Tip 1. Begin met het einde in gedachten
Contentmarketing is geen promotie, elke actie die je start moet wel een doel hebben. Wat wil je dat mensen met jouw content gaan doen? Zich op een nieuwsbrief abonneren? Een video sharen? De keus is aan jou, maar zorg dat je content op een natuurlijke wijze leidt tot een specifieke actie. En bedenk voordat je iets gaat maken in elk geval wat je ermee bereiken wilt.
Tip 2. Identificeer je buyer persona
Random content naar buiten brengen is een slecht idee. Probeer daarom altijd scherp na te denken wie je wilt bereiken, voordat je iets communiceert. En maak dat profiel zo gedetailleerd mogelijk. De bedenker van de term ‘buyer persona’ is Tony Zambito. Hij heeft het over 6 dingen die je over je doelgroep moet vaststellen:
- Wie ze zijn
- Wat ze willen bereiken
- Welke doelen hun gedrag bepalen
- Hoe ze denken
- Hoe ze iets kopen
- Waarom ze een koopbeslissing maken
Als je die 6 dingen van je doelgroep in kaart hebt gebracht, is het veel makkelijker om je content daarop te laten aansluiten.
Tip 3. Stel je buyer journey vast
Om je content te laten aansluiten bij de doelgroep moet je niet alleen weten wie je precies voor ogen hebt, je moet ook weten hoe hij of zij tot een aankoopbeslissing komt. En zelfs in welke fase iemand zit. Is het de oriëntatiefase, waarin je vooral op de voordelen van een bepaald product moet ingaan? Of weet iemand al iets van een onderwerp, en gaat het nu om de uiteindelijk keuze tussen merk A of merk B? Wat zijn de uitdagingen van de doelgroep? De problemen waar ze mee zitten? Hun angst en hun dromen? In deze fase komt het allemaal aan de orde, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat er speelt.
Tip 4. Bepaal boodschap, format en kanaal
Pas als je jouw buyer persona en jouw buyer journey in kaart hebt, wordt het tijd aan de productie van content te gaan denken. Welk verhaal slaat aan bij je doelgroep, denk je? In welk format kun je dat verhaal het best gieten? In een whitepaper, een video, een webinar, een blogartikel? Of is een post op Twitter misschien ook al genoeg? En als je voor een vorm hebt gekozen, hoe zorg je dat die bij de juiste mensen belandt? Moet je nog voor jouw verhaal adverteren, om te zorgen dat het gelezen wordt? Voor een maximaal effect is het aan te raden meerdere vormen te kiezen, en die onderling aan elkaar te verbinden. Infographics op sociale media bijvoorbeeld, die koppelen aan online verhalen, die vervolgens weer doorverwijzen naar een whitepaper. Zo zorg je dat de doelgroep altijd wel ergens jouw verhaal kan oppikken. Want alle content, hoe inherent goed die ook is, wordt pas waardevol en effectief als hij ook geconsumeerd en gewaardeerd wordt door het juiste publiek.
Benieuwd hoe leadgeneratie en contentmarketing voor jouw organisatie kan werken? Kom gratis sparren over jouw marketingdoelstellingen door te mailen naar [email protected]