Daniel Rosen Jacobsen, Rob Wolleswinkel en Reynard De Vries ontwikkelen een elektrisch passagiersvliegtuig op batterijen dat 90 inzittenden kan vervoeren.
Wat: batterij-elektrisch vliegtuig voor 90 passagiers
Wie: Daniel Rosen Jacobsen, Rob Wolleswinkel en Reynard De Vries
Sinds: 2023
Werknemers: 13
Website: elysianaircraft.com
Een elektrisch vliegtuig dat 90 passagiers kan vervoeren over een afstand van 800 kilometer? Het klinkt ambitieus, maar volgens de oprichters van Elysian Aircraft is het haalbaar. De Delftse startup werkt aan een vliegtuig dat al in 2033 zijn eerste commerciële vlucht moet maken.
‘In 2050 kunnen met onze E9X alle vluchten tot 1000 kilometer elektrisch en emissievrij zijn. Dat is ongeveer 50 procent van alle vluchten wereldwijd’, stelt medeoprichter Daniel Rosen Jacobsen.
Hij groeide op in de luchtvaartwereld. Zijn vader maakte naam met pogingen om de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker een tweede leven te geven onder de naam Rekkof. Dat ontwikkelde een vliegtuig van het formaat dat Elysian nu wil elektrificeren. Zelf deed Rosen Jacobsen junior ervaring op bij onder meer Google, medeoprichter Rob Wolleswinkel werkte in het verleden onder meer bij Fokker Aircraft en de Koninklijke Luchtmacht. Reynard de Vries is gepromoveerd op het gebied van hybride en elektrische vliegtuigontwerpen aan de TU Delft.
De elektrische pioniers doen niet aan luchtfietserij, de technische haalbaarheid van hun plannen wordt ondersteund door onderzoeksprojecten in samenwerking met onder meer TU Delft, Fokker Services en NLR. Steeds betere batterijen en nieuwe ontwerpprincipes maken het mogelijk om elektrische vliegtuigen te bouwen die traditionele vliegtuigen op veel grotere schaal kunnen vervangen.
‘Onze kracht zit hem echt in de manier waarop we het vliegtuig hebben ontworpen. Wij zijn op zoek gegaan naar de voorwaarden waarop het wél kan. We gaan niet uit van een nieuwe batterijtechnologie die nog niet bestaat, maar wel van een kleine verbetering van de technologie die er nu al is’, zei Rosen Jacobsen eerder tegen Change Inc.
Zo kunnen batterijpakketten in de vleugels worden verwerkt en maakt het ontwerp gebruik van innovatieve elementen zoals vouwbare vleugeluiteinden. Het eerste toestel krijgt een batterijpakket met een energiedichtheid van 360 wattuur per kilo – fors meer dan de huidige standaard van 260-270 wattuur. De ontwikkelingen in batterijtechnologie gaan snel, wat het vertrouwen in de haalbaarheid versterkt. De startup heeft al zes patenten aangevraagd voor zijn vliegtuigontwerp.
Elysian Aircraft heeft een sterke financiële basis met een investering van 10 miljoen dollar van Panta Holdings – bekend van Fokker Next Gen en Fokker Services Groep – en Caravelle. Het bedrijf wil eind dit jaar een nieuwe investeringsronde ophalen om het team te verdubbelen voor de volgende ontwerpfase.
Hoewel er nog geen klanten zijn, werkt Elysian al samen met potentiële afnemers zoals KLM om het ontwerp af te stemmen op de praktische wensen van luchtvaartmaatschappijen. ‘We zijn niet zomaar een startup met een idee’, benadrukt Rosen Jacobsen. ‘Onze combinatie van luchtvaartervaring, wetenschappelijke benadering en zakelijke bestuurservaring maakt onze aanpak gedegen.’
(vink aan, e-mail vereist)