Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Grote ontslagrondes bij big tech. Hoe hengel je dat talent binnen als startup?

Het ene na het andere grote techbedrijf komt met een pijnlijke ontslagronde op de proppen. Opmerkelijk, omdat we tegelijkertijd in een krappe arbeidsmarkt leven. Hoe hengel je als startup het talent binnen dat big tech liever kwijt dan rijk is?

ontslag personeel techbedrijven
Je leest nu: Grote ontslagrondes bij big tech. Hoe hengel je dat talent binnen als startup?

Het is misschien wel de grootste contradictie van deze economische tijd. De arbeidsmarkt mag zo krap zijn dat treinen uitvallen, maar in de wereld van big tech vinden gigantische ontslagrondes plaats.

Big tech ontslaat talent

Het Amerikaanse dataplatform Crunchbase houdt een verbluffend omvangrijk lijstje bij met techbedrijven in de Verenigde Staten die talent de deur uitdoen. Op moment van schrijven staat de teller op 157 bedrijven. Bij Paypal vliegen 48 mensen eruit, Netflix ontslaat 450 medewerkers en bij Coinbase zeggen ze zelfs gedag tegen 1.100 personeelsleden.

En het slechte nieuws blijft maar komen. Twitter ontslaat 30 procent van zijn hr-team, bij Klarna moet de organisatie 10 procent kleiner worden en Microsoft wil 1 procent van zijn mensen ontslaan. Zelfs bij de tot voor kort zo succesvolle flitsbezorgers gaat de bezem door de organisatie. Bij Meta krijgen managers de opdracht om mensen die matig presteren te identificeren, zodat die eruit geknikkerd kunnen worden en bij Snap nemen ze even minder mensen aan.

Guur economisch klimaat

Techbedrijven wijzen op het gure economische klimaat. De stijgende rentes en torenhoge inflatie spelen big tech parten. Waarderingen van unicorns zakken als een pudding in elkaar en beursgenoteerde techbedrijven moeten het al maanden doen met slechte koersen. De toonaangevende techbeurs Nasdaq verloor sinds april zo’n 20 procent van zijn waarde. De oorlog in Oekraïne en de nog altijd sluimerende coronapandemie zorgen voor extra onzekerheden.

Niet alleen het economisch speelveld is minder gunstig gestemd, ook veel techbedrijven doen het zelf minder goed. Zo houdt Meta-ceo Mark Zuckerberg al rekening met ‘een van de ergste neergangen in de recente geschiedenis’. Big tech houdt daarom hand op de knip en dat zie je terug in hun conservatoire personeelsbeleid.

Volgens de Amerikaanse vc-investeerder Marc Andreessen is dat overigens geen overbodige luxe. Zo tweette hij al in april licht cynisch: ‘The good big companies are overstaffed by 2x. The bad big companies are overstaffed by 4x or more.’

52.000 ontslagen medewerkers

Er is dus nu veel techtalent dat zonder werk zit. Volgens Crunchbase zijn er alleen in Amerika dit jaar al 28.000 medewerkers ontslagen. Wereldwijd zou het om al meer dan 52.000 ontslagen techmedewerkers gaan, aldus datasite layoffs.fyi. Onderstaande tabel van deze website toont aan dat de ontslagrondes in de buurt komen van die van coronajaar 2020.

Ontslagen techmedewerkers

De kans dat al die techmedewerkers treinconducteur worden, lijkt uiterst gering. Jammer voor fervente treinreizigers, maar al die 52.000 ontslagen techies zullen waarschijnlijk eerder nieuw werk zoeken in hun branche.

Bij lang niet alle techbedrijven gaat het slecht. Volgens layoffs.fyi zijn er relatief weinig ontslagrondes bij startups in de consumenten-,  bouw- en reisbranche. De vraag der vragen is dus: hoe hengel je als startup of scaleup met een personeelstekort behendig al dat talent van big tech binnen?

Bied talent zekerheid en vrijheid

Natuurlijk allereerst door ze een degelijk, marktconform salaris te bieden dat aan de inflatie gecorrigeerd is. Vergeet daarbij ook de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Zo schreven wij onlangs nog over bedrijven die hun medewerkers de mogelijkheid geven tijdelijk in het buitenland te werken. Zekerheid (loon, degelijke contracten) en vrijheid (de mogelijkheid tot thuiswerken) vormen de basis.

