Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bakkie pleur mét vitamines? Deze startup denkt er (zwart) goud mee in handen te hebben

Koffie waardoor je je beter kunt focussen op je werk en je tegelijkertijd ook nog eens je vitamines binnenkrijgt: de Utrechtse Startup van de Week Cupplement timmert ermee aan de weg. En broedt op een abonnementsdienst.

Cupplement

Wat is Cupplement?

De Utrechtse startup Cupplement levert koffie met de ‘superfood’ guaraná, MCT-olie en vitamines B1, B2 en B12 als bestanddelen. De guaranábes bevat ook cafeïne, die in tegenstelling tot reguliere cafeïne langzamer wordt opgenomen in je lichaam, belooft het bedrijf. Hierdoor blijf je met één bakkie pleur langer energiek. 

De – niet-verzadigde – MCT-olie zou er vervolgens voor zorgen dat je je als koffieleut beter kunt focussen op je werk. Om te garanderen dat hun product zuivere koffie is in plaats van de zoveelste voedselhype, belooft de startup dat alle bestanddelen door de voedselwetenschap zijn getest. Het product is bovendien fair trade, aldus Cupplement, en de capsules zijn biologisch afbreekbaar.

Wie zitten erachter?

Cupplement komt uit de koker van ondernemers Florian Fermin en Stefan Wateler (beiden 26). Beiden zijn net een week afgestudeerd van hun studies communicatie en technische bedrijfskunde. ‘Tijdens het studeren hadden we vaak nauwelijks energie’, zegt Fermin. ‘We grepen naar heel veel koffie of energiedrank, maar de cafeïne had na een tijdje geen effect meer. We dachten toen: kun je niet meer producten in koffie verwerken?’ In Silicon Valley bleken sommige bedrijven al met iets soortgelijks bezig, maar volgens Fermin is dat alleen maar mooi: ‘Dat bevestigt dat ons idee potentie heeft.’

Onze kamers liggen vól met cups

De twee werkten anderhalf jaar aan een goed recept voor hun koffiecups en lieten in het najaar van 2020 hun eerste batch maken. Fermin en Wateler hebben nog geen personeel en runnen het bedrijf vanuit hun studentenkamers. Daar lijken ze echter wel wat uit te groeien. Fermin: ‘Onze kamers liggen vól met cups. We hebben er duizenden onder onze bedden opgeslagen.’

Wie zitten erop te wachten?

Fermin en Wateler richten zich primair op consumenten van grofweg 25 tot 35 jaar, die nog studeren of net klaar zijn. Fermin: ‘Ze zijn veel bezig met sporten, maar hebben een te druk leven om altijd te kunnen sporten. Ons product houdt ze in de tussentijd gefocust en gezond.’

Hoever is Cupplement?

Cupplement heeft momenteel één soort cup op de markt: die met de guaranábes. De ondernemers willen eind dit jaar drie typen capsules uitgebracht hebben, met elk een verschillende werking. Eén zal goed zijn voor je weerstand, belooft Fermin. Ze zijn nu twee maanden live met hun website en ‘hebben al 10.000 koffiecups verkocht’.

Bij capsules blijft het niet; Cupplement heeft dit jaar ook plannen voor de productie van koffiepads. Filterkoffie staat voor 2022 op de planning. De ondernemers verkopen hun product via hun eigen site, maar zijn ook druk in gesprek met andere online retailers. Cupplement ligt tevens in de schappen van een Utrechtse Albert Heijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Wateler – de technische man, aldus Fermin – sleutelt momenteel een abonnementsdienst in elkaar. Zodra de enen en nullen goed op hun plaats staan, hopelijk tegen het tweede kwartaal, zal Cupplement zijn product omtoveren tot abonnementsdienst. Voor eind dit jaar mikt Fermin op duizend betalende abonnees. Tot die tijd moeten de twee het hebben van de losse online verkoop. Per tien capsules vragen de ondernemers 5,25 euro.

Nog geld nodig?

Fermin en Wateler stellen zelf zo’n 7.000 euro in hun bedrijf te hebben gestoken, al het spaargeld van de voormalig studenten. Nu zijn ze op zoek naar 150.000 euro, in ruil voor een belang van 10 tot 15 procent. Al mag hij hierover nog niets zeggen, volgens Fermin komt er in dit kader ‘wat leuks aan’. Wat precies, daar zullen we volgens hem in het voorjaar achter komen. Tot die tijd is het koffiedik kijken.