Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Aiden leidt twijfelende klant naar de kassa met zijn online keuzehulp

E-commerce is te vaak een race to the bottom met lage prijzen. Volgens Startup van de Week Aiden is guided selling dé oplossing: keuzehulpen die de conversie een boost geven.

Startup van de Week Aiden
Je leest nu: Aiden leidt twijfelende klant naar de kassa met zijn online keuzehulp

Wat is Aiden?

Een dynamische keuzehulp die webshops kunnen inbouwen om hun klanten te helpen bij hun aankopen. Guided Selling, heet deze kunst. De software van Aiden wordt online aangeboden als SaaS-platform en gevoed door de productcatalogus van de winkelier. Die kan het ‘verkoopgesprek’ in Aiden nabouwen, zodat de klanten aan de hand van een reeks vragen uitkomen bij het juiste product. Aan de voorkant kan Aiden op elke plek in de website worden geplaatst. Zo hoeft de klant niet zijn weg te zoeken met allerlei filters of zoekopdrachten om uit te komen bij het doel. Waarna de webshopkassa klinkt. Als geintje heeft Aiden onlangs een Kerstcadeaukiezer online gezet, als voorbeeld van eigen kunnen (‘En natuurlijk hebben we die zo cheesy mogelijk vormgegeven’)

Wie zitten erachter?

Marja Silvertant (33) is de CEO en de eerste die met het idee achter Aiden rondliep. ‘Dat was bij Philips, waar ik als consultant van Clockwork een opdracht deed bij de lichtdivisie. Daar zaten ze met een bekend probleem in de e-commerce: mijn klant staat letterlijk met een kapotte lamp in de hand, hoe help ik hem aan het juiste vervangende product? Dat werd de bulb finder. Toen ging ook bij mij het lampje branden: zo’n keuzehulp kan op veel meer plaatsen werken.’ Bij wijze van ‘hobbyprojectje’ ontwikkelde Silvertant een tijd later met CTO Rienk Prinsen (38) de app Feli, die helemaal was gericht op cadeau-adviezen maar als startup niet echt ging vliegen. Pas zodra de twee vanaf 2018 met Aiden zich stortten op de financiële wereld, ging het hard met de online adviesambities. Als derde founder sloot zich toen Simon van Duivenvoorde (37) aan, die na jaren bij Wakoopa en diens eigenaar GfK toe was aan ‘iets kleiners’ en bij Aiden CMO achter zijn naam heeft staan. In totaal is hun team nu 10 mensen sterk. En ja, die werken remote. ‘We zaten net 5 weken in ons splinternieuwe kantoor toen in maart de eerste lockdown inging. Gelukkig konden we ook als team het afgelopen jaar goed werken en ook nieuwe mensen inwerken en aannemen.’

Wie zit erop te wachten?   

Heb je even? Silvertant en Van Duivenvoorde hebben zojuist een compleet boek erover geschreven: Klanten die twijfelen kopen niet. Want dat is in een notendop de boodschap van Aiden: help je klant kiezen, dan verkoop je hem ook iets. Anders is hij weer gevlogen. Want wat dat betreft is e-commerce stuk, zegt Silvertant: ‘We zijn gewend aan hallelujaverhalen over de online omzetgroei. Maar winst maken is eerder uitzondering dan regel, hooguit weggelegd voor de grootste partijen die zich met veel marketinggeld een positie kunnen verwerven. Het is uitgelopen op een strijd om het grootste assortiment tegen de laagste prijs. En dat komt doordat het systeem vanaf het moment waarop Jeff Bezos in 1995 zijn boekwinkeltje begon is opgebouwd rond de catalogus. Niet rond de klant die een product zoekt.

Aiden zet hier zijn keuzehulpen tegenover. ‘Als je de klant helpt met de juiste kennis, durven ze wel ineens met vertrouwen bij je te kopen en gaan ze niet nog eens 10 sites af voor andere content en lagere prijzen.’ Het bewijs? Met een goed uitgevoerde keuzehulp gaat de conversie minimaal keer twee, stelt Silvertant. ‘Minimaal, en vaker verveelvuldigt het, lees de case studies in ons boek er maar op na. Terwijl het optimaliseren van knopjes op een site draait om honderdsten van conversieprocenten.’

Bedrijven weten allang dat ze er iets mee moeten, en de grootste hebben ook hun eigen keuzehulpjes ontwikkeld. Te vaak blijven die hangen in eindeloze filtermogelijkheden. Of, zoals bij Coolblue, in content. ‘Ze geven heel veel informatie over producten, dat hebben ze echt goed gedaan, maar uiteindelijk zit je toch met een pagina vol wasmachines voor je neus.’

Het zijn overigens de online aanbieders vanaf het middensegment waarop Aiden zich richt. ‘Partijen die vaak nog fysieke winkels hebben, en de expertkennis die onze tool zo goed maakt.’

Hoe ver is Aiden?

Het heeft al een tijdje succes, maar is in feite pas heel kort geleden live gegaan. Dat zit zo: de eerste jaren van het bestaan waren Silvertant c.s. druk met software op maat leveren voor klanten in de financiële wereld. Een check of de reisverzekering nog voldeed, een hypotheekadvies, dat werk. ‘De financiële wereld is dol op implementaties en houdt software graag in eigen huis.’ Dat – met alle respect – uurtje-factuurtjewerk legde de basis voor de ontwikkeling van het platform dat Aiden nu wil uitrollen naar de rest van de wereld. ‘We hebben pas sinds dit jaar ons product echt ver-Saast voor de retailmarkt. We vinden het gewoon belangrijk dat meer bedrijven ermee gaan werken, en het is ook een logische stap om wat we kunnen verder op te gaan schalen.’

De afgelopen maanden heeft het Saas-platform als béta gedraaid bij enkele klanten, waaronder een beddenzaak, een verkoper van alarmsystemen en een ‘Amazon voor agrarische bedrijven’, nu is het tijd om er ook figuurlijk mee de boer op te gaan. ‘Dat wil zeggen: de aanvragen volgen elkaar snel op sinds we onze nieuwe website live hebben gezet, terwijl we nog 0 aan marketing hebben gedaan.’

Nog geld nodig?

Bij het woord ‘SaaS’ loopt veel Nederlandse vc’s het water meteen in de mond. En inderdaad, Aiden heeft verschillende, ‘soms diepgaande’ gesprekken met ze gehad. Maar de timing, hè? ‘Dat is een leuke, spannende gesprek waarin we voortdurend zitten: met het maatwerk hebben we de ontwikkeling van ons Saas-product kunnen financieren. En met de feedback van onze eerste gebruikers kunnen we dat uitbreiden en verbeteren met extra features. De strategische vraag is dan: wanneer trek je extra geld aan om op te schalen, met extra medewerkers en marketing? En ook: gaan we ons op een bepaalde markt focussen? We weten bijvoorbeeld inmiddels dat matrassen f*ing goed verkopen dankzij onze keuzehulp. Wat dat betreft doen we alles heel erg volgens het Lean-boekje.’