Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo strikte schade-scaleup Fixico voormalige Audi-baas Bram Schot

Bram Schot, tot vorig jaar de hoogste baas van automerk Audi, wordt adviseur bij schadeherstelplatform Fixico. Hoe flikten de ondernemers achter de challenger dat? 'We hadden deze klik ook in de kroeg kunnen krijgen.'

Je leest nu: Zo strikte schade-scaleup Fixico voormalige Audi-baas Bram Schot

Het klinkt niet onlogisch. Fixico is een snelgroeiende scaleup die met zijn ‘schade-app’ autobezitters koppelt aan een bedrijf dat hun schade tegen de beste voorwaarden herstelt. Met die service timmeren oprichters Derk Roodhuyzen de Vries en Mark van Laar al een tijdje flink aan de weg. Ze waren in 2014 al Challenger bij Sprout en hebben sindsdien echt naam gemaakt in de autobranche. Als je de autofabrikanten beschouwt als spil in de automotive, kan het geen kwaad als je laat adviseren door iemand die de industrie van binnenuit kent.

Audi, Porsche en VW

Laten we zeggen: dan heb je aan Bram Schot een goeie. De ervaren bestuurder was tot het voorjaar van 2o2o zelfs de hoogste baas bij Audi, de premiumdochter van het Volkswagenconcern. Dat Schot als niet-Duitser de leiding kreeg over het luxemerk, bewijst dat hij wat in zijn mars heeft. En zo oer-Hollands was hij nu ook niet meer, na een lange carrière bij onder meer  Mercedes-Benz, Porsche en de bedrijfswagendivisie van VW. Schot droomt zelfs in het Duits, vertelde hij ooit tegen MTSprout.

  Lees ook: Bram Schot: ‘Respect voor mijn concurrenten, angst nog geen centimeter’

Schot haalde flink de bezem door Audi, voordat het tijd werd om te vertrekken. Sindsdien heeft hij het nog altijd razend druk, maar niet langer met een baan bij één werkgever. Schot verzamelde commissariaten en adviesfuncties bij Shell, TomTom en The Carlyle Group en houdt blijkbaar ook de startups en scaleups in de gaten. Al dan niet met de mogelijkheid om er als investeerder in te stappen.

Broodje brainstorm

Toch was het geen vooropgezet plan van Fixico-oprichter Roodhuyzen de Vries om de captain of industry binnen te hengelen. ‘Het ging eigenlijk meer op zijn initiatief, via een wederzijds contact’, zegt hij. Schot wilde een kopje koffie komen doen om het verhaal van Fixico te horen. Sinds hij in Amsterdam woont, behoorde dat weer tot de mogelijkheden, zeker in coronatijd. ‘We hebben meteen lang zitten praten over onze strategie. Over hoe de automotive zich in de toekomst zou kunnen gaan ontwikkelen door de komst van elektrische auto’s en door nieuwe spelers. Het klikte gewoon enorm. Dit was bij wijze van spreken ook gebeurd als we elkaar in de kroeg waren tegengekomen.’

Dat kopje koffie werd een week later herhaald met een broodje. Daarna volgden nog meer broodjes met brainstorm. Totdat de automotive veteraan en de relatief jonge ondernemers besloten hun relatie te formaliseren. Schot gaat Fixico als senior adviseur  raad geven over productinnovatie, marktuitbreiding en het verder schalen. ‘Wat ons verbindt, is denk ik onze ambitie. En de stappen die we al hebben gezet om wereldwijd heel groot te worden in een industrie die in verandering is. Waarbij wij zelf willen bijdragen aan die verandering. Ik haat het woord disruptie, maar daar komt het wel op neer ja.’

Binnen op topniveau

Schot brengt natuurlijk zijn ervaring en netwerk mee. ‘Hij komt overal op topniveau binnen, en lang niet alleen bij de fabrikanten en hun toeleveranciers. Als grote speler zit je ook vaak aan tafel bij de grote leasemaatschappijen, verhuurders en andere fleet owners, ook voor ons belangrijke klanten.’  Maar als senior advisor heeft Schot geen takenlijstje meegekregen. ‘Klankbord, sparren over groeistrategie, introducties, we hebben geen vaste agenda wat dat betreft. Om de paar weken eten we een broodje en we hebben een whatsappgroepje.’

Lees ook: Fixico maakt Ubers, taxi’s en politieauto’s coronaproof 

Fixico is ook niet bepaald een beginnende startup die op sleeptouw moet worden genomen, laat dat duidelijk zijn. Met 75 werknemers verbindt het de vloot van 150 grote klanten – leasemaatschappijen, verhuurders, grote bedrijven – aan 2500 aangesloten schadeherstelbedrijven. Het is al in zeven Europese landen actief en met de laatste ronde van 12 miljoen is nu in totaal bijna 20 miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald.

Coronaproof

Over zijn omzet wil Roodhuyzen de Vries niets kwijt. Wel dat die zelfs in coronajaar 2020, waarin het zakelijk autoverkeer implodeerde, keer drie is gegaan. ‘We zijn in Frankrijk en Italië begonnen, maar dat bleek echt lastig als een land op slot gaat. Je moet in het begin toch echt langs bij de herstelbedrijven.’ Wat een mooie compensatie bood was Fixicover: de dienst waarmee via Fixico Ubers en andere taxi’s coronaproof werden gemaakt met schermen. ‘Dat is echt geploft, uitgerold in tien landen en het loopt nog steeds door. Maar het zal niet onze core business worden.’

Dat geldt wel voor de herstelbusiness, waarin Fixico snel wil uitbreiden naar nieuwe landen om binnen drie jaar een volledige Europese dekking te hebben. Wat verder opvalt: als Roodhuyzen de Vries over zijn scaleup praat, heeft hij het consequent over ‘repair’. Dat klinkt breder dan schadeherstel.

Fleetservice

‘Dat is waar we het met Bram ook veel over hebben gehad: de automotive is enorm in verandering, zonder dat nu valt te bepalen waar het exact naartoe gaat. Maar de rol van dealers zal veranderen door de EV’s en de digitalisering. Er komen na Tesla meer nieuwe fabrikanten, zoals Rivian, dat in een keer 100.000 elektrische busjes aan Amazon verkoopt. Je hebt het fenomeen deelauto’s, waarachter ook partijen zitten die snel in heel veel landen willen schalen. Allemaal ontwikkelingen waarin wij misschien een rol kunnen spelen. Het biedt veel kansen. Je zou bijvoorbeeld kunnen bedenken dat er straks behoefte bestaat aan partijen die een compleet fleet servicepakket kunnen neerleggen voor zo’n ambitieuze nieuwkomer.’