruimte zat voor meer dan twee spelers. Unilever is niet de minste, maar ik maak me er niet druk om.”