Toch is dat niet alles wat je kunt doen. Forbes vroeg al in 2020 aan een achterban van experts en coaches hoe je het handigst met big tech kunt concurreren om talent. We delen de zeven beste tips met je, met wat inhoudelijke aanvullingen.

1. Verkoop de voordelen van een startupcultuur

Wie bij een groot bedrijf werkt, geniet van onder meer werkzekerheid, structuur en dikwijls merkbekendheid. Bij startups zitten de voordelen juist in flexibiliteit, persoonlijke groei en werken met een team van gelijkgestemden. Wie de logheid en anonimiteit van grote bedrijven zat is, zal zich aangetrokken voelen door deze kenmerken van de startupcultuur.

2. Bied aandelen aan

Grote bedrijven bieden zekerheid, maar als nieuweling in de organisatie krijg je zelden de mogelijkheid je direct in te kopen. Als startup kun je nieuwe personeelsleden eenvoudiger aandelencertificaten aanbieden. Je kunt hiermee compenseren voor je salaris, dat logischerwijs minder hoog zal zijn dan dat van big tech-bedrijven. Mocht je startup ooit naar de beurs gaan, dan kunnen werknemers hun aandelen verzilveren.

Lees meer: 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen

3. Laat zien dat je missie het verschil maakt

Je kunt wel werken bij een bedrijf als Meta of Uber, maar wat voegen die bedrijven toe aan de wereld? Uber maakt chauffeurs armer en Meta-dochter Facebook had talloze privacyschandalen. Als jouw startup of scaleup juist iets goeds doet voor de wereld is dat een van de unique selling points in de strijd om talent.

Zo zei Jacqueline van den Ende van groen investeringsplatform Carbon Equity tegen MT/Sprout: ‘Ik heb totaal geen moeite om de beste mensen te vinden. Op een vacature voor analist kreeg ik laatst 500 reacties. Dat bewijst wat mij betreft dat de jongere generatie echt op zoek is naar betekenis. Bij ons verdienen ze een fractie van wat ze bij de gevestigde orde kunnen beuren.’

4. Concurreer op leiderschap

Niet alleen de missie van je bedrijf kan verschil maken, ook je manier van leidinggeven. Stel daarom een managementteam samen dat het creëren van een veilige werkomgeving als prioriteit heeft. Denk daarbij aan zaken als inclusie en diversiteit. Empathisch leiderschap kun je bovendien uitstralen door gerichte media-interviews.

5. Wijs op de unieke kansen van je bedrijf

De kans dat big tech nog met sterk disruptieve producten komt, is een stuk kleiner dan dat startups hiermee komen. Als jouw bedrijf met een unieke vernieuwing op de proppen komt, is het zaak dit uit te dragen. Nieuwe medewerkers kunnen onderdeel zijn van die vernieuwing, waarmee je misschien wel de wereld verandert. Dat zijn kansen waar talentvolle mensen wel oren naar hebben.

6. Investeer in hun ontwikkeling

Wie bij big tech-bedrijven aan de slag gaat, geniet al snel van riante bonussen en topsalarissen. Als startup kun je daar niet mee concurreren, dus zul je op andere zaken moeten excelleren. Iets wat je kunt doen, is uitdragen dat je in de ontwikkeling van je personeel investeert. Denk bijvoorbeeld aan leiderschapsprogramma’s en gepersonaliseerde opleidingsmogelijkheden.

7. Richt je op levensstijl en relaties

Bedrijven zoals Google en Meta bieden personeel een ‘go-go-go, glitzy lifestyle‘ aan. Je kunt op de campus overnachten, je vliegt continu de wereld over, er is steevast gratis übergezond voedsel. Maar ja, het werk gaat ook altijd door. Als kleine startup kun je niet al die voordeeltjes, maar wel een betere werk-privébalans bieden. Met een evenwichtige levensstijl kunnen medewerkers eenvoudiger goede relaties onderhouden.

Lees meer over recruitment: