Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Amsterdamse tech-startup geeft bedrijven inzage in hun CO2-emissies

Aan het boekhoudsysteem gekoppelde software die bedrijven automatisch inzicht geeft in hun CO2-emissies. Met die service gaat Startup van de Week Greencast de boer op. Ondernemer Konstantinos Kouzelis (26) daagt hiermee consultancybedrijven uit, die dit soort werk nog handmatig uitvoeren.

greencast
Je leest nu: Amsterdamse tech-startup geeft bedrijven inzage in hun CO2-emissies

Wat is Greencast?

De Amsterdamse startup Greencast ontwikkelt software die bedrijven inzicht geeft in hun CO2-emissies. Het bedrijf maakt hierbij gebruik van machine learning. Greencast koppelt zijn software aan het boekhoudsysteem van klanten en kan hierdoor de kleinste details analyseren: de CO2-emissies van de vrachtwagen die de producten levert tot aan de lunch die bedrijven serveren. Na de analyse helpt Greencast bedrijven ook met een plan de campagne voor CO2-reductie.

Startup van de week
MT/Sprout licht iedere week een veelbelovende startup uit. Alle afleveringen lees je hier

Doorgaans doen consultancybedrijven dit soort klussen, maar hun werkwijze is volgens Konstantinos Kouzelis enigszins verouderd. ‘Zij komen bij bedrijven langs en doen handmatig analyses op basis van lange vragenlijsten. Dat is vaak erg duur, want ze zijn er vier tot zes weken druk mee.’ Betaal je voor een consultancybedrijf per dag al snel een paar duizend euro, Kouzelis werkt met licenties van enkele honderden euro’s per maand. ‘Bovendien doen wij voor dat bedrag niet eenmaal je rapportage, maar het hele jaar door.’

Wie zit erachter?

Kouzelis richtte zijn startup medio dit jaar op. Hij volgde eerder een bachelor werkbouwkunde en master maritieme techniek aan de TU Delft. Tijdens zijn mastertraject ontdekte de twintiger een methode om financiële data aan emissies te koppelen. Toen hij vervolgens stage liep bij private equity-firma Parcom ontdekte Kouzelis dat investeerders hun portfoliobedrijven steeds vaker vragen naar een uitdraai van hun CO2-uitstoot. ‘Ik zag wat voor bedragen daarvoor werden gevraagd en dacht: dat kan sneller en beter.’

Ik dacht: dit kan sneller en beter

Wie zitten erop te wachten?

Kouzelis stelt zich op snelle groeibedrijven te richten. ‘Startups en scaleups bijvoorbeeld, die begrijpen dat duurzaamheid belangrijk is. Zij moeten hier bovendien over rapporteren naar klanten en investeerders.’ 

Ook voor investeerders zelf kan Kouzelis’ product soelaas bieden, denkt de ondernemer. ‘We bieden hen een dashboard waarmee ze hun hele portfolio aan bedrijven kunnen monitoren. Dit kunnen ze hierdoor eenvoudig rapporteren aan hun eigen investeerders, waardoor ze makkelijker en voor een lager bedrag geld ophalen bij hen.’

Hoever is Greencast?

De site is live en Kouzelis heeft zijn eerste vier klanten aan boord. Het gaat om drie groeibedrijven en een internationaal georiënteerde miljoeneninvesteerder, die allen anoniem wensen te blijven. Ook al is de site van Greencast gelanceerd, Kouzelis blijft aan de programmeerknoppen draaien, want, zo gooit hij een aloude developerswijsheid eruit: ‘Software is eigenlijk nooit écht klaar’.

Lees ook: climate tech-startups zijn the next big thing voor investeerders

Wat is het businessmodel?

Greencast hanteert een Software as a Service-businessmodel, stelt Kouzelis. Klanten sluiten een licentie af om van de software gebruik te maken en betalen daar maandelijks een bedrag voor. 

Hoe groter een bedrijf is, hoe meer deze afdraagt. Startende ondernemingen betalen 195 euro per maand, middelgrote ondernemingen 995 euro en corporates betalen voldoen een weer iets hoger bedrag, dat per bedrijf zal verschillen.

Nog geld nodig?

Jazeker. Greencast is momenteel met meerdere angel investors en een fonds in onderhandeling over een pre-seed-investering van 4 ton, vertelt Kouzelis. Hij verwacht deze investering, die deels uit aandelen en deels uit een lening zal bestaan, de komende maanden te completeren. 

Met zijn aanstaande kapitaalronde wil Kouzelis zijn eerste personeelsleden aannemen. Denk hierbij aan functies met futuristische titels als ‘carbon analist‘ en ‘climate engineer‘. Dat Kouzelis de tijdgeest haarfijn aanvoelt, blijkt verder ook uit zijn personeelsplan. De ondernemer wil 25 procent van zijn aandelen uitdelen aan medewerkers van het eerste uur. ‘Als single founder wil ik zo talent aantrekken.’